kritika objavljena na XXZ
2019.
scenario i režija: Ulaa Salim
uloge: Zaki Youssef, Rasmus Bjerg, Mohammed Ismail Mohammed, Özlem
Saglanmak, Olaf Johannessen, Morten Holst, Elliott Crosset Hove
Na globalnom nivou, naše vreme obeležavaju dve mržnje, potpuno
iracionalne, neretko nasilne, suprotnih predznaka i zbog toga
sukobljene, spojene samo negacijom globalizacije kao činjenica i
kosmopolitizma kao jedine ispravne etičke kičme. Te dve mržnje,
zapadni desni populizam i islamski terorizam, zapravo jedna drugu
hrane i rade na ubrzanju akceleratora nasilja do tačke pucanja sa
koje više nema povratka. I jedna i druga strana imaju svoje
argumente koji se čine validnima na prvu loptu, a da bi se
raščivijalo celo to klupko netrpeljivosti i zameranja potrebno bi
bilo promeniti paradigmu i umesto iz svetonazorske, etničke ili
religijske, celu stvar pogledati iz klasne perspektive.
Dugometražni prvenac reditelja Ulaana (Ulaa) Salima Sons of
Denmark se do neke tačke činio kao film koji će tako nešto
pokušati, da bi se putem pogubio u klišeima, generičkim
dramaturškim rešenjima, opasnim generalizacijama i jednostranim
politizacijama. To je, naravno, šteta koja je još veća ako se uzme
u obzir da je ovde reč o filmu koji se izdaje za žanrovski
(podvrsta: skandinavski noir i proceduralni triler), ali i na tom
polju podbacuje pteljajući suviše na kraju da bi se čekićem
nabila poenta.
U prologu vidimo dokonog mladića (Elliott Crosset Hove, poznat po
ulozi u filmu Winter Brothers) kako kupuje u pekari i pozdravlja se
sa devojkom koja ubrzo gine u nasumičnom terorističkom napadu.
Mladić nestaje iz daljeg toka priče koja odlazi nekoliko godina u
budućnost i makar privremeno u fokus stavlja zvezdu u usponu danske
radikalne desnice, Martina Nordhala (Bjerg) koji govori narodski
razumljivo i zapaljivo, tražeći na mestu komemoracije potpunu
zabranu imigracije, te proterivanje već postojećeg ne-danskog
stanovništva iz zemlje uz parolu "Danska Dancima". Njegove
reči su često propraćene delima nacionalističkih bandi (svinjske
glave pred izbegličkim centrima, preteće poruke ispisane krvlju
itd) sa kojima on, navodno, nema nikakve veze.
Sa druge strane, mladi i naizgled integrisani Arapin Zakaria
(Mohammed) oseća potrebu da uzvrati udarac nakon napada na jedan od
kulturnih centara u Kopenhagenu, za šta dobija podršku i mentorstvo
mesijanski nastrojenog Hassana (Iman Abud Foul) koji ga upoznaje sa
Alijem (Youssef) sa kojim će skupa izvesti teroristički, odnosno
više partizanski čin atentata na Nordhala čija popularnost u
masama nije propraćena ekvivalentnom političkom težinom.
Ispostavlja se da je Ali ubačeni policajac pravog imena Malik koji
će akciju sprečiti, a umešane pohapsiti, za šta će dobiti
premeštaj i slučaj u kojem će pratiti agenta ubačenog u
desničarsko podzemlje uz otežavanje od strane svog šefa, imperativ
relativizacije i sve veću i stvarniju rasističku i fašističku
pretnju...
Ovo u teoriji zvuči interesantnije nego što je to u praksi, iako
Salim ima par vrlo dobrih i originalnih ideja kao, recimo, izbor da
teroristička reakcija bude utemeljena na sekularnim razmišljanjima
bliskim arapskom nacionalizmu (te stoga sličnija socijalnom buntu),
a ne fundamentalističkim tumačenjima islamske vere i načelima
političkog Islama. Samim time je lakše pronaći simpatije za
njihovu očajničku akciju koju reditelj svejedno ne tretira u
rukavicama, već je jasno prokazuje kao pogrešnu nastavljajući film
dalje iz Alijeve, odnosno Malikove perspektive pripadnika manjine
duboko integrisanog u srce sistema. Takođe, makar u prvom delu je
desničarska pretnja nevidljiva osim u pasažima koji podražavu
televizijske vesti, a i tamo je vidljiva tek na kratko, a do samog
kraja nema direktne satanizacije tog tupog, nesnađenog naroda u
potrazi za Velikim Vođom koji će im ponuditi laka rešenja.
Problemi koji nastaju na kraju rezultat su inflacije slabo tempiranih
i slabo izvedenih obrata i šokantnih momenata pomoću kojih se autor
jasno svrstava na jednu stranu u sukobu i abolira njenu krivicu za
nasilje koje čini, pa ispada da je tu reč o nužnoj samoodbrani i
pukom preživljavanju. Drugi problemi su, pak, prisutni od samog
početka: iako Salim donekle uspešno dijagnostifikuje taj neki
"angst" arapske izbegličke i imigrantske populacije na
Zapadu i problem rigidnosti i nespremnosti društva da ih prihvati,
on ipak tu arapsku kulturu ponašanja uzima zdravo za gotovo, bez
ikakvog odmaka ili osude. Primera radi, žene su prisutne kao supruge
i majke, dakle pasivni elementi koji jedino mogu biti žrtve. Drugih
žena uglavnom nema ili su svedene na dekorativne uloge statista sa
zadatkom. U filmovima sa drugim ambicijama to možda i ne bi bio
problem, ali Sons of Denmark je film koji pokušava da secira
društvo. Opet, ni dosta brojiniji muški likovi nisu do kraja
profilirani, već su svedeni na trilerske klišee, što glumcima ne
predstavlja naročiti izazov.
Takođe, od dva "lažna proroka" od polovine filma ostaje
samo jedan, transformiran u zlo u ljudskom obliku. To samo po sebi
nije problematično i dalja argumentacija nije ni potrebna: teroristi
su bili i ostali marginalna pojava primamljiva samo određenim
nevelikim grupama, dok populisti mogu mobilizirati veće mase.
Problem je i u neku ruku nesrećan tajming, odnosno Salimova pogrešna
procena o populizmu koji samo raste i raste, pa postaje sve
radikalniji, odnosno fašistoidniji. On je, međutim, dostigao neki
svoj zenit i polako je krenuo da pada jer se ispostavilo da ne nudi
rešenja, bila ona laka ili nešto kompleksnija. To ne znači da ne
treba biti oprezan i upozoravati, ali pitanje je koliko su
bombastično intonirani, ofrlje napisani i tek školski režirani
filmovi efikasno sredstvo u toj borbi.
No comments:
Post a Comment