kritika objavljena u dodatku Objektiv dnevnog lista Pobjeda i na portalu Analitika
Slovenački
pisac, scenarista i režiser Miha Macini je, prema sopstvenom
priznanju, za problem „izbrisanih“, stanovnika Slovenije koji su
zbog rođenja u nekoj drugoj bivšoj jugoslovenskoj republici preko
noći ostali bez državljanstva, dokumenata i statusa, čuo tek
četiri godine kasnije. Tom problematikom bave se neke humanitarne
organizacije, ali izostao je njen tretman kroz kulturu i medije.
„Izbrisani“ su još u velikoj meri tabu tema koju i pored
međunarodne sudske presude osporavaju određene političke partije i
delovi društva.
Stoga,
Macini je napisao prvu verziju scenarija, a onda ju je zbog
nemogućnosti finansiranja pretočio u roman, da bi ga nakon solidnog
uspeha ponovo adaptirao i režirao dugometražni prvenac.
Film
jednostavnog, a moćnog naslova „Izbrisana“ premijerno je
prikazan prošle godine na nacionalnom festivalu u Portorožu (uz
četiri nagrade Vesna), da bi u bioskope došao početkom ove.
Iako
sadržaj možda vapi za političkom doku-dramom, Macini se opredelio
za ličniju priču koja u centar stavlja odskora majku Anu Jovanović,
rođenu u Kragujevcu, ali odraslu u Ljubljani.
Njeni
problemi počinju u porodilištu, gde ne mogu da pronađu njeno ime
zavedeno u kompjuteru iako je tokom trudnoće redovno posećivala
doktoricu. Otpisavši to kao administrativnu grešku, Ana se fokusira
na porođaj, ali problem se vremenom stepenuje.
Ne
mogu je otpustiti iz bolnice dok ne plati račun, a naročito ne mogu
pustiti njenu kćerku. Tek nakon scene koju napravi, pa završi u
azilu za imigrante Ana saznaje da je izbrisana iz evidencije
državljana.
Nakon
prvog pokušaja da sredi problem u opštini, Ana ostaje i bez lične
karte, ali sa saznanjem da je neće deportovati ako se bude držala
ispod radara. Njoj to nije opcija jer želi kćerku nazad, pa bira
teži put koji uključuje šaltere, potezanje veza, traženje pomoći
od nadležnih organizacija, pa čak i obraćanje medijima...
Dramaturški
film funkcioniše solidno jer Macini vrlo dobro zna da će nas
desenzitizirati ako nas bude zasipao samim crnilom, pa tako Ana s
vremena na vreme doživljava trenutke radosti i sitnih pobeda u borbi
sa birokratskim i ne samo birokratskim vetrenjačama. Naravno, Macini
će se tu i tamo osloniti na poneki kliše, možda čak i nepotrebno.
Otac njenog deteta je, recimo, bogat i oženjen, a igra ga ko drugi
nego Sebastijan Kavaca.
Režijski
film nije impozantan, ali nije ni loš, a momenti inspiracije
(recimo, kontrast između relativno sitne Ane i brutalističke
arhitekture koja predstavlja državne institucije), detalji perioda i
rad sa glumcima zaslužuju svaku pohvalu. Kada smo kod glume, valja
reći da celi film stoji na plećima izvrsne hrvatske glumice Judite
Franković-Brdar
koja je sposobna za mikro-glumu bez odlaska u melodramatične
aporije. Čak je i specifični ljubljanski akcenat kojim govori
uverljiv sa tek pokojom greščicom.
Ostatak
glumačke postave čine izvrsno izabrani slovenački glumci Marko
Mandić kao televizijski novinar, Jernej Kogovšek kao Senad, još
jedan od „izbrisanih“, pokojni Jernej Šugman kao policijski
inspektor, Pia Zemljič i Maruša Majer kao bolničke
administratorke, Doroteja Nadrah kao studentkinja medicine koja Ani
izlazi u susret, kao i crnogorski glumac Izudin Bajrović u ulozi
Aninog oca. Relativno male uloge ipak daju glumcima dovoljno prostora
da zablistaju.
U
konačnici, reč je o prilično dobrom filmu u žanrovskom ključu
„čovek protiv sistema“, kog tema čini potrebnim i, nadajmo se,
unekoliko katarzičnim za društvo čije ga sklonosti ka
nepriznavanju krivice, žmurenju pred problemima i forsiranom odmaku
od Balkana čine tom istom Balkanu upadljivo sličnim.
No comments:
Post a Comment