kritika pročitana u emisiji Filmoskop na HR3
Čudni su putevi
kino-distribucije u Hrvatskoj i regiji (u smislu toga što će u
distribuciju ući i kada će ući), barem jednako kao što su čudni
pojedini karijerni izbori nekih glumaca i redatelja. "Trash"
triler fingiranog retro-ugođaja tako da izgleda kao da za prirodnom
konkurencijom kasni tridesetak godina, triler naziva Greta
koji se "izvrtio" po platnima u Hrvatskoj, bio bi savršen
primjer za prvu tvrdnju kada se uzme u obzir koliko se globalno
značajnijih filmova u hrvatskim kinima nikad ne zavrti. Ali, ono što
je dodatno začuđujuće je to da je Greta
zoran primjer i za drugu tvrdnju, imajući u vidu tko se tu našao
ispred kamere, a tko iza. Odgovorno tvrdim da i Neil Jordan kao
redatelj i Isabelle Huppert kao glumica zaslužuju i mogu daleko
bolje od onoga što su s Gretom
dobili prilike pokazati.
Redatelj Neil Jordan
suštinski je povezan sa žanrovskim pristupom kinematografiji iako
njegova dosadašanja filmografija nije cijela žanrovska. Prvi
značajniji uspjeh je, doduše, ostvario sa žanrovskim, fantazijskim
filmom Vučja
družina (1984).
Najviše traga je ostavio u domeni "vampirskog" filma, a
njegov Intervju s
vampirom (1994)
predstavlja kamen-međaš žanra koji implicira vampire ne nužno kao
krvožedne monstrume, već ljude sa svojim moralnim i inim dilemama.
Isti žanr je pokušao vratiti s tinejdžerske stramputice koja je
postala dominantna zbog Sumrak
sage u svom
prethodnom filmu Byzantium
(2012), a u dugačkoj karijeri dotakao se i drugih oblika fantazije,
kriminalističkih trilera i trilera osvete, pa i povijesnih
spektakala. Jordan, međutim, nerijetko i materijal pogodan za dramu
promišlja žanrovski, u atmosferu dodaje napetost, a njegov možda i
najbolji film Plačljiva
igra (1992) je
horor (psihološki, na momente i tjelesni) koliko je i identitetska
drama, odnosno drama o promjeni seksualne orijentacije.
Ključna osoba s druge strane
kamere, glumica Isabelle Huppert možda nije toliko aktivna na
engleskom jeziku, ako izuzmemo festivalske naslov Dolina
ljubavi u kojem ona
i partner joj Gerard Depardieu engleskim jezikom govore samo kada
moraju, i skoro pa gerilski snimljenu ekstravagancu Claireina
kamera Hong
Sang-sooa. Prethodni naslov tog tipa bio joj je Glasnije
od bombi Joachima
Triera iz 2015. godine koji ni pored njenog angažmana nije bio
sasvim uspio. Međutim, ako se prisjetimo da je njen prvijenac na
engleskom jeziku bio u Vratima
raja (1980)
Michaela Cimina, filmu koji je uništio karijeru svog redatelja,
produkcijski studio doveo do bankrota i označio kraj jedne ere u
američkoj kinematografiji, možemo zaključiti da velika francuska
glumica u američkim i internacionalnim produkcijama jednostavno nije
imala sreće iako je davala sve od sebe. S druge strane, to što nije
neprestano pred očima anglofone repertoarske kino-publike ne
umanjuje njenu glumačku veličinu, jer čak nije ni pretjerano teško
braniti tvrdnju da je ona vjerojatno najveća i najbolja živuća
svjetska glumica, pa makar sve uloge vrijedne spomena ostvarila u
francuskoj ili frankofonoj kinematografiji. Naravno, to znači da ju
nisu stigle određene godine, te da radi kvantitete filmskih uloga
nije žrtvovala kvalitetu svojih ostvarenja često posežući za
vlastitim manirizmima, reciklirajući pomalo ulogu Erike iz
Učiteljice klavira
(2001) Michaela Hanekea, a pomalo Michele iz Elle
(2016) Paula Verhoevena. U svakom slučaju, po ulozi Grete Hideg je
nećemo pamtiti iako to možda nije bio ni cilj - čini se da se
prekaljena francuska glumica na snimanju dobro zabavljala.
Zabavljati se mogu i
gledatelji, ali tek kada pristanu da film gledaju prazne glave, da ne
paze na etičke konotacije ili logičke kratke spojeve u prilično
loše napisanom scenariju Raya Wrighta čija dosadašnja filmografija
broji dva televizijska filma i tri opskurna niskoproračunska horora.
Tom i takvom scenariju nije pomogla ni Jordanova dorada, zbog koje su
poneki dijalozi tek postali podesni za citiranje na posterima i
foršpanima, iako i dalje ostaju s druge strane svake logike.
