kritika objavljena na XXZ
2018.
režija:
Jonas Akerlund
scenario:
Jonas Akerlund, Dennis Magnusson (prema istoimenoj knjizi Michaela
Moynihana i Didrika Soderlinda)
uloge:
Rory Culkin, Emory Cohen, Jack Kilmer, Sky Ferreira, Valter
Skarsgard, Anthony De La Torre, Jonathan Barnwell
Fenomenološka
opaska: što je neka sub-kulturna scena ekstremnija u svojoj osnovnoj
ideologiji i/ili u svom izrazu, to su joj veće šanse za vrlo kratak
životni vek, ali i prolongirani uticaj i brojne tek minimalno
dorađivane reinkarnacije. Uzmimo punk kao primer, već 40 godina ne
možemo da se dogovorimo je li mrtav ili nije. U takvoj besmislenoj
raspravi ponekad se gubi iz vida da su sve te scene koje su u
trenutku bljesnule i ostavile trajni pečat u masovnoj kulturi retko
kad to učinile iz namere ili samo zbog namere, odnosno potrebe da se
nešto kaže. Pomenuti punk je u svojoj osnovi uvek bio više
umetnička ili modna izjava, dok je socijalni bunt bio često
rabljeni izgovor kojim se opravdavala taktika šoka, a anarhistička
ideologija je uglavnom naknadno kalemljena.
Metalska
varijacija na temu punka bljesnula je u plamenu crkava i krvi
ubijenih žrtava u Norveškoj krajem 80-ih i početkom 90-ih godina
prošlog veka i ime joj je norveški black metal. Muzički, tu ima
malo novoga, u pitanju je varijacija na temu britanskih i švedskih
sastava kao što su Venom, Bathory i Celtic Frost uz još brže
bubnjarske deonice, vrlo bazične punk rifove na gitarama i tome
analognu minimalnu produkciju. Ideološki, satanizam je bio tu kao
personifikacija mizantropije, te zbirni okvir za šokove i ispade na
bini i van nje, a mišmaš nordijskog paganizma, rasizma, nacizma,
homofobije i čega sve ne je na scenu kalemljen kasnije kao izraz
potrebe za nekom nakaradnom ideologijom.
Ono
što, međutim, norvešku black metal scenu čini posebnom (osim što
zbog svoje ekstremne auditivne prirode nije nikada postala deo
mainstreama) je ekstremna brzina prelaska sa reči (trabunjanje po
prodavnicama ploča, podrumima, svirkama i barovima među drugarima
koji se takmiče u proseravanju) na dela kao što su spaljivanje
crkvi i ubijanje ljudi, bilo vezanih za scenu (ubistvo gitariste
sastava Mayhem Euronymusa od strane bivšeg basiste Varga Vikernesa),
bilo nesrećnika koji sa svime time nisu imali nikakve veze (slučaj
Emperorovog bubnjara Fausta i ubistva gay muškarca koje je počinio).
Ostatak poput "corpse paint" šminke, žiloreza, svinjskih
i ovčijih glava na bini, opsesije sa smrću i samoubistava smo mogli
ispratiti i kod ekstremnijih pankera i novovalaca u Vinkovcima ili
Rijeci, o Londonu i New Yorku da i ne govorimo.
Čini
sa da ne postoji primereniji reditelj koji će snimiti film na tu
temu od Jonasa Akerlunda. Prvo, on je neko ko,
kao bivši bubnjar Bathoryja, scenu dovoljno poznaje i događaje je
ispratio neposredno u vremenu odvijanja, a opet je dovoljno stariji
da ne bi bio neposredni akter. Znači, on nije "padobranac"
koji o sceni koju portretira ne zna ništa dalje od novinskih
članaka. Drugo, kao Šveđanin svakako je upoznat sa skandinavskim
načinom života i velikim, potencijalno opasnim prostorom na margini
koji otvara percipirano ugodno-dosadna skandinavska
socijaldemokratija. On to koristi da bi ispričao priču iz
Euronymusove perspektive sa dovoljno (ako ne i previše) utkanih
sub-kulturnih referenci sa bazičnom poentom kako je neki klinac (ili
su neki klinci, svejedno) iz razloga ličnih depresija i "angsta"
pritisnuti okovima normalnosti (u priči čak nisu ni droga ni
alkohol kao pogonsko gorivo) pokrenuli lavinu sranja kojih nisu bili
svesni dok im se ista nisu sručila na glavu, a da sistem nije
reagovao dok nije bilo prekasno.
