kritika objavljena na XXZ
2020.
režija:
Brett Haley
scenario:
Jennifer Niven, Liz Hannah (prema romanu Jennifer Niven)
uloge:
Elle Fanning, Justice Smith, Alexandra Shipp, Luke Wilson, Kelli
O'Hara, Lamar Johnson, Virginia Gardner, Felix Mallard,
Keegan-Michael Key
Iako
se na prvi pogled čini kao standardna tinejdžerska "plakalica"
i ekranizacija "young adult" romana, u All the Bright
Places ima dosta više iskrenih emocija i uvida vešto upakovanih
u klišee žanra omladinske romantične drame. Brett Haley je ranije
u svojoj karijeri vešto radio slične stvari, doduše u drugačijoj
postavci: bavio se ili starenjem (I'll See You in My Dreams,
The Hero), ili međugeneracijskim odnosima (Hearts Beat
Loud). Sada, međutim, svoju poetiku i emocionalnu inteligenciju
pokazuje u drugačijim okvirima.
I
Violet (Fanning) i Finch (Smith) imaju svoje demone. Nju je
saobraćajna nesreća u kojoj je poginula njena sestra ostavila
paralizovanu u emocionalnom i socijalnom smislu - boji se automobila,
vožnje, druženja. On ima status školskog "frika" zbog
svojih emocionalnih ispada koji su, pak, posledica trauma iz
detinjstva. Njihov "meet cute" momenat je zapravo onaj u
kome je on spasava da ne skoči s mosta. Dok on misli da joj je
spasio život, čini se da ona nije baš svesna šta je pokušala.
Sledeća
etapa njihovog odnosa je propelirana školskim zadatkom iz
geografije: učenici u parovima moraju obići mesta koja im znače u
državi, te opisati prirodu znamenitosti i objasniti zašto im znače
na ličnom nivou. Kako je, međutim, reč o Indijani koja važi za
prilično dosadnu američku državu i uglavnom ravan klaster
rezidencijalnih, industrijskih i poljoprivrednih zona, lični faktor
tu postaje presudan. Za Violet je to dodatni problem jer, osim što
je muče njene fobije, ona je i relativno recentna došljakinja koja
niti zna puno o mestu u koje je došla, niti je naročito zanima.
Tako
upareni omladinci kreću na svoj zadatak rvući se svako sa svojim
demonima, ali i demonima onog drugog. Usput se, očekivano, javljaju
romantične iskrice. Suština stvari i ono po čemu i izvorni roman i
film istupaju iz mora žanrovski sličnih je dubinski uvid da mi kao
vrsta sebe u životu održavamo "popravljajući" nekog
drugog. Drugi par rukava je, i to sasvim u skladu sa obrascima "young
adult" literature, je, pak, to da ni to ne može trajati večno
i da su tinejdžerski demoni, ma koliko odraslima delovali
trivijalno, ipak suviše otporni da bi se tek tako zatomili, a i
suviše volatilni, pa mogu eksplodirati sa nesagledivim posledicama.
Scenario
filma je solidan, iako se previše oslanja na verbalnu komponentu,
odnosno na replike, ali mlada i versatilna nada američke
dramaturgije Liz Hannah (The Post, Long Shot) radi šta
je u njenoj moći da oživi dvoje glavnih likova čije je poreklo
prilično "papirnato". Mnogo manje je uspešna kod
sporednih, odnosno epizodnih likova koji su svedeni na funkcije i par
karakteristika (njeni roditelji, njegova sestra) ili je reč o
klišeima (profesor, direktor škole i školski drugovi, a među
njima i jedan očiti negativac).
Opet,
nema inflacije sentimentalnosti koju možemo očekivati od tipa
izvornog romana, za šta možemo zahvaliti Haleyu kao reditelju. To
ne znači da nema emocija, a Haley audio-vizuelne elemente poput
muzike Keegana DeWitta i fotografije Roba Givensa koja se topi u
bojama kasnog proleća i ranog leta sjajno slaže u film koji se ne
boji zalaska u mračnije vode. Ono čega fali u poređenju sa
Haleyevim ranijim radovima je rad sa glumcima: dok Justice Smith
uspeva da kanališe energiju pesnika i filozofa koji se pravi da je
baraba i pobunjenik sa ili bez razloga, Elle Fanning prečesto zalazi
u neprijatno pojačane emocionalne registre, što je uostalom i njen
manir. Mlada glumica igra u dosta filmova gotovo serijski i po
pravilu u određenom tipu uloge, pa ju nije uvek lako prenuti. Ali i
pored toga, Brett Haley je uspeo da se sa All the Bright Places
probije do vrha "young adult" kinematografije.
No comments:
Post a Comment