Prije nego što upoznamo
naslovnu antagonisticu, vidimo našu bezličnu protagonisticu Frances
koja može poslužiti kao arhetip suvremene dobre djevojke: studira u
New Yorku gdje je došla iz Bostona, radi kao konobarica u restoranu
i imala je toliko sreće da se useli kod svoje bogate i površne
prijateljice čije tupe opservacije zauzvrat mora tolerirati. S druge
strane, ona nosi dozu tuge i traume u sebi usljed recentne majčine
smrti i očeve odluke da nastavi sa svojim životom. Nju, Frances,
igra Chloe Grace Moretz koja nije loša glumica kada ima materijal s
kojim se može raditi, što dosta često nije slučaj, kao što nije
slučaj ni ovdje. Njenu prijateljicu i cimericu Ericu u maniri
bezobrazne cure iz B filmova igra Maika Monroe, dosta raznovrsna
glumica najpoznatija po ulozi u horor-senzaciji It
Follows. Frances
upoznaje Gretu naoko slučajno, kada joj po kiši vrati torbu koju je
ova zaboravila u vagonu podzemne željeznice. Na prvi pogled, Greta
se doima kao tipični primjerak newyorške starije urbane populacije
- usamljena udovica europskih korijena sa "žicom" za
klasičnu glazbu koja živi sama u prostranom, a svejedno natrpanom
dvorišnom stanu. Razloga za uzbunu je sasvim dovoljno: buka koja
dolazi iz susjednog stana suviše je ritmična za uobičajene radove,
a Gretin poriv da se s mladom djevojkom druži suviše je postojan za
obično ponašanje starije gospođe, što naivna Frances ne
primjećuje, već joj čak pomaže da izabere psa iz azila koji bi
joj pravio društvo. Zaokret za 180 stupnjeva dešava se kad Frances
otkrije da torba koju je vratila Greti nije bila jedina, te da na
svim torbama stoje cjedulje sa imenom i brojem telefona nalazača, pa
Frances posumnja da se u slučaju Grete radi o nekakvoj potencijalno
opasnoj patologiji. Tu uviđamo i prvi etički problem, odnosno
predrasudu na kojoj se dalji tijek filma razvija: zašto bi, naime,
po logici stvari bilo toliko čudno za jednu stariju usamljenu
gospođu da se jako želi družiti s mlađim djevojkama, tim prije
što je u prošlosti bila učiteljica klavira (tu izbor Isabelle
Huppert i njen stil otaljavanja uloge postaju svojevrsni meta-moment)
ili joj je makar pokojni muž to bio, pa je navikla na prisustvo
mladih u svom domu? Naravno, podmetanje torbi po podzemnoj željeznici
je potez očajnika, ali tu se ne mora nužno raditi o monstrumu. No
ispostavlja se da je ovdje riječ upravo o tome, kada Greta prvo
krene uznemiravati Frances na javnom mjestu, pa potonja krene u svoju
istragu i shvati da je Gretina navodno odsutna kći zapravo izvršila
samoubojstvo nekoliko godina ranije, u čemu je presudnu ulogu imao
majčin odgoj. Naravno, pitanje je trenutka kada će Greta
dosađivanje i pasivnu prijetnju zamijeniti za aktivnu i nasilnu,
uperenu protiv Frances i svih u njenoj okolici, onako kako to
odbijena i povrijeđena starija osoba samo zna... Film tada u svojim
najboljim trenucima postaje poligon na kojem će Jordan demonstrirati
svoju "žicu" za žanr, minuciozno koristeći mizanscenske
detalje koji sada dobijaju prijeteću namjenu, poigravajući se s
percepcijom sna i jave i lokalnom mikro-geografijom, što se najbolje
ocrtava u jednoj napeto montiranoj sceni u kojoj Greta proganja
Ericu, a fotografije šalje uspaničenoj Frances. Također, u igri
mučenja i zarobljavanja, Greta se pokazuje kao prilično brutalni
psihopat (u čemu Isabelle Huppert kao glumica ponekad neskriveno
uživa na distinktivni "trash" način), a u svojoj želji
za slobodom joj ni Frances ne ostaje dužna (premda tu "silu"
nekako ne vidimo u izvedbi Moretzove). Međutim čini se da u
oponašanju naslova poput Fatalne
privlačnosti i
sličnih, Jordan, a naročito scenarist Wright, odlaze za korak
predaleko i da tu nedostaje makar minimalnog ironijskog odmaka.
Krimen takvog stanja je dvostruki. Prvo logički, jer postupci
pojedinih sporednih i epizodnih likova nisu ničim uvjerljivim
objašnjeni, pa tako imamo situaciju da navodnom privatnom detektivu
kojeg je Francesin otac unajmio na čelu piše "žrtva",
što čak djeluje eksploatacijski imajući u vidu da detektiva igra
Jordanov veteran Stephen Rea, a da misterij riješi osoba koja za to
možda ima jak motiv, ali svakako nema nikakvog operativnog znanja i
da ta osoba bude upravo površna Erica. Tu onda dolazimo i do etičkog
problema: film, naime, implicira da je Ericin stav, dakle površni,
materijalistički, takav da se pod poželjnim društvom podrazumevaju
mladi i zgodni ljudi iz sličnih krugova, dok se oni stariji i možda
sadržajniji automatski otpisuju kao čudni i prijeteći, jedini
ispravan, a da je Francesino inicijalno druženje sa Gretom rezultat
njene urođene naivnosti, ali i boli usljed gubitka majke. To samo po
sebi ne bi bilo problematično da film ne egzistira u kontekstu
milenijalske generacije, poslovično nepovjerljive, često neurotične
i istraumatizirane čak i minornim događajima, s tendencijom
osjećaja usamljenosti koja se javlja daleko prije starosti.
No comments:
Post a Comment