kritika pročitana u emisiji Filmoskop na HR3
U dosadašnjem tijeku karijere
Stevea McQueena
ništa nije ukazivalo na to da ga zanima žanrovski film, i to triler
pljačke koji je jedan od zahtjevnijih podžanrova u kojem treba
dobro paziti na tempo radi pitkosti, zbog čega se smatra
trivijalnim, ali i na ekonomiku pripovjedanja koja je esencijalna da
bi takav film uspio. Bivši vizualni umjetnik s iskustvom u
video-performansima, McQueen je za filmom kao medijem po pravilu
posezao da bi se bavio temama koje njemu nešto znače, usput
propitujući mehanizme nasilja i brutalnosti kao krajnje
manifestacije odsustva humanosti, bilo da je riječ o štrajku glađu
irskih političkih zatvorenika u filmu Glad,
seksualnoj ovisnosti i urbanoj otuđenosti u filmu Sramota
ili ropstvu, odnosno robovlasništvu u Americi u filmu 12
godina ropstva koji
je bio obilato nagrađen Oscarima. Za takve teme McQueen je birao
prigodan izraz, bila to minimalistička arthouse drama, kao led
hladna i kao skalpel precizna psihološka drama pomalo na tragu
Michaela Hanekea,
ili kostimirana drama fokusirana na detalje perioda.
Sada priča zahtjeva trilerski
pristup, odnosno mješavinu trilera pljačke, političkog trilera,
socijalne i obiteljske drame, jer je materijal zapravo takav. Riječ
je o temeljitoj preradi britanske mini-serije s početka 80-ih (čiji
je McQueen bio fan kao mladić), prebačenoj u suvremeni vremenski
kontekst i američko okruženje, što je vjerojatno i najjači adut
filma Udovice
po pitanju aktualnosti. Sam materijal je “pulp” i to do bez
zadrške, ali McQueen od toga ne bježi, kao što ne pristaje ni na
“plaćenički”, štanc-pristup, ali ni ne pokušava popraviti
materijal, kao što pojedini “arthouse” redatelji čine. Rezultat
je dobar i slojevit, kompleksan film sa svojim nedostacima, koji
nalazi balans između prijemčivosti i dubinskih zaključaka koji se
iz njega mogu izvući.
Sve počinje paralelnom
montažom akcijske scene pljačke koja je pošla po zlu i scena iz
dnevnog života u tu pljačku upletenih kriminalaca koje dijele sa
svojim ženama. Vođa bande Harry Rawlings (Liam
Neeson) živi
naizgled idiličan život sa svojom crnom suprugom Veronicom (Viola
Davis). Carlos više
odmaže nego što pomaže supruzi Lindi (Michelle
Rodriguez) u
pokretanju biznisa. Florek tuče svoju ženu Alice (Elizabeth
Debicki), ali joj
po ukorijenjenom slavenskom patrijarhalnom modelu poklanja pozornost
i omogućava finansijski ugodan život. Jimmy i Amanda imaju
četvoromjesečnu bebu. Potjera za kombijem, skoro u cijelosti
snimljena u atraktivnom kadru prvo fiksiranom, a onda pomičnom
kamerom kroz zadnja vrata vozila, završava tragično kada policija
pred garažom sačeka i izrešeta rezervni kombi. Pljačkaši ginu, a
kombi i plijen u njemu odlaze u zrak.
Naslovne udovice i same znaju
da su u problemu bez svojih muževa za koje možda i nisu znale da su
karijerni kriminalci jer su navikle na određeni priljev sredstava:
Linda ostaje bez radnje, Alice majka (fenomenalna Jacki
Weaver) nagovara da
se uključi u “dating industriju”, odnosno suvremeni oblik
prostitucije preko interneta, a Amanda se mora sama brinuti o
djetetu, ali je Veronica jedina pod dvostrukim pritiskom. Opljačkani
novac je, naime, pripadao Jamalu Manningu (Brian
Tyree Henry),
kriminalcu koji je posao prepustio izuzetno nasilnom i beskrupuloznom
bratu Jattemeu (Daniel
Kaluuya), a sam se
pokušava uključiti u lokalnu politiku kao kandidat za vjećnika u
okrugu u kojem tradicionalno vlada obitelj Mulligan, stari rasist Tom
(Robert Duval)
i njegov naoko progresivniji sin Jack (Colin
Farrell) koji se po
prvi put kandidira. Manning želi svoj novac nazad, a Veronica ima
mjesec dana da ga skupi. Na sreću ili da zbrka bude veća, muž joj
je ostavio rokovnik s planom za sljedeći posao, pa ona odlučuje
okupiti ekipu udovica koje će same, bez potrebnog iskustva, u gotovo
očajničkom pokušaju, izvesti pljačku…
Film odatle kreće u mnogim
pravcima kojima McQueen vješto žonglira. Tako imamo pripreme za
pljačku s momentima koji bi drugdje djelovali komično, poput
nabavke automobila na dražbi i oružja na sajmu, praćenih apsurdnim
nesporazumima, ali ovdje to nije slučaj. Prvo, znamo da je Veronica
pod pritiskom, kao što znamo da je Linda vrlo svjesna razmjera
neprilika koje samo što joj ne zakucaju na vrata. Također, u
krajnjoj liniji, znamo da je Alice ruina od žene, žrtva prvo svoje
majke, pa onda svog pokojnog muža, žena nenaviknuta i nesposobna da
se uzdržava radom, i koja kao takva mora u kratkom roku izgraditi
ličnost u poslovnoj transakciji - kroz vezu s klijentom Davidom
(Lukas Haas)
za kojeg je ona investicija poput kuće ili automobila, ali mora se
izgraditi i u životu općenito.
