kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Dexter Fletcher
scenario:
Lee Hall
uloge:
Taron Egerton, Jamie Bell, Richard Madden, Bryce Dallas Howard,
Steven Mackintosh, Gemma Jones, Tate Donovan, Stephen Graham, Charlie
Rowe
Biografski
filmovi o slavnim ličnostima iz sveta "show businessa" su
standard i to sa dobrim razlogom: kakvi god bili, u minus otići neće
dokle god postoji kakva-takva baza fanova dotične ličnosti, a uvek
postoji, bila ta osoba živa ili mrtva, još uvek u poslu ili ne.
Uostalom, ni fan-baza ne mora da bude presudna jer publika naprosto
voli da gleda nečiji uspeh, a "biopic" te vrste je uvek
šablon "preko trnja do zvezda" u prvoj polovini filma, a
"pad i iskupljenje" u drugoj. Iz tog razloga se publika
oseća dvostruko sigurno, prvo inspirisano time da je nekadašnji
"mali čovek" postao "velik i slavan" (jer su
sport, umetnost i zabava sjajni "socijalni liftovi"), a
onda i upozoreno da slava dolazi sa svojom cenom i da publici koja
vodi obične živote možda i nije tako loše. Opet. čini se da se
trend malo ubrzava, naročito kada se radi o ekstravagantnim
britanskim muzičkim zvezdama, pa se tako Freddieju Mercuryju
i njegovoj biografiji Bohemian Rhapsody pridružio Elton
John sa Rocketmanom. Neka se pripremi David Bowie.
Bohemian
Rhapsody tu nije spomenut samo iz razloga vrlo malog vremenskog
razloga, pa ni zbog statističkih sličnosti između dvojice muzičara
(obojica sa izrazitim talentom za spektakl, obojica gay, obojica
skloni ekscesima, obojica sa prtljagom ne baš najsrećnijeg
detinjstva, obojica poreklom iz nižih društvenih slojeva, obojica
željni ljubavi i prihvatanja), nego i zbog toga što ga je sa
sličnom kalkulacijom radila slična ekipa. Režiju Rocketmana
potpisuje producent Dexter Fletcher (kao reditelj poznat po
izuzetno ugodnom i zabavnom "biopicu" Eddie the Eagle
o jedinom britanskom ski-skakaču), autor koji je dovršio Bohemian
Rhapsody nakon što je Bryan Singer napustio poziciju pre
kraja snimanja. Koliko se kalkulacija isplatila ostaje još da se
vidi - film je vrlo brzo nakon svetske premijere u Cannesu (izabranom
verovatno zbog kraja filma i spota za I'm Still Standing koji
je snimljen baš tamo) ušao u globalnu distribuciju i već sada je u
laganom plusu. Sa druge strane, uspeh nivoa Bohemian Rhapsody
je teško ponoviti iako je Rocketman bolji, pošteniji i
interesantniji film.
Za
razliku od Mercuryja, John je muzički manje zanimljiv i inovativan.
On je kvalitetno i sasvim u skladu sa ukusima masa pratio muzičke
trendove (i trendove nastupa), ali je njegova muzika sama po sebi
bila i ostala lagano aseptična, upadljivo decentna i iskalkulirana,
odnosno ne baš inovativna. Druga stvar, John se možda borio sa
demonima slave, bolestima ovisnosti, depresijom, ljubavnim i
poslovnim brodolomima, ali se izborio, pa je sada star i cenjen (i to
sa dobrim razlogom, i kao muzičar i kao čovek), dok je Mercury umro
relativno mlad i time otišao u legendu.
Fletcherov
izbor da Rocketman okrene više u pravcu mjuzikla, a manje u pravcu
biografske drame, te da s time u vezi uzme više sloboda u tumačenju
lika i dela, a naročito biografskih podataka Eltona Johna, takođe
se može smatrati rizičnim potezom jer mjuzikl ne spada u
najpopularnije žanrove, ali ovde se rizik isplatio: Taron Egerton
je pevačke deonice odradio sam, i to odlično, songovi su vešto
umetnuti, a pevačko-plesačke sekvence sjajno koreografirane i
režirane. Čini se da su Fletcher i scenarista Lee Hall
(Billy Elliott) takođe vrlo svesni zamki žanrovskih klišea,
kao i ograničenja usled činjenice da je o Eltonu Johnu dosta toga
moguće pročitati na Wikipediji (za nas nešto mlađe, stariji imaju
formirana sećanja) pa se ponekad trude da ih zaobiđu, premoste ili
makar prigrle tako da pokažu da imaju nekakav stav o njima.
