kritika objavljena na XXZ
2020.
scenario
i režija: Josh Trank
uloge:
Tom Hardy, Linda Cardellini, Matt Dillon, Katherine Narducci, Noel
Fischer, Kyle MacLachlan, Gino Cafarelli, Mason Guccione
Jedna
je stvar biti Al Capone na vrhuncu moći kada je kraljevao čikaškim
podzemljem u doba prohibicije ili nešto posle, sve do hapšenja zbog
utaje poreza. Sasvim je druga, međutim, biti Al Capone posle izlaska
iz zatvora i moždanog udara, dementan, u uznapredovaloj fazi
sifilisa, umirući. Prvog su utelovili brojni glumci, od Roda
Steigera do Roberta De Nira, a "by proxy" i Boris Karloff i
Al Pacino u originalu i De Palminoj "remake" verziji filma
Scarface. "Čast" da odigra drugog pripala je Tomu
Hardyju u hrabrom, ali izuzetno problematičnom biografskom filmu u
režiji Josha Tranka.
Vreme
je posleratno i slavni gangster je tek tužna kesa i bleda senka
svoje nekadašnje moći. Mesto radnje je Florida, gde se Capone nakon
izlaska iz zatvora skrasio, ali situacija je daleko od idealne
penzije. Na stranu bolest zbog koje on ne može da kontroliše ni
bešiku, ni creva, a kamo li kriminalnu imperiju, demencija,
paranoja, košmari, serijski moždani udari, nego su i finansijska
sredstva pri kraju, kao i strpljenje ljudi iz njegovog okruženja:
žene (Cardellini), kćeri (Narducci), prijatelja (Cafarelli), pa i
doktora (MacLachlan). Povrh toga, Al Capone, u krugu najbližih zvani
Fonz (prema svom krštenom imenu Alphonse), ne može da se seti gde
je zakopao deset miliona dolara koju godinu ranije.
Ono
što je Josh Trank zamislio kao beskompromisnu varijantu Scorseseove
elegije o mafijaškoj starosti koju je potonji izveo u The
Irishman, vrlo brzo se pretvara u orgiju gadosti i psihoze u
podignutom tempu i nepredvidljivom ritmu. To samo po sebi ne bi bilo
problematično kada bi se tu dalo naći išta smisla, ne nužno u
formi nekakve poruke (nju ima, otrcanu "zločin se ne isplati"),
ali ona je uglavnom sama sebi cilj. Drugi problem sa takvim košmarnim
filmovima je održati taj sprinterski tempo, smestiti likove u neki
kostur od priče, izbeći ponavljanja i očuđenje samog sebe radi.
Trank unekoliko uspeva u tome, sekući košmarnu realnost sa još
košmarnijim košmarima ili sa momentima relaksacije koji i sami
ubrzo postaju košmarni, od odlaska na pecanje, pa do kućne
projekcije The Wizard of Oz.
Prvi
problem je što sve to uglavnom ne konvergira ničemu, pre svega što
osnovni elementi zapleta, poput klasičnog motiva zakopanog blaga,
nikada ne zažive. Drugi je to što u principu ne zažive ni sporedni
likovi, ni kao stvarne ososbe od krvi i mesa, ni kao projekcije iz
Caponeove glave (recimo protraćeni Matt Dillon kao njegov
prijatelj). Konačni rezultat ponajpre deluje kao protraćena prilika
za impozantno lucidni kratki film koji je prostom inflacijom svega
naduvan na dugometražni format.
U
principu sve svaljuje na pleća Toma Hardyja koja su u teoriji
dovoljno snažna da to iznesu, čemu smo mogli svedočiti, primera
radi, u Refnovom Bronsonu ili u "monodrami" Locke,
ali je rezultat dosta više na tragu još jednog bizarnog
gangsterskog "biopica" Legend gde Hardy igra
dvostruku ulogu britanskih blizanaca Kray i preglumljuje bez ikakve
kontrole. Ne pomaže niti to što Hardy rado nosi šminku ili čak
potpunu masku (što je ovde slučaj), ni to što može da izvodi
svašta s glasom. Hardy je svakako tip glumca sa integritetom koji
ima jake i najčešće ispravne instinkte, ali njemu takođe treba
reditelj koji ga, kada treba, može zauzdati.
Josh
Trank to nije. I on je isto čovek od ideje, o tome svedoči uspeh
njegovog prvenca, SF-a Chronicle (2012), ali teško da je
reditelj na kojeg se može računati, što je demonstrirao već
svojim narednim filmom, "rebootom" Fantastic Four
(2015). Što se tiče filma Capone, ideja je originalna i na
mestu je, ali je razrada problematična i nedosledna. Jednom kada se
raščlani, ispada da obilati citati nisu samo citati (a njih ima, od
De Palminog Scarfacea, preko Coppolinog The Godfather,
do Scorseseovog Shutter Island i Citizen Kane Orsona
Wellesa), nego da su derivirani do te mere da reditelju služe kao
svojevrsne "štake" i da zamaskiraju šta je tačno hteo da
postigne. Sve u svemu, šteta...
No comments:
Post a Comment