kritika objavljena na XXZ
2018.
scenario i režija:
A.T. White
uloge: Virginia
Gardner, Christina Masterson, Eric Beecroft
Prvi utisak nakon
završetka gledanja dugometražnog debija autora kratkih filmova i
muzičara A.T. Whitea Starfish glasio bi otprilike
ovako: Ovo apsolutno nema nikakvog smisla, ali makar izgleda lepo i
dojmljivo i muzika (uglavnom indie rock iz Whiteove "kuhinje")
je super. Smisao je vrlo često precenjen i zapravo nije ni nužan za
prihvatanje nečega, ali mi ljudi smo kao vrsta, a naročito filmski
kritičari kao pod-vrsta, skloni tome da ga tražimo i prema njemu se
orijentišemo. Prema svom nekom smislu, to jest, jer iz Whiteove
perspektive Starfish itekako ima smisla, što ga čini više
nego legitimnim primerkom tripoznog, žanrovski obojenog art-filma.
Film se otvara
dojmljivo i elegantno na sahrani očigledno mlade osobe po imenu
Grace (Christina Masterson u kratkim, emocionalno nabijenim
snolikim flashback scenama). Nebo je prigodno sivo, a ljudi ćutljivi.
Iz gomile lica izdvaja se Aubrey (Virginia Gardner koja
praktično ima "one woman show" jer je uglavnom sama u
kadru), vidno potresena po čemu možemo zaključiti da je pokojnici
bila verovatno stara, a svakako bliska prijateljica. Nakon sahrane
ona provaljuje u njen stan u minijaturnom gradiću i okružuje se
njenim stvarima, knjigama, pločama, nameštajem i aparatima koji
asociraju na neko drugo vreme, neodređeno u prošlosti, sa
hipsterskom aurom "vintage" stila.
Za sada sve deluje
kao tipična indie filmska špranca, doduše sa nešto
distinktivnijim stilom i nešto više duše. Situacija koja je
osvanula ujutro, međutim, nije nimalo u skladu sa onom koja je bila
na snazi protekle noći. Ulice su puste i sa tragovima apokaliptičnog
uništenja, a opasnost vreba od bića koja definitivno nisu sa našeg
sveta. Aubrey je sama, sa malom količinom zaliha, Graceinim kasetama
na kojima su snimljeni muzika i monolozi za kraj sveta i
improvizovanom mapom koja će je poslati na "pešački reli"
po gradu u potragu za tragovima šta i kako dalje. Prisutan je i
Gracein prijatelj i partner u nekom smislu, Edward (Eric
Beecroft), telefonski kao jedini oblik pomoći.
Ono što sledi je
nadrealno, apstraktno iskustvo koje više liči na lucidni san sa
primesama košmara, u svrhu čega White upotrebljava različite
filmske formate i tehnike, čak i pastelno-stripovsku animaciju i sve
to izdašno podvlači muzikom, raznolikom, ali u distinktivnom indie
i alternative ključu. U samom zapletu nije teško uočiti poveznice
sa SF i horor literaturom, pre svega sa klasicima kao što su H.G.
Wells i H.P. Lovecraft, ali i sa nešto savremenijim
tomovima koji dolaze iz domena "weird fiction" pod-žanra,
što otvara asocijaciju prema prošlogodišnjem naslovu Annihilation
Alexa Garlanda koji je oštro podelio publiku i kritiku.
Razlika sa pomenutim
filmom je pre svega u očiglednim namerama autora. Za razliku od
Garlanda koji je ekranizovao prvi tom književnog serijala Jeffa
VanderMeera, te pokazao određene filozofske i antropološke
aspiracije, White se zapravo bavi ličnim iskustvom (film je, prema
njegovim rečima, autobiografski) i refleksijom o emocijama glede
gubitka drage osobe i perioda tugovanja. Smak sveta, iako je u filmu
vrlo snažno i grafički oslikan, ipak treba shvatiti pre svega
metaforički i na tragu antičke filozofije, odnosno Zenonovih
aporija: postoji li svet uopšte ako odlučimo da ga ne primećujemo
više? Sa druge strane, nameće se još jedno pitanje - imamo li
pravo na svoj lični kraj sveta, na svoju ličnu viziju tog kraja,
ili makar na svoj lični predah od tog sveta.
Oslonjen na
impresivnu glumačku izvedbu Virginije Gardner koja do sada nije
imala pravu priliku da pokaže nivo i versatilnost svog talenta,
izvrsno režiran i montiran, Starfish je beskompromisan film
svakako vredan gledanja makar iz radoznalosti jer Whiteovu viziju
možemo prihvatiti ili odbaciti. Sa druge strane, Starfish
takođe može biti i kalkulantski, portfolio film u kojem nije
glumica jedina koja mora demonstrirati sposobnost igranja u
različitim ključevima, već je to i reditelj. U suštini, film liči
na muziku na koju se oslanja i odaje isti dojam nasnimljene kasete.
No comments:
Post a Comment