kritika objavljena na XXZ
2019.
scenario
i režija: Hilary Brougher
uloge:
Talia Balsam, Scott Cohen, Andrus Nichols, Michael Oberholtzer
South
Mountain zaista ne spada u red onih filmova koji su u svakom svom
aspektu spektakularni. Upravo suprotno: ovo je jedan izuzetno
diskretan film iza kojeg stoji autorica koja bez nekog naročitog
renomea (pre toga je režirala dva žanrovska filma, pristojni
retro-SF The Sticky Fingers of Time i slabašni horor
Innocence, te jednu solidnu dramu Stephanie Daley, uvek
u razmacima od 6 i više godina između filmova), a nije više mlada,
glumci spadaju u red manje poznatih, marketing koji film prati je
gotovo nepostojeći, što može rezultirati samo tavorenjem pri dnu
liste prioriteta na nekoj video-platformi. Međutim, šteta bi bila
propustiti ga jer je ovo sasvim životan film na one teme o kojima se
retko čak i razgovara, a još ređe se snima.
Okvir
je ono famozno jedno leto koje će promeniti sve, ali likovi nisu
deca, tinejdžeri ili mladići i devojke u svojim 20-im godinama, već
ljudi srednjih godina. Mesto radnje su uglavnom kuća i okućnica na
planini Catskills u ruralnom delu države New York. Dve kćeri odlaze
na letovanje, a majka Lila (Balsam) i otac Edgar (Cohen) se razilaze,
ne po prvi put, ali možda po poslednji. On je varao, takođe mu to
nije prvi put, ali ovog puta je njegova afera sa mlađom koleginicom
rezultirala detetom. On je jednostavno takav tip lika koji će se
pretvarati da ga zovu s posla da bi svojoj curi preko telefona
pokušao da se porodi pre nego što prizna da je temeljno zeznuo
stvar i odseli se.
Ono
što dalje pratimo su Liline reakcije i raspoloženja koja se menjaju
gotovo iz dana u dan. Osim što mora da se nosi sa razvodom i
finansijskim aranžamnima oko toga, kod nje u kući je i prijateljica
(Nichols) koja se leči od raka dojke, a jedan od prijatelja njnih
kćeri (Oberholtzer) joj povremeno dolazi u pomoć oko poslova na
raspremanju kuće i među njima se javlja iskrica. Jasno je da tako
nešto ne može biti permanentno rešenje, već samo distrakcija, a
da Lila prvo mora da svede račune sama sa sobom i možda protraćenim
životom.
Hilary
Brougher svemu prilazi realistično i bez ikakve pompe. Protok
vremena je potpisan karticama sa datumima, a razmaci su neregularni,
nekada je pauza dan ili dva, nekada i po deset. Lila nema monologe,
čak se ni ne poverava u tančine prijateljici, novom prolaznom dečku
ili budućem bivšem mužu, nego prolazi kroz etape žalovanja, od
zatvaranja oči, preko besa i depresije, pa do prihvatanja
novonastale situacije. Za to vreme se i ona i svi oko nje upuštaju u
pasivne i mikro-agresije. Sve to je snimljeno ručnom kamerom u nešto
dužim, ali opet odmerenim kadrovima i u prirodnim bojama.
Od
ovakvog materijala i pristupa najviše profitiraju glumci. Talia
Balsam je uglavnom aktivna na televiziji, uz poneku epizodnu ulogu u
filmovima, a tip lika kao što je Lila je oduvek retkost u američkom
filmu. Glumičin pristup je da nema šminke, fizički ili
metaforički, nema klišea i štaka. već ona do kraja ulazi u lik
žene na ivici. Cohen, takođe najaktivniji na televiziji, ovde ulazi
u lik ljigavca. Lagano zmijske fizičke karakteristike lica mu tu
dosta pomažu, ali on nije jednodimenzionalni negativac, nego tip
čoveka kojeg vuku nagoni i koji se ne može otresti svojeg osećaja
privilegovanosti. Ono što osećamo u filmu, a što nigde nije
izrečeno, je to da je njihov brak zapravo bio problematičniji nego
što bi to ijedan razvod mogao biti.
Nećemo
mi kao gledaoci nakon gledanja ovog filma biti išta pametniji u
životnim situacijama ma koliko nam se činile običnim ili čak
banalnim. Hilary Brougher, međutim, prilično dobro zna o čemu i
kako govori. Nije slučajan ni izbor miljea (Edgar dolazi iz nižih
ešalona nezavisne filmske industrije, Lila je bila slikarka koja se
bacila u podučavanje), lokacije okoline New Yorka tako blizu, a tako
daleko od centra zbivanja i okruženja nedogađajnog leta. South
Mountain zaista podražava život na koji često ne obraćamo
pažnju dok nam se ne dogodi.
No comments:
Post a Comment