krtika objavljena na XXZ
2020.
scenario
i režija: Robert Jury
uloge:
Peter Gerety, Billy Brown, Talia Shire, Bobby Richards, Patrese
McClain, Ryan Hallahan, Marc Grapey
Protestantska
etika nas uči da se definišemo kroz posao i funkciju u društvu:
ono smo što radimo. Amerika je dominantno protestantska zemlja,
kulturološki još i više nego čisto demografski. Međutim, šta se
dešava kada, ne svojom krivicom, ostanemo bez posla i bez mogućnosti
da se potvrđujemo? Kako to utiče na nas na individualnom planu?
Kako na širem društvenom, posebno u kontekstu deindustrijalizacije
koja je uzela maha?
Dok
je još bilo radničke klase u Americi, one prave, iz udžbenika,
dakle fabričkih radnika koji svojim mukotrpnim radom izdržavaju
svoje porodice i propeliraju potrošnju robe i usluga, bilo je i
filmova o njoj, od On the Waterfront do originalnog Rockyja
i Blue Collar. Sada su takvi filmovi prilična retkost, kao i
heroji koje portretiraju. U tom smislu je Working Man, film po
originalnom scenariju i u režiji debitanta Roberta Juryja,
prilična retkost u kontekstu savremenog američkog filma, pa i onog
nezavisnog. Međutim, ono što radi Jury nije samo igranje na kartu
nostalgije, već je primer temeljnog promišljanja, počev od izbora
lokacija i glumačke podele, pa sve do aspekata fotografije, muzike i
montaže.
Naš
"working class hero" je Allery Parkes (karakterni glumac
Peter Gerety najpoznatiji po svom radu na televiziji u
serijama Homicide: Life on the Street, The Wire i Ray
Donovan), čovek od malo reči, vredni radnik i unekoliko
misteriozna figura koja skriva traumu iz prošlosti. On svaki dan
odlazi na posao u obližnjoj fabrici plastike, pešice, sa svojom
kutijicom za ručak i termosom za kafu. Svoju rutinu ne menja ni
poslednjeg dana pre nego što se fabrika zatvori. Jasno nam je da su
i čovek i fabrika u kojoj je proveo većinu svog života videli i
bolje dane: Allery je star, poguren, teško se kreće, a fabrika je
nekada brojala 500 radnika, a sada otpušta poslednjih 25.
On
je imao šanse da se "izvuče" i prihvati odlazak u penziju
neku godinu ranije, ali to nije hteo iz ličnih razloga, pa je sada u
dvostrukom problemu. Naime, Allery i njegova ništa pričljivija žena
Iola (Shire, najpoznatija po ulozi Adrian u Rockyju) su
izgubili sina koji nije više mogao da se nosi sa svojim demonima,
kao što ni oni nisu mogli sa njegovim. Tragedija je, osim gotovo
folklornih, rutiniranih odlazaka na njegov grob, pospremljena pod
tepih tako da je Allery išao na posao, a Iola se posvetila
domaćinstvu i volontiranju u zajednici. Najstrašnija posledica
gubitka posla nije finansijski gubitak, koliko gubitak onoga što ih
oboje centrira i presija da se suoče sami sa sobom.
Bežeći
od realnosti, Allery počinje da opet svakog dana odlazi u fabriku na
posao. Mašine su isključene, kao i struja, ali on ih može makar
čistiti. Njemu se pridružuje još misteriozniji kolega Walter
Brewer (Billy Brown, takođe karakterni i prevashodno
televizijski glumac viđen u serijama Sons of Anarchy i How
to Get Away with Murder), nešto mlađi samac koji je u gradić i
u fabriku došao ko zna odakle. Walterov angažman i čista energija,
nasuprot Alleryjevom stoicizmu, uspeva da motiviše i ostatak radnika
da okupiraju fabriku i ponovo pokrenu proizvodnju. Pominje se čak i
ispunjavanje starih narudžbina, novi krediti i ponovo otvaranje u
punom obimu, mimo korporativnih glavešina oličenih u McDowellu
(Hallahan). Zvuči suviše bajkovito da bi bila istina, ali
ljudima je potrebna nada. A nada je, znamo iz filmova i iz života,
vrlo opasna stvar.
Jury
kao autor-debitant pokazuje zavidno znanje i sigurnost u svom
pristupu. Ovakvih filmova još i ima s naše strane Atlantika, pre
svega u Velikoj Britaniji, kod autora kao što su Mike Leigh i
Ken Loach, ali Jury se ne bazira na to da poentira tako što
će doneti zaključak u skladu sa ekonomskom i političkom teorijom,
već je njegov pristup sociologiji drugačiji i nešto nežniji, u
centru su pojedinci, milje i njihovo prožimanje. Likovi koji nestaju
to čine u svetu koji nestaje, u svetu radničkih predgrađa sa malim
i škrto osvetljenim kućama u nizu i sve se to dešava u Chicagu,
najvećem gradu Srednjeg Zapada i "Rust Belta" koji su
nekada bili simbol američke industrijske moći, a sada su simboli
propadanja i beznadežnosti.
Izbor
karakternih glumaca koji igraju stavom i ekspresijom čak i kada
izgovaraju rečenice savršeno pogođenim tonom i dikcijom je tu
takođe ključan. Kao i likovi koje portetiraju, oni sa sobom ne nose
ni zrnce glamura, ali je njihovo prisustvo u kinematografiji, kao i u
stvarnom svetu, neophodno. Ovde konačno dobijaju priliku da zasijaju
punim sjajem i pokažu svoj talenat na prostoru koji im se otvorio i
to čine sjajno.
I
drugi aspekti filma, kreativni i tehnički, su na izuzetno visokom
nivou, ma koliko zapravo ostali u niskom registru. Fotografija koju
potpisuje Piero Basso je evokativna, naročito uparena sa
scenografijom za koju je odgovorna Sarah Sharp. Jednostavna
muzička pratnja Davida Gonzaleza, prvo na klaviru, onda
ponovljena u orkestralnom aranžmanu sa dominantnim drvenim duvačkim
instrumentima, odgovara melanholičnom tonu filma, a montaža za koju
su odgovrni otac i kći, Richard (dobitnik Oscara baš za
Rockyja) i Morgan Halsey se oslanja na repeticije koje
signaliziraju rutinu, a nikad nisu dosadne.
Ono
što filmu možda fali je Juryjev jasnije definisan kritički stav o
društvenim tokovima, pre svega u smislu poente same okupacije
fabrike i šta sa time likovi individualno i kao zajednica pokušavaju
da postignu. Klasična tročinska struktura i pojedina dramaturška
rešenja takođe deluju kao suviše rigidan okvir za prilično
fluidan sadržaj, ali i pored toga je Working Man dragocen
film koji uspeva da progovori o iznimno bitnoj temi odumiranja jednog
važnog dela američkog stila života.
No comments:
Post a Comment