To
savršeno funkcioniše u prvoj polovini filma koja se manje ili više
bavi usponom Mayhema pod kreativnim vođstvom Euronymusa (odlični
Rory Culkin) i uz prisustvo neponovljivog švedskog pevača
Deada (još bolji Jack Kilmer, sin glumca Vala) koji
nije samo imao "žicu" za scenski nastup, već je zapravo
bio opsednut smrću toliko da se ubio. Negde pri početku se
pojavljuje i Varg (Emory Cohen koji raste iz uloge u ulogu)
kao nesiguran klinac koji Euronymusovo trućanje shvata ozbiljnije
nego on sam i od toga radi ličnu ideologiju koji će se kasnije sa
svojim "one man" projektom Burzum priključiti pokretu i
postati ne samo integralni deo klike zvane "The Inner / Black
Circle", već i njen najekstremniji član spreman da zapaljivu
retoriku pretvori u piromanske eskapade i nasilne ispade.
Akerlund
tu demonstrira samouverenost da ne ide lakšim putem "low-fi"
stilizacije u maniru horor-filmova koje su protagonisti priče
proždirali, već se ne boji da prikaže Norvešku pastelnih boja,
idilična predgrađa, uglavnom odsutne roditelje čiji glasovi iz
"off"-a uglavnom služe da podrže njihov podmladak,
predgradski život, malograđanske dekoracije domova, te da implicira
pritisak koje jedno "savršeno" društvo stvara na one
predodređene da budu otpadnici. Reditelj, inače pre filmske
karijere kaljen na spotovima od metala (Candlemass, Rammstein,
Metallica) do najkomercijalnijeg popa (Madonna, Lady Gaga, Beyoncé),
takođe uspeva da uhvati atmosferu s koncerata i proba, kao i da u
par navrata izvede vrlo dobre montažne sekvence. Istini za volju,
objašnjavanje detalja kroz previše napisanu Euronymusovu naraciju
(recikliran štos iz Sunset Boulevard u maniru rabljenom u
pregršt mafijaških filmova) ponekad ne ide sasvim glatko, ali šta
je tu je.
Stvari
se pomalo menjaju u drugoj polovini. Prednost je to da se "štaka"
naratora ređe koristi i da u priču ulazi fotografkinja / "groupie"
Ann-Marit (pevačica Sky Ferreira, vrlo dobra) makar kao
indikator promene u Euronymusovom liku od "wannabe"
ideologa scene do čoveka koji ima poslovne ambicije da upravlja
scenom i da ekscese sebe samog i svojih prijatelja okrene u smeru
marketinga. Međutim, promena tona u filmu i Euronymusovo odrastanje
nasuprot Vargovoj radikalizaciji, te njihov odnos od prijateljstva
preko rivalstva do prezira deluju kao da je u procesu preskočeno par
koraka, pa u konačnici i ubistvo kao očekivani klimaks filma deluje
pomalo istrgnuto iz konteksta. Konačni utisak je da Akerlund kao
filmski autor ipak nije toliko solidan da bi uspeo u nameri da jednu
tako kompleksnu priču ispriča od početka do kraja kao sociološku
i antropološku studiju, ali da je zbog iskustva s kratkim formatima
svakako sposoban da uhvati trenutak.
Ono
što mu, pak, zameraju anglofoni kritičari skloni moraliziranju je
to da nacistički, rasistički i homofobni kontekst posprema pod
tepih i da od norveških blekera pravi klince koji su, eto, pravili
sranja, samo malo veća i uvrnutija nego što to klinci inače rade.
To delimično stoji još kad se uzme u računicu da je izvorna knjiga
sama po sebi senzacionalističko štivo zasnovano na nekritičkoj
obradi informacija dobijenih iz sumnjivih izvora (jer su dotični, je
li, nacisti, ubice, piromani, homofobi i rasisti), ali tu se makar
Akerlund ogradio uvodnom karticom da je film baziran na "istini,
lažima i onome što se zaista dogodilo". Što se stava tiče,
Akerlund očito nije zaboravio kako je to biti tinejdžer u raskoraku
sa okolinom čiji se strah manifestuje kao agresija i potreba za
sablažnjavanjem. Većini je to faza koja prođe brže nego što dođe
u procesu realnog života. A oni kojima se. kao Vargu, život ne
dogodi (osuđen za ubistvo, proveo mladost u zatvoru) nastavljaju da
veruju u sve to i da to nevešto racionaliziraju. Igrom slučaja ili
pak sasvim logično, samo je par koraka od Varga do Breivika, a
ignorisane faze i fraze umeju da se naplate sa kamatom.
svasta,vece smece nisam gledao,gluma ocajna,gluma je na nivou klinaca u osnovnoj skoli.bas bas djubre,inace clanovi benda mayhem i varg vikerenes kazu da je film ozbiljno smece i prepun lazi
ReplyDeleteU pitanju je novija istorija tako da pored mase zivih svedoka imamo i audio i video zapise iz toga doba.I on opet snimi ovako los film.
ReplyDelete