2014.
režija: Malgorzata Szumowska
scenario: Michal Englert, Malgorzata Szumowska
uloge: Janusz Gajos, Maja Ostaszewska, Justyna
Suwala
Body je dokaz da se nova politika Festa kreće u
dobrom smeru umesto dosadašnje po kojoj je ovaj nekada relevantni
“festival festivala” postao distributerska igračka i ostava u
koju se odlažu skupo plaćeni filmovi iz “Oscar-sezone” koji se
ne mogu prodati u redovnom repertoaru u zemlji u kojoj je bioskopska
kultura skoro potpuno uništena. Film nam dolazi direktno iz Berlina,
gde je ovenčan Srebrnim Medvedom za režiju, što znači da ima
pedigre. Njegova autorica Malgorzata Szumowska je relativno veliko
ime savremenog poljskog i evropskog filma (radila je, a i radiće i u
Francuskoj), pa i relativno bitno festivalsko ime, ali nije
opštepoznata i sveprisutna, što je dobra stvar kako za prekaljenu,
tako i za nešto “zeleniju” i entuzijastičniju publiku.
Sam naslov i reklama složena za festivalsku
publiku može da nas navede na krivi trag. Body je svakako film o
telu i odnosu do sopstvenog tela, ali je više od toga odnos do duha
i duhovnosti, ne nužno (zapravo, ne uopšte) religioznog tipa. Priča
je ispričana praktično sa tri lika, arhetipa (nikako stereotipa),
uz nekoliko upečatljivih epizodista, i vrti se oko stresne situacije
gubitka voljene osobe. Oni su otac, kćerka i terapeutkinja.
Prvo upoznajemo oca (Gajos), udovca i istražitelja
na mestu zločina u njegovom radnom okruženju. Njegov svetonazor je
potpuno u skladu sa njegovim poslom. On je distanciran, otuđen i
ciničan, hladno racionalan, van svih duhovnih tokova toliko da čak
ne slavi nikakve praznike. Njegov odnos prema telu je nemaran,
njegova standardna dijeta su alkohol, kafa i “junk food”. Njegova
kćerka (Suwala) je anoreksičarka, ne hrani se uglavnom ničim, što
pojede - povrati. U skladu sa prehranom, njen mentalni sklop se kreće
od klinačkog angsta do nihilizma, a jedina definicija je prezir
prema ocu. Ona je, takođe, granični slučaj između bolničkog i
ambulatnog lečenja, pa tu na scenu stupa terapeutkinja
(Ostaszewska), “pan-duhovna” sredovečna žena (ako postoji
termin, super, a ako ne - onda sam ga upravo izmislio) koja živi u
stanu sa velikim psom i fura se na svaki mogući “new age” od
“primal screama”, psiho-drame i “act-outa”, preko religije
bliske budizmu (ili tome kako mali Perica vidi budizam), do
spiritualizma, duhova i seansi. Naravno, i ona je ranjena i
nekompletna osoba, otkrićemo i zašto, i to nam neće biti veliki
šok.
Situacija je postavljena, a Szumowska i njen
ko-scenarista Michal Englert (inače proslavljeni direktor
fotografije, što je čudna kombinacija ako ne uključuje i režiju
tu negde pored) pričaju svoju priču na jedan pomalo predvidljiv,
ali svejedno simpatičan i svež način. Prvo što upada u oči, još
od genijalne uvodne scene, je poveća doza crnog humora. Tip visi
obešen sa drveta, ekipa istražitelja reže konopac i tip pada u
statičnom kadru odozgo. Sledeći kadar je total, statičan. Tip leži
na zemlji, a istražitelji raspravljaju da li da ga svlače tu na
licu mesta ili u mrtvačnici i koliko će to prokleto smrdeti. Tip
dolazi k sebi i sa sve konopcem oko vrata ležerno ustaje i izlazi iz
kadra. Rizik posla, valjda su se i čudnije stvari dešavale.
Humor se nastavlja i dalje, ponekad je crn i
ciničan, ponekad vedriji, ali je uvek na mestu, nikad neumesan, ma
koliko bio provokativan. Treba imati na umu da uglavnom ne izaziva
glasan smeh (mada ima par izliva), nego gledaoca suočenog sa
ozbiljnom i kompleksnom temom drži između smeška i tihog
hihotanja. Treba imati na umu da ovakav humor često dolazi u paketu
sa klišeima i očekivanim stvarima i da se, onako veselo, sa dozom
zajebancije hvata apsolutno svih tema, telesnih i duhovnih, i usput
prolazi kroz niz simpatično kretenskih scena koje prosto morate
videti. Tako nas neće šokirati ni cinično-konzervativni doktor, ni
nabrijane anoreksičarke, ni činjenica da je terapeutkinja i navodni
medijum stoprocentni šarlatan, kao ni njena striptiz-scena u bapskim
gaćama.
Međutim, upravo ta scena nas dovodi do
potencijalnih problemčića vezanih za ovaj, inače prilično dobar
film. Pitanje je pre svega ekonomike u pisanju scenarija: ako ne znaš
šta ćeš sa određenom scenom, situacijom, pod-zapletom ili čime
god - zašto to uopšte stavljati u film. Film nudi opciju za
ljubavnu priču, aferu ili makar produženi flert između oca i
terapeutkinje, s time potencijalno otvara novo “bojno polje”, ali
tu opciju ne iskorištava. Ima tu još kadrova, scena, pa i likova
viška, neki od njih verovatno služe za “show off”, ali svejedno
predstavljaju prazan hod negde pri sredini filma. Utešno je to što
prazni hodovi kratko traju i ne kvare generalni utisak o filmu.
Moguće objašnjenje za to je prosta matematika - film nekako treba
razdužiti na format od 90 minuta, jer je sve ispod toga nedovoljno
ozbiljno za jedan Berlin.
I pored toga, Body je film koji valja pogledati i
za koji se nadam da će doći na bioskopski repertoar ili makar na
druge festivale i revije u regionu. Valja ga pogledati zbog sposobnih
glumaca i simpatično-budalastih likova, zbog humornog tretmana inače
poprilično turobnih tema, zbog fenomenalne poljske fotografije i
više nego solidne režije. A pre svega zbog tog humanog “feel-good”
učinka. Preporuka kao kuća.
No comments:
Post a Comment