kritika objavljena na XXZ
2018.
režija:
Peter Farrelly
scenario:
Peter Farrelly, Brian Hayes Currie, Nick Vallelonga
uloge:
Viggo Mortensen, Mahershala Ali, Linda Cardellini, Sebastian
Maniscalco, Dimiter D. Marinov, Mike Hatton
Nekada
davno, ili možda ne baš tako davno, iz Hollywooda su gotovo
serijski izlazili ovakvi filmovi: solidno napisani i napravljeni,
pitki, a ozbiljni, te na relativno važnu temu. Sada takvi filmovi po
zakonu ponude i potražnje dobijaju na ceni u određenim krugovima,
pojavljuju se samo periodično oko sezone nagrada i na njih se lepi
etiketa “Oscar-filmova”. U ovoj po pitanju kvaliteta za Hollywood
sušnoj godini kada se u najuži krug favorita guraju dva mjuzikla od
kojih je jedan školski primer pranja biografije po ukusu
najprosečnijeg gledaoca (Bohemian Rhapsody), a drugi već
treći po redu remake predratne melodrame (A Star Is Born),
Green Book čak dolazi kao osveženje kojem se, osim
povremenog nedostatka dubine, nema šta zameriti.
U
pitanju je istinita priča o kolegijalnom i prijateljskom odnosu
između gazde, koncertnog pijaniste svetske klase Donalda Shirleya
zbog svog obrazovanja zvanog Doc (Ali) i njegovog priprostog,
ali lukavog i snalažljivog vozača Tonyja Vallelonge
(Mortensen). Zamislite, dakle, nešto u stilu Driving Miss
Daisy, ali sa izvrnutom rasnom strukturom tako da je ona obrnuto
proporcionalna očekivanoj klasnoj percepciji: gazda je crn, radnik
je beo, doduše imigrantskog (italijanskog) porekla, a vreme i mesto
radnje, od New Yorka preko Srednjeg Zapada do dubokog Juga u
Kennedyjevo doba mogu se pokazati opasnim za takvu kombinaciju.
Naslov filma, inače posuđen od vodiča za crne vozače i putnike u
kojima su navedeni njima namenjeni lokali širom zemlje, tako nešto
potvrđuje. Nekada su takve stvari postojale i uzimale su se krajnje
ozbiljno.
Radnja
filma je gotovo linearni put iskupljenja. Tonyjev moralni kompas je
generalno na mestu, ali su njegovi vidici ograničeni činjenicom da
verovatno nikad u životu nije izašao iz svog kvarta u Bronxu i
pripadajućeg sitno-kriminalnog miljea. Opet, ostavši privremeno bez
posla (lokal u kojem je radio kao izbacivač se renovira), on će
radije prihvatiti posao šofera i u neku ruku telohranitelja za
ekscentričnog klijenta ngo što će rizikovati da upadne u nevolju
petljajući se sa ozbiljnom mafijom. Jer od kockanja, opklada za
žderanje i zalaganja nakita ne može baš toliko dugo plaćati najam
i hraniti ženu (simpatična Linda Cardellini) i dva sina.
Nasuprot
sirovom i natruhama “casual” rasizma obojenom Tonyju stoji Doc,
vrhunski obrazovan, ugledan i uglađen muzičar koji je pritom
dovoljno idealističan da na svoj način doprinese promenama u
Americi tako što će u pratnji dvojice belih muzičara nastupati na
Jugu. Nevolja će svakako uslediti, i to u nekoliko pojavnih oblika,
a njegovoj nenasilnoj retorici uprkos, on će se u tim trenucima
oslanjati na Tonyja koji će ih ili pričom, ili pretnjom ili čak
izravnim nasiljem izvlačiti iz neprilika. Zauzvrat će Doc pomoći
Tonyju da se otrese nekih loših navika, da se lepše izražava i
ponaša u društvu.
Na
žanrovskom planu Green Book stapa drugarsku komediju
zasnovanu na suprotnostima (rasnim, klasnim, a najviše karakternim)
sa ozbiljnom dramom o rasnim tenzijama i diskriminaciji (da bi se to
pocrtalo, u filmu imamo i jedan gay “incident”) u formi lepo
uslikanog i glatko tekućeg filma ceste. Očitih viškova u smislu
preteranih objašnjenja nema, gluma je izvrsna sa dosta hemije između
centralnog dvojca, režija glatka i nenametljiva, što uz atraktivnu
fotografiju i precizno odmerenu montažu dosta pomaže da se ni u
jednom trenutku ne oseti težina trajanja od preko dva sata.
Za
potrebe filma je Viggo Mortensen nabacio par desetina kilograma i
izuzetno uverljivi newyorški akcenat, a njegov je prostodušni lik
odogovoran za veći deo humora u filmu kroz “zdravoseljačke”
opaske. Ne treba izgubiti iz vida ni dramu koja se za put iskupljenje
te vrste vezuje, kao ni laganu transformaciju koju Tony doživljava
od propalice koja obavlja posao do čoveka bolno svesnog razmera
dokle rasizam ide, makar na primeru njegovog prijatelja koji čak
nije ni “tipičan” Afroamerikanac, ne jede piletinu u nenormalnim
količinama i pojma nema o ranom crnačkom rock ‘n’ rollu. Sa
druge strane, Mahershala Ali nalazi tačku balansa kako da svoj lik
ne napravi karikaturom smotanog intelektualca koji ne razume stvarni
svet i njegove opasnosti. Ne, Doc je svega toga svestan i dovoljno je
naivan ili idealističan da pokuša da promeni stanje i da misli da
za to sa svoje pozicije ima moći. Ali dobija i nekoliko “mesnatih”
monologa koji će mu, sva je prilika, doneti Oscara za sporednu
ulogu.
Osnovni
nedostatak filma je što smo sve tamo oslikano već imali prilike da
vidimo više puta, a često i u puno brutalnijem obliku, pa se možemo
zapitati je li ovde reč o namernoj kalkulaciji u cilju
senzibilizacije relevantne kritike, publike i Akademije. Naprosto,
koliko je perspektiva situiranog i prefinjenog koncertnog pijaniste
relevantna kada su u pitanju sasvim opipljivi socijalni problemi?
Koliko se on u poređenju s nekima “lako” izvukao iz svake frke,
što zahvaljujući svom belom kompanjonu sa kojim se nije
prepručljivo zezati, što zahvaljujući političkim vezama? Opet,
nije reč o lošem filmu, već prilično dobrom koji, sa druge
strane, nije baš revolucionaran.
Međutim,
imajući u vidu dosadašnju karijeru Petera Farrellyja,
odnosno sa su filmovi na kojima je radio sa bratom Bobbyjem
bili u principu neozbiljne komedije koje su bile ili odurne (oba Dumb
and Dumber filma), ili tupave (Shallow Hal) ili ljigave
(remake Fever Pitch, pa i hvaljeni There Is Something About
Mary), Green Book je nagoveštaj promena kursa u karijeri,
jer je od komedije ovde sačuvao najbolje i nije dozvolio da ona
zaseni ozbiljnost priče. Možda je ključ u scenariju koji je
Farrelly napisao zajedno sa karakternim glumcem Bryanom Hayesom
Curriejem koji ovde ima jednu malu epizodu i sa Nickom
Vallelongom, Tonyjevim sinom koji je posudio svoja sećanja na
odrastanje u detaljima (naročito dok radnja filma još ne izađe iz
okvira New Yorka). U Green Book se tipskost i autentičnost
gotovo idealno slažu.
No comments:
Post a Comment