kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Brian De Palma
scenario:
Petter Skavlan
Bez
ikakve sumnje, Brian De Palma je jedan od najvećih američkih
filmskih autora i njegov doprinos globalnoj filmskoj baštini je
zaista ogroman. Dva mu faktora, međutim, nikako ne idu u prilog.
Prvo, stižu ga godine i sa njima izvesna rigidnost i predvidljivost
u izboru materijala i tretmanu istog, pa je teško pretpostaviti da
De Plama ima nešto novo da kaže. I drugo, kako je u Americi film
pre svega biznis, zbog recentnog učinka (recimo u poslednjih 20
godina otkako De Palmini filmovi po pravilu proizvode gubitke), vrata
velikih studija su mu zatvorena. Veliki je autor "progutao
knedlu" i svoje produkcije slagao u Evropi, ali pitanje je
koliko će još to funkcionisati, posebno kada uzmemo u obzir njegov
poslednji film Domino koji prosto odiše neuspehom po mnogim
pitanjima.
Iskreno,
nisam siguran koliko je za to moguće okriviti samo i isključivo
reditelja, imajući u vidu problematičnu produkciju (nevelika
sredstva su, kruže glasine, presušila još za vreme snimanja), te
probleme tokom post-produkcije i odnos reditelja sa producentima o
kojem je De Palma u nekoliko navrata govorio. Istovremena
distribucija u evropskim kino-dvoranama i na videu u Americi takođe
služi kao pokazatelj da se neko filma naprosto hteo rešiti, pa
makar on bio i polu-proizvod. Utešno je to da reditelj u filmu na
par mesta demonstrira svoje majstorstvo, začinjeno profiliranim
političkim stavom, meta-humorom i vizuelnim trikovima koji
naglašavaju njegov voajerizam, ali na neke faktore ipak nije mogao
da utiče.
Jedan
od njih je i dubinski pogrešan scenario Pettera Skavlana
(Kon-Tiki, The 12th Man) koji najlakše možemo opisati
kao "moralku" u stilu Johna Le Carréa i u ključu
euro-trilera koji pokušava da pokrije različite forme žanra, od
skandinavskog noira, preko procedurala do politički nabijenog
"špijunca" koji se trudi da obuhvati aktuelni
geo-politički momenat. U smislu zapleta, pratimo policajca
Christiana (Coster-Waldau) koji je gadno zeznuo stvar na
početku zaboravivši pištolj pre odlaska na ranojutarnju smenu, pa
prilikom rutinske provere po prijavi za porodično nasilje njegov
partner Lars (Malling) ostaje sam i nenaoružan sa
osumnjičenim dok Christian proverava stan. Ispostavlja se da nije
bilo reči o nasilju u kući, već o ubistvu: žrtva arapskog porekla
je u stanu sakrivala oružje namenjeno teroristima, a osumnjičeni je
Ezra Tarzai (Ebouaney), čovek sa vrlo svojim i vrlo jakim
motivom za lov na dotičnu terorističku ćeliju, što ga čini i
naoružanim i opasnim. Epilog situacije je takav da je Lars završio
u bolnici i u životnoj opasnosti usled prerezanog vrata, a da se
Christian bezuspešno dao u poteru za osumnjičenim po krovovima
Copenhagena, pritom izgubivši i posuđeni Larsov pištolj.
Ezra
završava u pritvoru, odakle ga izvlači ljigavi agent CIA-e Joe
Martin (Pearce) u nameri da ga iskoristi za lov na
terorističku grupu povezanu sa ISIS-om koja planira (i izvodi)
spektakularne napade u Holandiji i Španiji, pritom sve snimajući i
kačeći direktno na internet. Christian biva suspendovan i kreće u
potregu za Ezrom, u čemu mu se priključuje i koleginica Alex (van
Houten) koja je bila u tajnoj vezi sa oženjenim Larsom, a njih
dvoje prateći usamljenog ludaka otkrivaju veliku terorističku
zaveru. "Lecarréovski" momenti su svakako tu (moralnost
pojedinca i legitimnost njegovih ciljeva u okviru šire slike, dilema
dokle ide lojalnost, a kada počinje iskorištavanje), nije ih teško
uočiti, ali sve to se nekako ne uklapa u kompaktnu celinu.
Deo
problema svakako izvire u scenariju: likovi su uglavnom potpuno
nerazvijeni ili svedeni na klišee / karikature svojih zanimanja, a
čak je i naš fokus na Christiana pogrešna odluka jer je Ezra
svakako zanimljiviji lik sa makar nekakvom pozadinskom pričom i
motivacijom. Triler kao žanr ne mora biti zasnovan na savršeno
logički posloženom scenariju, uostalom De Palmini potpisni trileri
iz ranih i srednjih 80-ih poput Blow Out, Dressed to Kill
i Body Double nisu bili takvi, ali nekakav kontinuitet ipak
mora da postoji. To ovde ne vidimo ni u tragovima, film deluje
smontirano na silu, kao da mu fali barem pola sata, ako ne i ceo sat
(teorija je De Palma nije imao pravo na "director's cut"),
tako da logičke rupe u zapletu nije moguće zanemariti.
Sa
druge strane, nije da se De Palma nije potrudio od scene do scene da
slab scenario oplemeni svojom režijom gde se oslanja na plejadu
svojih standardnih trikova od kojih neki nekad "rade"
bolje, a nekad deluju suviše anahrono. Reditelj skoro od samog
početka gradi napetost, recimo u sceni u kojoj Christian zaboravlja
pištolj isprva mislimo da se polagani "zoom" odnosi na
ljubavni par na krevetu. da bi tek kasnije u centru ostao krupni plan
zaboravljenog pištolja, praćen pomalo "spoilerastom"
orkestracijskom muzikom koja naglašava da je to nešto važno. Manje
uspeo štos je citat Hitchcocka, preciznije početka Vertiga u
zgradi i na krovovima koji usled skromnih produkcijskih vrednosti
(ili De Palmine nenaviknutosti na tako skromne budžete) izgleda kao
televizijska reklama iz 90-ih. Međutim, kada dobije priliku da se
poigra sa našom percepcijom koristeći podeljene ekrane, pogled kroz
"drone"-kameru i estetiku ISIS-ovog videa, te da preispita
svrhu i kontraindikacije tehnološkog napretka, De Palma je na svom
terenu, demonstrirajući da njegov voajerizam nema nužno seksualnu
konotaciju, već da ovde pre svega služi da preispita društvo u
kojem je spektakl imperativ.
Domino
će svakako po kvalitetu biti u donjoj polovini De Palminog opusa,
pri dnu, ali opet ne na samom dnu jer je u poslednjih 20 godina
veliki reditelj imao i većih podbačaja i kod kritike, a naročito
kod publike. Ipak nizine Mission to Mars ili auto-plagijata
Redacted je teško dostići, ali, istini za volju De Palma
nekada jednostavno nije imao sreće, pa su mu i solidni filmovi (The
Black Dahlia, Passion) ocrnjeni jer nisu naišli na
razumevanje. Veći problem sa Domino od toga da je film loš,
odnosno loše sklepan je to što ne uspeva da realizuje potencijale,
pa da makar u pojedinim segmentima bude pamtljivo dobar: glumce ne
razigrava, slabo poentira, vizuelno je uglavnom ravan... što ga pre
svega čini mlakim filmom snimljenim eto tako da bi bio snimljen i
zbog čega je ugrožen ostatak De Palmine karijere, pa kakav god on
bio...
No comments:
Post a Comment