kritika objavljena na XXZ
2018.
scenario
i režija: Robert Budreau
uloge:
Ethan Hawke, Noomi Rapace, Mark Strong, Christopher Heyerdahl,
Thorbjorn Harr, Bea Santos, Shanti Roney, Mark Rendall, John Ralston
Svi
znamo, makar laički, šta je to štokholmski sindrom: to je
situacija u kojoj osoba koja je oteta ili uzeta za taoca razvija
osećaje za svog otmičara ako on pokaže makar ikakvu humanu notu.
Naziv je skovao švedski kriminolog Nils Bejerot, referirajući se na
slučaj talačke krize prilikom pljačke Kreditne Banke na trgu
Norrmalmstrong u švedskom glavnom gradu. Pozadine fenomena iz domena
psihologije su već neko vreme legitimna i poželjna tema u
kinematografiji (primera radi The Stanford Prison Experiment
Kylea Patricka Alvareza koji se bavio zatvorskim eksperimentom
Stanleya Milgrama), pa je red došao i na štokholmski sindrom,
odnosno pljačku banke usled koje je isti otkriven. I tako smo dobili
Stockholm u režiji Roberta Budreaua, zapaženog zbog
svog ranijeg "biopica" o Chetu Bakeru Born to Be Blue
u kojem je Ethan Hawke ostvario jednu od svojih najboljih
uloga, a imao ih je onoliko u karijeri.
Budreau
je opet pozvao Hawkea u svoj film, što se pokazalo kao iznimno dobra
odluka imajući u vidu kako američki indie glumac ume da snagom
svoje interpretacije podigne nivo čak i najbesmislenijem filmskom
materijalu. Ovde je u ulozi simpatičnog pljačkaša banke i svoj lik
dočarava bežeći istovremeno od klišea, sentimentalnosti i
karikature, što je svojevrstan podvig. Drugi glumački adut je
svakako Noomi Rapace, originalna devojka sa tetovažom zmaja
iz originalne švedske Millenium trilogije čija je potonja
internacionalna karijera obeležena listom dobrim ulogama u lošim
filmovima ili filmovima koji su jednostavno loše prošli kod kritike
i publike. što ovde nije slučaj jer je blagajnica u njenoj
interpretaciji vrlo životan lik. Prisustvo Marka Stronga u
ulozi opasnog tipa je uvek dobrodošlo, a ostatak uloga pokrivaju,
sasvim solidno, skandinavski i severnoamerički glumci iz ipak nešto
nižih ešalona.
Hawke
igra Larsa Nystroma, karijernog kriminalca koji je maskiran u
filmskog kauboja jednog letnjeg dana 1973. godine uleteo u najveću
ekspozituru jedne banke u Švedskoj sa automatskom puškom u torbi.
Posle standardnog uvoda, pucanja u plafon, "ruke u vis, ovo je
pljačka" i sličnog asortimana, Nystrom je pustio sve taoce
osim dve blagajnice, Biance Lind (Rapace) i Klare Mardh (Santos).
koje je zadržao dok se ne ispune njegovi zahtevi. Jasno, u pitanju
nije bila obična pljačka, novac je tu bio od sekundarnog značaja,
čak se Nystrom nije ni potresao kada je Bianca aktivirala alarm i
prizvala policiju, već ju je pohvalio. Ne, njegov plan je primarni
cilj bio je nešto drugo: da njegovog prijatelja i kolegu Gunnara
Sorenssona (Strong) puste iz zatvora, što će šef policije Mattsson
(Heyerdahl) ispuniti ubrzo, ali sa svojom agendom i u cilju da
se talačka kriza razreši brzo i bez žrtava.
Stvar,
međutim, zapinje oko nečeg sasvim drugog: pljačkaši i otmičari
po prirodi svog posla žele "i jare i pare", odnosno i
novac i slobodu, a taoci su, u njihovim glavama, savršen živi štit.
Policija oličena u šefu Mattssonu i njegovim podređenima, pak,
želi da se poštuje zakon i red, što je cilj i politike oličene u
tadašnjem premijeru Olofu Palmeu (kojeg Shanti Roney igra u
atipično komičnom kontekstu). Taoci bi, pak, samo da prežive i da
se vrate kući svojim porodicama, a javnost ima prilike da sve to
gleda u direktnom televizijskom prenosu.
U
principu nam je jasno kako se stvari dalje kreću, čak se može reći
da je primenjena tipična "cigla-malter" dramaturška
formula. Tako imamo priču između Biance i Larsa koja vuče na
romansu, a i reditelj i glumci tu rade dobar posao obuzdavajući se
da ne preteraju i odu u pravcu sladunjavog. Primera radi, beg sa
otmičarem u zalazak sunca nikada nije opcija o kojoj Bianca mašta
jer zaista voli svog smotanog muža (Harr) i dvoje male dece.