Druga linija radnje je sam
pritisak koji Manningovi vrše na Veronicu pletući mrežu oko nje, i
naročito napdajući i ubijajući Harryjeve znance, vlasnika kuglane
u kojoj je često boravio i vozača. U tome se za McQueena
karakteristična brutalnost iskazuje kroz lik Jatemmea kakav nismo
imali prilike vidjeti vjerovatno još od tv-serije Žica,
brutalnost koja kulminira scenom nasilja njegovih suradnika prema
vozaču izvan kadra, dok sam Jatemme mirno gleda utakmicu na
televiziji. Žica
se može iščitati i kao ideja-vodilja zapleta o političkoj
kampanji, propratnoj korupciji i razmimoilaženju između stare i
nove “škole” koje pak skreće u pravcu obiteljske drame između
oca i sina.
Sve to kvalitetno je snimljeno
kamerom Seana
Bobbitta koji
materijalu pristupa gotovo pjesnički, a opet proračunato,
fokusirajući se na hladno-sive tonove urbanog pejzaža, te
podjednako kvalitetno montirano od strane Joea
Walkera (obojica su
McQueenovi stalni saradnici), dok redatelj svoju viziju pokazuje
između ostalog i uzdržavajući se od upotrebe muzike negdje do
polovice filma, a da pritom ne gubi ništa na napetosti (glazbu je
skladao Hans Zimmer,
i to mu je jedan od najdiskretnijih radova u opusu). Glumačka
postava je takođe jedan od aduta filma – tu je McQueen opet na
svom terenu kao jedan od najvećih majstora u radu s glumcima, ma
koliko pojedini od njih imali zapravo sitne uloge. Viola Davis
briljira kao nikada do sada u karijeri, pred Cynthiom
Eviro, čiji lik
Belle kasnije ulazi u priču kao Lindina dadilja i istovremeno
zaposlenica u frizerskom salonu koji Mulliganovi reketiraju, blistava
je budućnost, Liam Neeson i Daniel Kaluuya igraju kontra svog tipa,
a Elizabeth Debicki pravo je otkriće.
Razlog za uspješnost filma
donekle leži i u rukopisu koscenaristice Gillian
Flynn, koji smo već
imali prilike pročitati u Fincherovom
kompleksnom trileru Nestala.
Dolazeći iz svijeta novinarstva, kritike i literature, ona voli u
filmu obraditi više tema, od kojih je ona oko koje se gradi
centralni zaplet zapravo i najtrivijalnija, otkrivajući daljom
razradom podzapleta splet anomalija poput korupcije, reketiranja,
institucionalnog rasizma i naslijeđenog patrijarhata koje tvore
današnje društvo. Navedene teme relevantne su za Udovice,
u Nestaloj
se, na primjer, bavila roditeljskom eksploatacijom djece,
masmedijskim društvom, tabloidizacijom, “reality” programima i
bračnim nevjerstvom. Takav pristup u Udovicama
ipak uspjeva samo donekle, jer opterećuje centralnu priču odveć
oštrim skretanjima koja podrivaju elementarnu internu logiku do tada
viđenog ili, pak, odveć brojnim i prečestim obratima koji osnovni
žanrovski zaplet izbacuju iz tračnica. Preskoci u logici su pritom
manji problem, jednostavno dolaze s pulp literaturom i pulp filmom, a
i oplemenjeni su s nešto artističkog pristupa i socijalnog
angažmana. Pravi problem je, međutim, autoričina manira da pod
svaku cijenu pokušava održati originalni materijal u integralnom
obliku, pa makar i na štetu filma u konačnici. To je bilo
razumljivo u slučaju Nestale
jer ipak je adaptirala za film vlastiti roman, ali ovdje za tako što
nema opravdanja: izvorni materijal nije njen i već je bio obrađen u
jednom drugom formatu koji ima svoje zakonitosti po pitanju ritma i
logike, te stoga trpi i zapravo traži više obrata, doduše
drugačije raspoređenih. Steve McQueen s glumcima i kao
redatelj-pripovedač čini što je u njegovoj moći, a to nisu čuda,
pa tako film ne može spasiti od pada u poslednjoj četvrtini ili čak
trećini, samo može učiniti toliko da ne potone do kraja. Rezultat
na kraju je dobar, možda čak i vrlo dobar film koji ipak nije
odličan, a to je mogao biti.
No comments:
Post a Comment