kritika objavljena na XXZ
2017.
režija:
Björn L. Runge
scenario:
Jane Anderson (prema romanu Meg Wolitzer)
uloge:
Glenn Close, Jonathan Pryce, Max Irons, Christian Slater, Annie
Starke, Harry Lloyd, Elizabeth McGovern
Svaki
filmski kritičar se nađe u problemu kada treba presuditi filmu koji
sam po sebi nije sjajan, ali ga pokreću vrhunske uloge zanatskom
režijom sjajno inkorporirane u pomalo šablonski scenario koji se i
čini kao da je konstruisan oko nekoliko “mesnatih” dijaloških
replika ili čak monologa. Dodajmo na to i opciju da je tema kojom se
film bavi izuzetno važna u ovom trenutku, ali da je njen tretman
etički problematičan i po osnovu senzacionalizma i po osnovu
navođenja na krivi trag i eto nama posla sa The Wife.
The
Wife bi mogao poslužiti kao stereotip filma za sezonu nagrada. U
pitanju je klasičarska ekranizacija književnog dela u žanrovskom
ključu ozbiljne drame koja svojom vizuelnošću ne iritira i ne
oduševljava i kojoj je namena prenošenje nekakve važne poruke.
Tema, položaj žene u kući i u društvu, aktuelna je uvek, a
posebno od početka #MeToo i #TimesUp pokreta, a čak je i strategija
kojoj su pribegli producenti iz Amerike, Velike Britanije i Švedske
da ne “pucaju” na sve nagrade nego da se fokusiraju na jednu
(glavna ženska uloga) pametna i daje rezultate: do sada više puta
nominovana Glenn Close slovi za prvog favorita i po kvalitetu
ostvarenja i zbog osećaja dužnosti i zbog nešto blaže
konkurencije. Tako da je misterija pomeranja termina filma sa
pretprošle na prošlu godinu rešena.
Iako
je reč o drami, početak deluje gotovo komično. Stariji bračni par
pokušava da spava, ali i cenjeni pisac Joe Castelman (Pryce)
i njegova žena Joan (Close) očekuju važan telefonski poziv. Iz
Stockholma. Poziv stiže i oni malo nespretno, a malo i po već
nekakvom uvežbanom dogovoru hvataju svaki svoju telefonsku
slušalicu, on u spavaćoj sobi, ona u njegovom kabinetu (vreme
radnje je period pre mobilnih telefona), i kada se završi oni kao
mala deca ispoljavaju radost zajedno skačući po krevetu. “Dobili
smo Nobelovu nagradu!”
Njihova
bračna dinamika plod je decenijskih navika i prepoznatljivih
društvenih normi koje se danas, četvrt veka od vremena radnje
filma, polako menjaju. On je pisac sjajnog i rafiniranog talenta koji
je stekao slavu, ali i ego koji uz to povremeno ide, a ona je supruga
koja njegove potrebe stavlja ispred svojih. Njihov brak je naoko
skladan i zaokružena sa dvoje dece, kćerkom koja upravo zasniva
svoju porodicu i sinom (Max Irons), takođe piscem koji je
osuđen da živi u očevoj senci. Joeova neverstva i flertovi se
spominju u prepirkama, ali nikada javno, ali će ga Joan prilično
direktno i javno opomenuti da ne bude okrutan prema sinu.
Ono
što je zamišljeno kao njegov trenutak trijumfa uskoro će se
pretvoriti u transformativno i oslobađajuće iskustvo za nju usled
njene tinjajuće rezigniranosti položajem “žene slavnog pisca”
i pripadajućim protokolarnim dužnostima. Pokretač toga je u neku
ruku i novinar i njegov potencijalni biograf Nathaniel Bone (Slater)
koji pokušava da se nametne Joeu, a usput zavodi Joan i ubacuje bube
u uho njihovom sinu. Nathaniela nije teško otpisati kao ljigavog,
ali u jednom ključnom trenutku upravo on uspeva da poentira s nečim
(što je i poenta filma koju nije zdravo otkriti) i učini da
brižljivo građene fasade savršenog života počnu da padaju.
Ponekad
su za takve stvari dovoljne sitnice, poput jedne neuslišene želje,
ali problemi su dublji i gotovo sistemski, što nam scenaristkinja
Jane Anderson i reditelj Björn L. Runge otkrivaju u
pažljivo doziranim i tempiranim flashback sekvencama. Tu imamo
prilike da vidimo studentkinju i talentovanu spisateljicu Joan (Annie
Starke koja s jako dobrim razlogom liči na mladu Glenn Close –
kćerka joj je) i njenog profesora, pisca u blokadi Joea (Lloyd),
tada oženjenog. Scene njihove romanse i ranog zajedničkog života u
pozadinskim detaljima poput gostovanja retke uspešne spisateljice
(McGovern) govore puno ne samo o korenima njihove dinamike,
već i o nameštenoj igri života gde sve ključne pozicije drže
muškarci i gde se literatura odobrava prema zahtevima tržišta i
statističkim kategorijama, pa su žene poželjne u trivijalnoj
literaturi, ali ih se ne pušta ni blizu ozbiljne, pa većina njih
kao Joan završi žrtvujući svoje ambicije.
Izbor
glumaca je vrhunski. Glenn Close i Jonathan Pryce briljiraju svako za
sebe, ali su zajedno ubitačna kombinacija i u tim scenama svađe
niskog, a ponekad i visokog intenziteta sve pršti od hemije. Njegova
gluma u principu gađa i pogađa slične tonove autorskog naduvenog
ega uz poneko “spuštanje lopte”, a njena je primer postojane i
postepene transformacije u smeru konačnog preuzimanja kontrole.
Izbor glumaca za njihove mlađe verzije takođe je za svaku pohvalu.
Problem, međutim, nastaje u scenariju koji čak ni za Maxa Ironsa i
Christiana Slatera, a kamo li za druge epizodiste, ne ostavlja
prostora likovima da se razviju, a glumcima da pokažu šta znaju.
Problem
je i sa prilično nategnutim, čak neuverljivim, otkrićem na kraju
koji likovima takođe oduzima integritet, ali to je valjda žrtva
koje jedno programsko delo sa porukom mora podneti. Stvar je u tome
da su i Jane Anderson i Björn L. Runge pre svega rutineri koji su
prve korake načinili na televiziji (iako on, recimo, u kolekciji
trofeja ima i Srebrnog Medveda iz Berlina s početka ovog veka), pa
se ne usuđuju da u dovoljnoj meri prerade ili isprave izvorno delo.
Time zapravo podrivaju i legitimitet (svakako ispravne) poruke koju
prenose ako istu imaju namere preneti mislećem gledaocu, a ne
“ukucati” u glavu nekom đačetu. The Wife je, ma kako
važan i društveno relevantan bio, u konačnici tak jedva dobar
film. Ali, za utehu, barem je Glenn Close fantastična.
No comments:
Post a Comment