kritika objavljena na XXZ
2018.
režija:
Jacques Audiard
scenario:
Jacques Audiard, Thomas Bidegain (prema romanu Patricka DeWitta)
uloge:
John C. Riley, Joaquin Phoenix, Jake Gyllenhaal, Riz Ahmed, Rutger
Hauer, Rebecca Root, Allison Tolman
Kladim
se da bi na pitanje šta bi radili kada bi mogli da snime film po
svom izboru većina evropskih autora čija je karijera započela u
prošlom veku odgovorila: "Western". To je kulturološka
stvar jer ništa ne vrišti "Sloboda!", "Nada!" i
"Novi početak!" kao western. Ergo, ništa ne može biti
američkije i "amerikanskije" (jer Amerika i Americana nisu
uvek jedno te isto) od westerna. Na stranu što je makar taj komadić
američkog (filmskog) sna bilo itekako moguće ostvariti u Evropi, o
čemu svedoče "spaghetti westerni" gde je Sergio Leone
najpoznatiji, ali ne i jedini autor, te brojni westerni snimljeni u
Španiji, pa čak i one nemačke ekranizacije Karla Maya snimane po
bivšoj Jugoslaviji. Zanimljivo je primetiti i da se western u Evropi
održao bolje nego u Americi, da je čak i evoluirao u umetnički
izraz čiji se motivi uklapaju u lokalnu geografiju, istoriju i
folklor, a ne obratno, pokušavajući da evropsku ili inu okolinu
prilagode američkoj priči.
Nisam
siguran da stvari stoje tako sa autorima mlađih generacija koji ne
pamte Hladni rat, pa im Amerika ne znači ništa osim možda
primamljivog prostora za rad. Nisam siguran po pitanju westerna ni
kod rođenih Amerikanaca ima li iste etičke konotacije kao kod
starijih generacija. Jedno je jasno: western je kao filmski i
pop-kulturni žanr nakon barem jedno veka suštinskih metamorfoza
temeljno ispao iz mode, pa se sveo na poligon za dokazivanje starim
asovima (koji, za razliku od mladih, još znaju da uzjašu konja),
uglavnom glumcima koji se sporadično hvataju režije, ili, u još
gorem slučaju, kao okolina koju se ironizira i okolina za ogorčene
ironizacije, što je slučaj sa nepočinstvom poput prošlogodišnjeg
berlinskog naslova Damsel u režiji hipsterske braće
Zellner. U takvom svetu onda postmodernisti i apsurdisti poput
Tarantina, braće Coen ili Johna Macleana i
njegovog prvenca Slow West dođu kao melem na ranu.
Sa
druge strane, Jacques Audiard daleko je od neiskusnog autora.
Karijeru je započeo 90-ih godina prošlog veka (See How They
Fall, Self-Made Hero), ali se u globalnu prvu ligu
plasirao tokom prve i druge decenije novog milenijuma radeći
sporovozne, ali izrazito detaljne i precizne karakterne studije,
pritom ne bežeći ni od žanrovskog pristupa u izvedbi, što se
naročito vidi u poslednja tri filma, zatvorskoj triler-drami Prophet
(nagrada žirija u Cannesu, nominacija za Oscara za najbolji strani
film), romantičnoj melodrami Rust and Bone koja je dostigla
status prilične senzacije na vrlo zahtevnom i za strane filmove
zatvorenom američkom tržištu i možda najkontroverznijem canneskom
pobedniku u poslednje vreme, filmu Dheepan koji je većim
delom trajanja tipična migrantska drama na koju je nakalemljena
ultra-nasilna završnica u stilu Sama Peckinpaha. Za autora
tako širokog spektra, dakle, posve je logično da izabere western za
debi na engleskom jeziku.
