kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Gavin Hood
scenario:
Gavin Hood, Gregory Bernstein, Sara Bernstein (prema knjizi Marcie i
Thomasa Mitchella)
uloge:
Keira Knightley, Matt Smith, Matthew Goode, Rhys Ifans, Adam Bakri,
Ralph Fiennes, Conleth Hill, Jeremy Northam, Indira Varma, Monica
Dolan
Official
Secrets Act je pravni akt u sistemu Velike Britanije koji predviđa
da se za odavanje državnih tajni sudi za veleizdaju. Takav kakav je,
odlično služi kao strašilo kojim se ućutkuje državne službenike
posebno u obaveštajnom sektoru i novinare i izdavače koji bi
eventualno nešto objavili. Tim aktom se mahalo u slučaju uposlenice
Vladinog Štaba za Komunikacije (GCHQ) Katherine Gun koja je u
javnost pustila i obelodanila da je američka bezbednosna agencija
NSA vršila pritisak na službe savezničkih zemalja u smeru
ucenjivanja vlada i službenika zemalja koje su tada zauzimale
rotirajuće pozicije u Savetu Bezbednosti Ujedinjenih Nacija kako bi
prošla rezolucija koja bi omogućila intervenciju u Iraku.
Katherine
Gun (Knightley) upoznajemo na saslušanju pri tužilaštvu u smislu
podizanja optužnice i taj okvir procesnog trilera služi da nas
uvede u priču o njoj i njenom činu kršenja pravila službe uz
etičku motivaciju. U trenutku izbijanja afere, ona je bila obična
službenica štaba zaposlena pre svega na prevodilačkim zadacima kao
osoba koja tečno govori nekoliko svetskih jezika poput kineskog i
japanskog. Udata je za Yasara (Bakri), kurdskog imigranta i njih
dvoje žive sasvim normalnim gradskim životom, oličenim u klasičnim
scenama kod kuće gde se ona svađa sa televizorom sa kojeg govori
Toni Blair, a on joj objašnjava da je čovek sa televizije ne čuje.
Jasno
nam je, dakle, da se ona ne slaže sa zvaničnom pro-ratnom politikom
svoje Vlade, ali je memorandum dobijen od NSA gurne preko ruba,
toliko da potraži pomoć svoje prijateljice u anti-ratnim krugovima
kako bi ga pustila u štampu. Memorandum će doći do redakcije
Observera i posle kraćeg vaganja će biti objavljen. Kako iz Štaba
znaju da je memorandum potekao od njih, počinju da ispituju svoje
zaposlenike i Katherine se javlja da preuzme odgovornost, zbog čega
dospeva pod suspenziju i u pritvor.
Pritisci
na nju se uvećavaju, moneta za potkusurivanje je i njen muž kojem
se preti deportacijom, naravno posve ilegalnom, i jedini koji je može
spasiti je advokat Ben Emmerson (Fienes) koji možda nastupa
aristokratski i pragmatično, ali zapravo veruje u etičnost njenog
postupka. On sa svoje strane trpi političke pritiske od svog
prijatelja (Northam), čoveka na visokoj političkoj poziciji koji ga
uverava da su svi rešeni da od Katherine naprave primer koji će
odvratiti druge od sličnih istupa. Međutim, pretnja suđenjem je
opasna i za onoga koji preti: u tom slučaju će i neke druge
zvanične tajne biti objavljene.
Kolika
je svinjarija rat u Iraku ispao - znamo: intervencija "koalicije
voljnih" je izvršena bez odobrenja SB UN-a, upotrebljena je
mentalna i pravna gimnastika. Diktator sekularnog tipa je svrgnut, a
demokratija nikad nije profunkcionisala, izbio je građanski i
sektaški rat među pripadnicima mnogih frakcija, isti se kasnije
prelio u Siriju, a pretnja globalnog sukoba još uvek traje.
Najvažnije od svega, diktator u svakom slučaju nije ništa petljao
sa islamističkim teroristima koji su bili i njegovi politički
protivnici, niti je za vojnu intervenciju držao zvanični razlog:
teorija da Irak (još uvek) poseduje biološko i hemijsko oružje,
iako ga je imao kada je bio saveznik Zapada u borbi protiv Islamske
revolucije u Iranu. Ono što je u filmu, međutim, zanimljivije je
daljnja politizacija i sekuritatizacija svakodnevnog života, te
daljnji i daljnji napori demokratskih država da se iz što većeg
dela procesa odlučivanja isključi javnost.
Bivši
glumac Gavin Hood koji se u poslednje vreme uglavnom bavi režijom je
tip autora kojem politički trileri centrirani oko etičke
odogovornosti, a i moralke generalno, dobro stoje. Primeri za to su
njegov prethodni film Eye in the Sky koji se kroz mehanizam
vojno-političkog trilera bavi moralnim dilemama vezanim za upotrebu
napada dronovima u savremenom asimetričnom ratovanju, ali i film
koji ga je najviše proslavio, Tsotsi, koji je i nagrađen
Oscarom za film na stranom jeziku i koji je pomerio granice
južnoafričke kinematografije.
U
poređenju sa ta dva, Official Secrets je prilično
konvencionalan film sa etiketom "po istinitim događajima".
Njegovo poreklo je ne-fikcijska knjiga, izlaganje pregledno, ali
linearno i uvek iz jednog ugla. Likovi nisu razvijeni na način da ih
možemo i želimo zamisliti van konteksta filma i događaja koje on
portretira, poente su ispravne, ali viđene. Ni na jednom planu,
Official Secrets ne pomera kinematografske ili pripovedačke
granice, ali je zato sasvim pristojan podsetnik na jedno ne tako
davno prošlo vreme u kojima su mehanizmi sile preuzeli kontrolu nad
transparentnošću i javnim interesom.
Čak
ni glumci ne uspevaju da zablistaju. Većina ih ima nedovoljno scena
i materijala da bi se likovi profilirali više od klastera dve-tri
osobine i svoje funkcije u filmu i u društvu. Čak je i veliki Ralph
Fiennes pouzdan i solidan, ali ne i impozantan. Izuzetak je, međutim,
Keira Knightley u glavnoj ulozi. Ona inače ne važi za glumicu
vrhunskog dometa, ali ovde istupa i zbog toga što joj je lik
profiliraniji od ostalih, ali i zbog nekakve običnosti, pa i
bezličnosti kojom glumica zrači, pa tako i lik postaje platno na
koje možemo projektovati gledalačke ideje o hrabrim i etičnim
zviždačima. Official Secrets tako dobacuje do nivoa
solidnog, a kontekst koji se nagomilao od perioda koji film
protretira do perioda njegovog snimanaja i gledanja ga čini bitnijim
za gledanje od njegovih filmskih kvaliteta.
No comments:
Post a Comment