kritika objavljena na XXZ
2018.
scenario
i režija: David Robert Mitchell
uloge:
Andrew Garfield, Riley Keough, Topher Grace, Riki Lindhome, Callie
Hernandez
Prokletstvo
drugog filma kao pojam treba uzeti sa zdravom dozom sumnje jer stvari
ipak nisu toliko jednostavne i predvidljive u dinamičnom poslu kao
što je to filmski, naročito na njegovom najvišem nivou. Recimo,
brojni današnji autori su slavu stekli upravo svojim drugim
filmovima. Među njima je i David Robert Mitchell čiji je
prvi film The Myth of American Sleepover bio omanji indie hit
koji je pokupio prilično dobre kritike, a sa drugim It Follows
se probio planetarno (trijumf na festivalu Austin Fantastic,
premijera u Semaine de la critique sekciji Cannesa, kino-distribucija
čak i u Hrvatskoj) toliko da je za sledeći projekat po oceni
studija verovatno mogao da izabere doslovno bilo šta. Ipak, nakon
Under the Silver Lake Mitchell itekako ima razloga za brigu
jer se status u Hollywoodu teško stiče, a lako gubi, što su mnogi
velikani osetili na svojoj koži.
Dok
je The Myth of American Sleepover otkrio milje koji mu
odgovara (tinejdžeri), a sa jednim od najboljih novomilenijumskih
horora It Follows do kraja ispolirao svoj stil pisanja i
režije sa obiljem posveta i referenci, ali i osećajem za atmosferu,
estetiku, vođenje priče i njene simboličke ravni, sa svojim trećim
i najskupljim filmom Mitchell je rešio da se prikaže kao (još
jedna od) ikona postmodernizma i ironijskog odmaka u savremenoj
američkoj kinematografiji. Rezultat toga je haotičan film natrpan
kartonskim likovima i kartonskim referencama, sa radnjom toliko
sporom i razuđenom koja se gubi po rukavcima da njegovo trajanje od
blizu dva i po sata deluje kao barem dvostruko duže. Film je,
očekivano, podelio kritičare na apologete i protivnike sa vrlo malo
manevarskog prostora između, a i po lokaciji i po opisu radnje i po
autorskoj pozadini reditelja i po prijemu u Cannesu, Under the
Silver Lake u sećanje priziva Southland Tales (2006),
film Richarda Kellyja, prvi posle proboja sa sjajnim Donnie
Darkom, koji je inicijalno bio dočekan kao katastrofa da bi
kasnije stekao nekakav kultni status. Hoće li se takav obrat
dogoditi i sa Mitchellovim filmom, teško je reći, ali šanse nisu
velike.
Junak
filma je Sam (Garfield), odrastao čovek (kasne 20-te ili rane
30-te godine) koji ne radi ama baš ništa u svom životu.
Izvršitelji mu dišu za vratom, a on po ceo dan puši i blene u
svoje polu-gole susede, povremeno masturbirajući, opsedajući se
opskurnim elementima pop-kulture poput alternativnog stripa, garažne
gothic muzike, neupotrebljive trivije i teorija zavere. Čini se da
je najpametnije što radi izbegavanje poziva od majke i povremeni
neobavezni seks sa glumicom u usponu (Lindholme) koja se
ponekad pojavljuje u intrigantnim kostimima. Prilikom rutine
špijuniranja, Sam primeti novu komšinicu imena Sarah (Keough)
i zagleda se u nju dovoljno da bi se sam pozvao kod nje u stan i sa
njom proveo jedno prilično platonsko veče dok se ne pojave njene
cimerke i izbace ga. Sledećeg dana, Sam zatiče prazan stan u kojem
su ostavljeni slučajni i nekonkluzivni tragovi, pa sebi zadaje
zadatak da ispita Sarin nestanak gradeći oko njega sve bizarnije i
bizarnije teorije zavere i pritom upadajući u jednu za drugom čudnu
situaciju.
Zapravo,
što manje znamo o radnji – to bolje, i to ne zbog “spoiler”
efekta, nego zato što radnja sama po sebi nema puno smisla i pritom
je još teže pohvatati njen glavni tok i rukavce koji ne vode
nikuda. Umesto toga ne bi bilo loše reći da je Under the Silver
Lake (naslov preuzet od stripa koji se u filmu pojavljuje i
referira na dotični kvart navodno prepun raznih čudaka) na
žanrovskom planu neo-noir misterija sa izletima u lagano natprirodno
i jako začudno, a na stilskom pastiš svega i svačega, od
Hitchcocka preko de Palme do Lyncha, sa
pokušajem ironije u stilu braće Coen i emulatorskim
pristupom Paula Thomasa Andersona na čiji Inherent Vice
(2014), uz Altmanov The Long Goodbye (1973), i najviše
liči, doduše u primetno inferiornijoj varijanti.
Utisak
koji se nameće je nalik na to da je Mitchell radio malo na silu i po
scenariju koji je napisao verovatno kao student emulirajući druge,
uspešnije autore, ali bez prave ideje šta bi od toga zaista
funkcionisalo u gotovorm filmu. Kritičari će moći da uberu lake
poene samo analizirajući kvantitet i kvalitet (uglavnom bezrazložne)
ženske golotinje i likove (naročito ženske) koji su plošni i
prazni taman da bi poslužili kao elementi zapleta, ali tu ne staje
ono što je sve u filmu pogrešno. Tu je, recimo, i jedan neuspeo
pokušaj “urnebesne” šale koja se ponavlja kada našeg deliju
poprska tvor pa on smrdi toliko da se od njega svi sklanjaju, kao i
potencijalno ikonička scena sa navodnim autorom svih rock standarda
koje smo ikada voleli koja se završava bezrazložnim nasiljem. Čak
ni reference sa kojima se Mitchell u principu bolje snalazio ne
deluju zapravo promišljeno (recimo da Andrew Garfield u kadru čita
strip Spiderman kao naklon činjenici da je glumac igrao
Spidermana), već su najčešće samo prvoloptaški dodatak na
emulatorski stil (po ključu: muzika koja diktira napetost –
Hitchcock, voajerizam – de Palma, nadrealizam – Lynch itd). Nema
tu čak ni dovoljno ironije na ironični stav savremenih generacija,
što je Mitchell možda imao u planu.
Opet,
krivo bi bilo reći da u pojedinim segmentima film nije dobar ili čak
sjajan. Za početak, odlično izgleda, iako Los Angeles nije
Mitchellov prirodni milje (prethodna dva filma bila su smeštena u
Detroit), za šta treba pohvaliti direktora fotografije Mikea
Gioulakisa sa kojim je sarađivao na It Follows. Takođe,
muzika koju potpisuje Disasterpeace je sama po sebi sjajna, služi
svrsi i služi kao sjajna posveta noirima iz “zlatnog doba”
Hollywooda. Oni silni lucidni snovi i ljudi koji u njima laju su
prilično osvežavajući. Na kraju krajeva, Andrew Garfield kao
smušeni detektiv u pokušaju je neprocenjiv. Međutim, sve i da je
svaki detalj na mestu (a nije), Under the Silver Lake nije
film koji može funkcionisati kao suma svojih delova. Rasplinutost
kao pogrešno shvatanje tripoznosti (i tu je osnovna razlika sa
Inherent Vice koji je zaista tripozan) ovde se pokazuje kao
prevelika mana da bi se sakrila sa malo stila.
No comments:
Post a Comment