Radnja
filma je donekle bazična: naslovni junaci, braća Eli (Riley)
i Charlie (Phoenix) Sisters, su lovci na glave različitih
senzibiliteta u službi oregonskog beskrupuloznog moćnika Komodora
(Hauer) koje on šalje na misiju da ubiju drskog lopova
Hermanna Warma (Ahmed) koji mu je ukrao nešto vredno,
prethodno poslavši skauta Johna Morrisa (Gyllenhaal) da ga
locira i zadrži. Warm je, međutim, čovek prijatne naravi i toplog
senzibiliteta i, kako se ispostavlja, naučnik koji je otkrio formulu
za otkrivanje zlata u vodi, a novac koji zaradi želi uložiti u
utopističku komunu. Takav će prvo obrlatiti Morrisa, a ni braća
neće ostati imuna na njegov šarm, pre svega usled toga što Eli
želi da se povuče iz posla dok je još živ i relativno u snazi,
što je unekoliko suprotno Charliejevim željama za slavom i gadnom
temperamentu koji ga tera u pijane eskapade, hvalisanje i sukobe...
Na
taj kostur od zapleta su vešto nakačene opservacije posejane po
najrazličitijim mestima u scenariju: u kadru, u dijalozima uz
logorsku vatru, u naraciji iz dnevničkih beleški... Stvari koje se
tiču napretka, dinamike moći i sveta koji se večito menja, što se
najbolje vidi na teritoriji na koju dolaze pioniri, kolonisti i
avanturisti i koju možemo smatrati graničnim područjem
civilizovanog sveta. Ništa od toga ne predstavlja neku naročitu
novinu u žanru pogodnom za tumačenje od mitološkog do
realističkog, ali je makar vešto utkano i kompaktno.
Audiard
je suviše veliki reditelj da bi slepo sledio tuđe trendove. Umesto
toga, on zadate žanrovske okvire promišlja i prilagođava ih sebi
bliskoj poetici gde su intimni momenti uslikani u srednjim planovima
i dvoplanima jednako važni kao i raskošni pejzaži ili krvavi,
skoro pa naturalistički revolveraški obračuni. Francuski reditelj
je trendova i nasleđa, sa druge strane, potpuno svestan, pa ne beži
od nonšalantnog humora kako u smislu odnosa do ubistava, tako i u
smislu odnosa među likovima, pre svega naslovnom braćom, ali i u
smislu opservacija o tada čudima modernog sveta poput paste za zube
ili klozeta sa tekućom vodom.
U
produkcijskom smislu je film prilično raskošan, uglavnom
zahvaljujući znatnom budžetu od 38 miliona dolara koji su svojim
integritetom pribavili Audiard kao reditelj uz pomoć svojih kolega
braće Dardenne i Cristiana Mungiua u svojstvu
producenata. Film je snimljen na pažljivo odabranim lokacijama u
Španiji i Rumuniji koje dovoljno uverljivo imitiraju američku
zapadnu obalu, a izbor glumaca i ekipe se može opisati epitetom "all
star". Joaquin Phoenix je utišan za nijansu, Jake Gyllenhaal
pomaknut u pozadinu zajedno sa Rizom Ahmedom (njih dvojica su zajedno
igrali u izuzetnom filmu Nightcrawler), a i pojedine epizode
su izuzetno pamtljive. Glumački je ovo ipak ponajviše podređeno
Johnu C. Rileyu, inače poslovičnom epizodisti i vrsnom komičaru,
čiji je lik Elija najdetaljnije i najživotnije napisan.
Odgovarajuća, a nenametljiva muzika Alexandrea Desplata i
upečatljiva fotografija Benoita Debiea svakako čine ovaj
western izuzetno ugodnim gledalačkim iskustvom.
Postavlja
se, međutim, pitanje kome je, odnosno kakvoj publici, ovaj film
namenjen. Jer reč je o revizionističkom westernu starog kova vrlo
nalik na lirskiji deo opusa Sama Peckinpaha (The Ballad of Cable
Hogue, Pat Garret and Billy the Kid) i na western-izlete
Roberta Altmana (McCabe and Mrs. Miller) čija je
osnovna humanistička crta data kroz promišljanje o posledicama
divljeg kapitalizma kakav je na Divljem Zapadu vladao na ljudskost i
moral. Koliko je publika naviknuta na instant-zabavu spremna da
prateći bazičnu i linearnu priču napregne vijuge ne bi li ubrala
reference na današnji svet? Očito filmofilima najrazličitijih
profila koji znaju ceniti kada im neko podastre monumentalnu filmčinu
kakve uglavnom više ne snimaju. Razlog više da se ovakav film
poštuje.
No comments:
Post a Comment