Taj
pristup ponekad radi (primera radi, mjuzikl delovi), ponekad baš i
ne jer se nameću nova ograničenja (recimo stavljanje okvira
Johnovog lečenja od ovisnosti na klinici za odvikavanje oko
celokupnog filma čija se radnja odvija kroz seriju flasback scena)
ili se otvaraju rizici od patetike (tretman roditelja, distanciranog
oca i promiskuitetne majke, gotovo je karikaturalan, a glumci koji ih
igraju, Steven Mackintosh i Bryce Dallas Howard, po tom
pitanju ne mogu da učine ama baš ništa). Takođe, pad u tempu od
sredine prema kraju se baš oseti, ali je nekako i očekivan za takvu
vrstu priče, demoni sa kojima se Elton John borio i izborio su samo
skicirani, Hall i Fletcher se ne zadržavaju na njima, već se trude
da ih izbalansiraju sa nešto humora i veštački izazvanih emocija,
dok je propuštena šansa da se osmisli potencijalni sukob između
persone Eltona Johna i ličnosti Reginalda
Dwighta, kako slavnom pevaču glasi pravo ime.
Sa
pozitivne strane, prva polovina filma je dovoljno energična da se
unapred iskupi za pad koji sledi, a tipična priča o transformaciji
stidljivog klinca s periferije Londona kroz muziku, gažiranje,
praćenje i pisanje za druge do statusa (pop) rock-zvezde u Americi i
globalno je ispričana dovoljno zanimljivo, sa osećajem za detalje
perioda, ali i za nešto širi društveni kontekst u kojem izumire
hippie pokret i muzika vrlo otvoreno postaje biznis. U tom svetu
izvođač je investicija svojih menadžera, prvo simpatičnog
drkadžije Dicka Jamesa (Graham), pa onda i predatorski
nastrojenog ljubavnika Johna Reida kojeg Richard Madden igra
dojmljivo i uverljivo iako je uloga dvodimenzionalna i bez obzira što
retko pogađa Reidov akcenat. Odnos između Eltona Johna i Johna
Reida je takođe jedna od snažnijih tačaka filma, a put od
zaljubljenosti preko otkrića prave prirode namera i razočaranja do
funkcionalne ovisnosti koju je pevač osećao prema svom menadžeru
koji je jedini bio sposoban da ga istera na pozornicu čak i u
trenucima najdublje depresije zaista je intrigantan.
Pohvalno
je takođe i što film ne beži od seksa i protagonistinu seksualnost
ne tretira u rukavicama (zbog čega je Bohemian Rhapsody,
recimo, pao na ispitu iskrenosti) jer je upravo seksualnost i način
na koji ju je Elton John nosio nešto integralno za njega i kao
umetnika i kao čoveka. Takođe se mora poštovati odluka autorskog
dvojca da dužnu pažnju posvete još jednom odnosu koji je za
Johnovo stvaralaštvo presudan: onom sa svojim tekstopiscem Berniejem
Taupinom (odlični Jamie Bell) koji mu je u više prilika u
životu bio jedini veran prijatelj. Iako film na početku sugeriše
nekakve "iskrice" između njih dvojice, odnos se dalje
razvija kao sasvim prijateljski i platonski, pa Bernie savršeno
funkcioniše kao lik, ali i kao tačka gledišta koju publika
zauzima.
Taron
Egerton je takođe na visini zadatka, i u smislu muzičke imitacije
koju izvodi, ali i u smislu interpretacije javne persone Eltona Johna
i ličnosti Reginalda Dwighta. Zanimljivo je primetiti da se glumac
i pevač poznaju od ranije, sa snimanja filma Kingsman: The Golden
Circle u kojem slavni pevač ima izvrsnu epizodu u kojoj igra
karikaturalnu verziju sebe, i to iz ovisničke faze. Tako da je
Egerton imao makar bazičan uvid u Johnov nastup i teatralnost, što
je svakako dobra polazna osnova za dobru ulogu u solidnom filmu koji
ne predstavlja loše iskustvo ni onima koji mu nisu primarna ciljna
grupa, koji nisu ljubitelji mjuzikla kao žanra, a ni fanovi Eltona
Johna.
No comments:
Post a Comment