kritika objavljena na XXZ
2018.
scenario
i režija: Oliver Chan Siu Kuen
uloge:
Anthony Chau-Sang Wong, Crisel Consunji, Sam Lee, Cecilia Yip
Pepeljuga
je standard u globalnoj kolektivnoj memoriji sa dobrim razlogom:
svakome je draga priča u kojoj se neko potlačen izvuče iz bede, pa
makar i prečicom. Tu klasičnog rizika od neuspeha nema, ali on se
seli u nešto sivlju zonu jer je skoro nezamislivo ispričati istu
priču na sasvim novi način i istovremeno joj održati istu poentu i
isti smisao. Druga stvar, možda u današnjem svetu zapravo i nema
mesta za Pepeljugine snove, a prelazak na neki drugi nivo
egzistencije (prečicom ili redovnim putem, sasvim svejedno) otvara
novi set izazova i problema. To ne znači da pojedini autori (i još
prirodnije, autorice) to neće pokušati, kao što je to slučaj sa
Chan Siu Kuen i njenim filmom Still Human.
Međutim,
pre nego što se upustimo u analizu filma, vredi zabeležiti da je
ono "Oliver" u njenom imenu nadimak koji je sama sebi
nadenula inspirisana Dickensom i Oliverom Twistom. A između njega i
Pepeljuge nema neke suštinske razlike, osim u polu / rodu, a s tim u
vezi i očekivanjima kako se iz bede izvući. Still Human je
film koji ulogu Pepeljuge ipak namenjuje ženi, ali je u solidnoj
meri tera da razmišlja i ponaša se kao Oliver Twist jer princa na
belom konju nema, odnosno možda je on samo penzionisani građevinski
radnik u invalidskim kolicima, na svoj način jednako nesrećan i
uskraćen kao ona.
On
je, dakle, Leung Cheong-Wing (poznati honkonški glumac Anthony
Wong, ovog puta van svog tipa koji je uspostavio borilačkim i
gangsterskim akcijadama), čovek tankih živaca i kratkog fitilja,
starački rezigniran i, donekle opravdano, besan na ceo svet. Makar
na prvu loptu. On je paralizovan od ramena naniže, živi u
socijalnom stanu, plaši se bubašvaba i pomoć mu je stalno
potrebna, a jedini sasvim lojalni prijatelj, nešto mlađi Fai Cheung
(Lee) mu je ne može sam pružiti, a od sestre (Yip) sa
kojom ne komunicira neke nade ne gaji.
Ona
je, pak, Evelyn Santos (mlada filipinska glumica Crisel Consunji)
i u Hong Kong, pa makar i na posao kućne pomoćnice i negovateljice,
beži od teškog života i braka koji želi da poništi, a što je na
Filipinima praktično nemoguće bez veće količine novca, a za šta
nema podršku čak ni svoje familije. Njeni snovi su vezani za
umetničku fotografiju, ali je realnost takva da radi šest dana
nedeljno, po ceo dan, i to uglavnom fizičke poslove uz sve moguće
barijere: jezičku, razliku u godinama i karakterima.
Isprva
se čini da će ovo biti još jedna priča o besomučnoj
eksploataciji ljudske nesreće od strane osobe koja možda nije loša
(u to se uveravamo polako), ali čiji je karakter težak, ali se Chan
jako trudi da očuva sva pozitivna obeležja poznatih klišea, a da
negativna eliminiše ili makar ublaži. Razumevanje dolazi sa
vremenom, pregovorima i iskrenošću, a simbioza strankinje bez
prijatelja u tuđem svetu (savete koje dobija od svojih koleginica -
da ne nauči jezik, da se pravi glupa, da juri bolji posao ili da se
bogato uda - pomažu možda njima, ne i njoj) i invalida koji je
pomogao mnogima iako oni to nisu baš uvek mogli i znali da uzvrate
(iškolovao je i sestru i sina, a Faiju je dao posao) će se pokazati
kao održiva, čak i sa romantičnim potencijalom.
Still
Human se u najboljem svetlu pokazuje kao ljudska i socijalna
priča koja zrači humanošću i dobrotom svojih likova koju oni,
kako film odmiče, sve više pokazuju. Sa druge strane, viškovi su
itekako prisutni: romantično skretanje je u suštini nepotrebno,
naročito ako se uzme u obzir da (melo)drame ima i bez toga, a i film
se bori da uhvati ritam i prati od preterane repetitivnosti u
sredini. Neka količina toga je potrebna posebno ako ciljamo na
realistički okvir života koji se odvija u radu od jutra do sutra i
života u nemoći, ali se to moglo i malo elegantnije izvesti.
Srećom
pa pred sobom imamo izvrsne glumce. Crisel Consunji do sada nije
imala previše prilike da se pokaže na filmu, a uporedo pokušava da
napravi karijeru i kao pevačica i kao multidisciplinarni pedagog za
izvođačke umetnosti. Ovde, međutim, kanalizira spoj snage i
fragilnosti kakav možemo zamisliti za osobe u poziciji njenog lika.
Sa druge strane po pravilu stoji Anthony Wong čiju žestinu sada ne
možemo da osetimo u nekakvom fizičkom smislu, ali je svakako
prisutna u smislu karaktera. Ovde čak nije ni stvar polazišta i
odredišta njegovog lika, već glatke transformacije od
"nadžak-starca" do dobročinitelja koji se krije iza takve
maske (verbalnog) grubijana.
Na
kraju balade, ma koliko priča delovala poznato, makar su likovi
višedimenzionalni i životni, a interacija među njima je uverljiva.
Chan uspeva da postigne taj osećaj familiarnosti i blizine, da
gledaoca privuče i da mu održi pažnju. Jasnim nedostacima uprkos,
Still Human je solidno debitantsko ostvarenje, a njegova
humanost je zaista osvežavajuća.
No comments:
Post a Comment