kritika pročitana u emisiji Filmoskop na HR3
Što se skriva iza
provokativnog naslova filma Predraga Ličine Posljednji
Srbin u Hrvatskoj?
Odgovor da to nije društveno angažirana drama ili pak dokumentarac
nam je jasan ako imalo pratimo medije, od uličnih plakata do
društvenih mreža. Riječ o prvoj pravoj i punokrvnoj zombi komediji
u Hrvata, makar kada se radi o dugometražnom formatu, a i u Srba,
uzevši u obzir da se radi o koprodukciji, te da srpska zombijada s
početka desetljeća Zona
mrtvih ni u kojem
slučaju nije nosila odrednicu komedije. Iščekivanja u
repertoarsko-komercijalnom smislu su visoka, potpomognuta
intenzivnom, a opet nekako veselom i igrivom marketinškom kampanjom,
film je u kino-distribuciji ne samo u Hrvatskoj, nego i Bosni i
Hercegovini i Srbiji (uz uspješnu festivalsku premijeru na
beogradskom FEST-u), najavljen je i u Sloveniji, za očekivati je da
se priključe Crna Gora i Makedonija, što skoro zaokružuje regiju
bivše Jugoslavije.
Vrijeme radnje je bliska
budućnost, sedam godina nakon bankrota Hrvatske koja upadljivo sliči
današnjoj. Jedina razlika su klasne razlike dovedene do ekstrema,
tako da manjina uživa u mondenom životu u luksuznim vilama,
restauriranim automobilskim klasicima, skupim restoranima i još
skupljim ljetovanjima, gdje primjerice za tjedan dana na otoku Vir
treba izdvojiti tridesetak tisuća eura, dok je većina svedena na
preturanje po smeću i prosjačenje za goli život. Također, pitka
voda, "Čista hrvatska", je luksuz i, kako ćemo ubrzo
otkriti, nepokretni pokretač radnje. Našeg nevoljkog junaka Miću
(Krešimir Mikić) upoznajemo na vrhu hijerarhijske ljestvice,
dokonog i uobraženog, kako uživa u svom životu i sa strahom i
prezirom gleda na "paćenike", kako se skoro službeno
pripadnici nižih slojeva nazivaju. Međutim, nakon posjete kinu gdje
je sa svojom jednokratnom pratiljom pogledao najnoviji nastavak svog
omiljenog serijala Nemoguća
zadaća o
nacionalnoj super-heroini Hrvojki Horvat koja se od stoljeća sedmog
bori protiv čega god, a za nacionalnu čast i ponos, naoružana samo
arhaičnom retorikom, mačem i štitom, obučena kao kakva
etno-varijacija na temu Wonder Woman i vođena glasom svog nadređenog
Čelnika, njegov život će se iz korijena promijeniti, a da toga u
prvo vrijeme neće biti niti svjestan. Bliski susret njegove pratilje
sa "paćenicima" rezultirat će ugrizom koji će ju
zaraziti, što će pokušati prenijeti na njega, bez rezultata, iako
se svijet oko njega ruši.
Prije nego što nastavimo
pratiti našeg junaka, nekoliko digresija molim, jer i prosede filma
njima obiluje. Uzrok izbijanja zombi epidemije je međunarodna urota
neimenovanih centara moći smještenih na svemirskoj stanici, a u
centru svega stoji čista hrvatska voda na koju je multinacionalna
kompanija koja upravlja svijetom bacila oko. U toj i takvoj
izoliranoj, električnom ogradom i mornaricom od svijeta odsječenoj
Hrvatskoj, jedino sredstvo komunikacije je čini se ultra-popularna
radio stanica i njen spiker DJ Mrkva (Rene Bitorajac). Osim njega i
njegove emisije jedino što spaja elitu i puk upravo je serijal o
Hrvojki i njen citatni pozdrav "Zora puca! - Bit će dana!"
Nakon što se Mićo bježeći
od zombija nađe u bolnici, upoznajemo i ostatak družine: dva gay
bolničara (Bojan Navojec i Nikša Butijer) kojima skoro na čelu
piše "topovsko meso", bijesnog ustašofilskog skinheada
Maksa (Dado Ćosić), misterioznu poslovnu ženu Vesnu (Tihana
Lazović sa crvenom perikom na glavi), te osobu iza lika Hrvojke
Horvat, glumicu Franku (Hristina Popović) toliko ubijenu u pojam
svojom loše napisanom ulogom da je sklona pretjerivanju s alkoholom
i drogom do kliničke smrti i nazad. Vođena idejom s radija, ta se
skupina uputi na selo, igrom slučaja nastanjeno srpskom manjinom,
gdje ih čeka otkriće: Srbi su nekako imuni na zombi-virus, što je
i razlog Mićine otpornosti, dok se Maks za kojeg otkrivamo da je
"nečiste krvi", nacističkim tetovažama unatoč, mijenja
od "zombificiranog" do normalnog stanja i nazad. Uz pomoć
jedine preostale lokalne familije koju sačinjavaju baka koja je
preživela i "'41. i '95." pa joj zombi-apokalipsa ne može
ništa, njen prostodušni, rakiji skloni unuk Dejan (Dušan Bućan) i
njegova na brzu zaradu podešena vamp-žena Jelena (Marina
Redžepović), oni će se uputiti dalje u Bosnu, u izbjeglički kamp
kojim upravlja slovenski par doktora Jana (Judita Franković) i Adnan
Zdovc (Tvrtko Jurić), gdje će Vesna pokazati svoje pravo lice. U
međuvremenu u Švedskoj tim za intervenciju sačinjen od doktora
Rostocka (Siniša Popović), američkog generala Turchinsona (Sergej
Trifunović), lakog na (nuklearnom) obaraču, i aktivistice za
ljudska prava Francesce Gamibini de la Norde (pop-folk zvijezda
Severina) pokušava naći rješenje za zaustavljanje epidemije u
procesu gdje svatko vuče na svoju stranu...