Sa druge strane, imamo pritisak i mentalne igrice koje inicira šef
policije čiji primarni cilj postaje da utera strahopoštovanje i
kriminalcima i civilima koji su, čini se, stali na njihovu stranu,
toliko da čak zanemaruje dobrobit talaca, što zajedno sa
premijerovim držanjem razvija apsurdno-komični potencijal filma. Na
koncu nam je epilog kao takav poznat: posle raznih peripetija, Lars
je završio u zatvoru, a Bianca je nastavila da ga posećuje,
osećajući mešavinu zahvalnosti što se osećala sigurnom u
ekstremnoj situaciji zahvaljujući njemu i nekakvu iskricu fantazije
o avanturi.
Iz
svega viđenog je jasno da Stockholm zapravo nije film o
štokholmskom sindromu, njegovim dubinskim mehanizmima, uzrocima i
posledicama, pa nas kao takav neće učiniti ne znam kako pametnijima
i upućenijima na datu temu. U pitanju je film o "apsurdnim ali
istinitim" događajima (kako stoji u uvodnoj tekstualnoj
kartici) po kojima je isti dobio ime, dakle film o pljački banke i
talačkoj krizi. Budreau nije filmski stvaralac koji je došao
niotkuda pa da je nesvestan da su pljačke banki i talačke krize već
bile tema filma. Itekako je svestan da u filmskoj istoriji imamo,
recimo, Lumetov Dog Day Afternoon koji, u suštini,
priča sličnu priču na sličan način, ali sa više osećaja
urgence i socijalnog angažmana. Budreau se trudi koliko može da ton
održi pero-lakim, u čemu se povremeno oslanja na visprene, premda
površne opservacije o stanju stvari u ondašnjem švedskom i
američkom (globalnom) društvu, a da pritom ne zanemari ljudsku
dramu koja je prirodna za takvu situaciju i trilersku napetost po
uzusima žanra. Dok se sa dramom solidno drži, više zahvaljujući
glumačkim instiktima Hawkea i Rapace, a manje vlastitim dramaturškim
dostignućima koja retko izlaze iz standardnih okvira, Budreau ipak
ne uspeva da uverljivo kreira trilersku atmosferu. Za utehu je da je
film i bez toga zabavan i lako pratljiv, premda ne baš angažirajući.
Problematična
je donekle i uvodna kartica koja insistira na istini i apsurdu iako
nijedno od ta dva nije naročito tačna ocena. Naime, događaji i u
filmu i u stvarnom životu teško se mogu nazvati baš apsurdnima,
oni su tek malo verovatni i nestandardni, ali, realno gledano, i
"posao" pljačke banke i uzimanja talaca je takav: bez
jasno definisanih pravila. Takođe, događaji u filmu i u stvarnom
životu nisu baš posve jednaki, tako da o istini je teško govoriti,
naročito ako uzmemo u obzir da je ista dokumentovana na televiziji i
raščlanjena u stručnoj literaturi. Neke intervencije su tu,
filmski gledano, smislene (insistiranje na pop-kulturi i referiranje
na američke filmove kao što su Bullitt i Butch Cassidy
and the Sundance Kid, kao i Bob Dylan kao muzička i literarna
referenca), neke nužne (zapravo ponašanje talaca za vreme krize
nije smatrano čudnim, već kooperativnim u odnosu na situaciju,
nešto čudno je primećeno tek sa odbijanjem svedočenja), neke se
mogu smatrati dobrim ukusom (promena imena svih aktera u priči).
Nešto drugo tu još i može da prođe, iako nije bilo potrebno
(recimo ona nikada do kraja objašnjena veza Larsa sa Amerikom), ali
je zato i bilo intervencija koje su posve nepotrebne (uvođenje
trećeg taoca koji se, eto tako, našao u zgradi).
Takođe,
Budreauov stil se teško može nazvati vrhunski inovativnim, ali se
zato iskupljuje promišljenošću. Rad sa glumcima mu je odmeren,
izbor saradnika iza kamere pametan. Montaža Richarda Comeaua
je glatka i tečna, fotografija Brendana Steacyja u stilu
"lažnih 70-ih" sa insistiranjem na prirodno zasićenim
tonovima je oku ugodna, a i izbor muzike (folk-rock standardi), kao i
originalni "score" Stevea Londona sasvim su
odgovarajući. Reditelj se ne snalazi baš sjajno u akcionim scenama,
posežući za drmusavom kamerom iz ruke kao lakim i očiglednim
rešenjem, ali je zato u svim ostalim segmentima apsolutno na visini
zadatka da napravi film koji možda nije epohalan, ali je svakako
vredan gledanja.
No comments:
Post a Comment