Jasno, elaborirana radnja s
manje ili više digresija unekoliko se podrazumjeva po pravilima
žanra, ali ona je ovdje samo kostur na koji se lijepe političke i
pop-kulturne reference na život u takozvanoj "jugosferi",
s jasnom poantom da je u službenom diskursu na snazi narcisoidno
inzistiranje na minimalnim razlikama. U to se uklapa i urotnička
retorika o tome da ovim teritorijem zapravo iz sjene upravlja netko
iz daljine, vjerojatno sa Zapada, bogat i moćan, kao i najnovija
antiglobalistička tlapnja o dragocjenosti čiste vode što opet
Balkan nekako vraća s periferije u fokus svjetske politike. Iz
priloženog se čini da Ličina taj diskurs prihvaća bez jasne
ironijske ograde, a razlog može biti i taj da mu je zgodan za
kozmologiju partikularnog svijeta koji je izgradio, kao i taj da mu
je on svojim senzibilitetom sklon. Međutim, dolje na Zemlji, odnosno
u zemlji, imamo gomilu manje ili više dalekosežnih referenci na naš
svakodnevni život, od pitanja iseljavanja iz Hrvatske i ograđivanja
kao mjere zaštite od izbjegličkog vala (scenarij je započet prije
izbjegličke krize, čime je uspjeh ove reference još i veći), pa
do nezalječenih rana iz prošlih ratova i narodne muzike (premda tu
Ličina poznavaocima alternativne scene namiguje koristeći
zezatorsku pjesmu Masovna
sa'rana izvođača
koji se predstavlja kao Horor Biške kojeg nije teško povezati sa
novosadskom alternativnom scenom oko parodijskih sastava Pero
Defformero i Horor Piknik). Sličan muzički namig je u druge svrhe
upotrebljen na bosanskoj granici, pa će svakome tko je gledao film
Srđana Dragojevića Lepa
sela lepo gore biti
jasno, čim čuje Indexe i Bacila
je sve niz rijeku,
da će susret završiti obračunom. Za neke druge štoseve, pak, nije
uvijek vidljivo kamo vode i može se pretpostaviti da im je
podrijetlo u internim pošalicama (kao štos sa Velikom Slovenijom),
ili se jednostavno gube uslijed inflacije, što u krajnjoj liniji
utječe i na ritam filma koji postaje okvir za rapidno ispaljivanje
štoseva, pa pri kraju dolazi do pada u tempu. Može se naslutiti
zašto je tome tako, s obzirom da je period razvoja projekta bio duži
nego što je to za ovakve filmove standardno čak i u regionalnim
uvjetima, kao i da je proračun filma daleko od impresivnog, a
dodavanje štoseva je svakako jeftinije od nabrijavanja akcije s
kojom, usput, domaći redatelji uglavnom nemaju dovoljno iskustva. U
tom smislu, verbalna razigranost i ciljanje hrvatske
post-tranzicijske realnosti, skupa sa neriješenim traumama iz bliže
i dalje prošlosti, služi svrsi koliko je to moguće, a veliki broj
poznatih glumaca, hrvatskih kao i srbijanskih, uglavnom u opuštenom
raspoloženju čine film još ugodnijim gledalačkim iskustvom.
Manjak Ličininog iskustva (ovo mu je prvijenac u dugometražnom
formatu, nakon pregršt video-spotova, reklama, kratkih filmova i
rada za televiziju) ili jasne vizije što se može učiniti s
određenom količinom novca vidljiv je i u odsustvu jasnog
redateljskog stila, raspetog između budžeta dostatnog za trash film
i ambicija da Posljednji
Srbin u Hrvatskoj
bude ipak više od toga. Vizualno su obilato korišteni "drone"
kadrovi i osvježavajuće jednostavni efekti šminke koji su
dojmljivi sami po sebi, ali djeluju kao da dolaze iz različitih
filmova. Tako Posljednji
Srbin u Hrvatskoj
ostaje negdje između različitih žanrovskih i stilskih odrednica,
između žanrovskog filma i lagane satirične komedije, između
namjernog "treša" i standardnog repertoarskog kino-filma,
Možda bi bio čvršći kada bi se opredjelio za jedno (osobno bih
navijao za više žanra i "treša", više jeftinih efekata,
prljavštine i krvi), a drugo ostavio u pozadini, ali onda ne bi
zahvaćao široko koliko zahvaća. Ovako, film u konačnici ostaje
negdje između želja i vjerojatnih uzora (američke fantastične i
horor-komedije sa zombijima odnosno zapadnoeuropske te skandinavske
žanrovske produkcije) i hrvatske i regionalne realnosti.
No comments:
Post a Comment