kritika objavljena na XXZ
2018.
režija:
Matthew Heineman
scenario:
Arash Amel (prema članku Marie Brenner)
uloge:
Rosamund Pike, Jamie Dornan, Tom Hollander, Stanley Tucci
Godine
2012. svet je ostao bez ponajbolje ratne reporterke svoje generacije,
čuvene Marie Colvin koja je, prema onoj hajdučkoj, zaista
bila kadra "stići i uteći i na strašnom mestu postojati",
a sve kako bi ispričala priču u ime nekih običnih malih ljudi u
žrvnju političkih odluka i ratnih igara. Za razliku od onih koji su
igrali na sigurno i od vojničkih brifinga krojili izveštaje, ona se
nije plašila da zaprlja ruke, fizički i metaforički, i njene priče
su imale dušu. Poginula je u Homsu u Siriji upravo uhvativši
Bashara al-Assada u laži kako se on i njegov režim bore samo protiv
terorističkih grupa, a civile ne diraju kao jedna od retkih koja se
usudila nogom kročiti tamo.
Daleko
od toga da joj je to bio prvi rizični poduhvat. Jedanaest godina
ranije je na Šri Lanki izgubila oko na reporterskoj dužnosti zbog
čega je kasnije, verovatno se na račun toga malo i zezajući, kao
zaštitni znak nosila povez. Nije bilo ratišta na kojem nije bila,
od Iraka, Irana, Bosne, Čečenije, Kosova, Sijera Leonea, Istočnog
Timora do Iraka (ponovo), Afganistana, Libije i Sirije, a upravo sa
dva narečena događaja je omeđen i film, igrani prvenac
dokumentariste Matthewa Heinemana.
A
Private War je film koji se odvija na dva nivoa, u hronološkom
redosledu, ali i neparnom, gotovo maničnom ritmu. Razlog tome su što
su ta dva nivoa oba ratovi, ili doslovno ratišta sa kojih Marie
Colvin (Rosamund Pike) izveštava, ili rat sa samom sobom i
celokupnom svojom okolinom, od urednika (Hollander) do novog
ljubavnika (Tucci), a najviše sa samom sobom,
post-traumatskim stresom, zamorom materijala od viđenih gadosti i
opačina, ali i magnetskom privlačnošću svoga poziva. Kao nekakva
konstanta je tu jedini snimatelj Paul Conroy (Dornan)
koji je sa njom bio i u Homsu odakle se jedva izvukao i postao
predmet dokumentarca Under the Wire prikazanog na DokuFestu u
Prizrenu i na ZagrebDoxu.
A
Private War nije ni film o jednom partikularnom ratu ili više
njih, niti je film o suštini reporterskog posla, već je pre svega
ljudska priča o Marie Colvin i onome što je ona radila, kako je to
radila i kako se sa time nosila. I u tom smislu smo mi od početka do
kraja uz nju ili čak u njenoj glavi i proživljavamo ono što je ona
proživljavala. Verujemo joj da je ona svoj posao radila sa misijom
ako ne promene sveta, a ono barem prenosa svedočanstava onih koje ne
bismo saslušali, kao i to da je ona na taj način preuzela žrtvu da
te strahote mi ne bismo gledali svojim očima.
Samim
tim je opravdan hektičan ritam filma: ona je bila i ostala rastrzana
između dve nepomirljive želje, one za mirom i one da uvek bude na
mestu zbivanja, osećajući se prilično mučno u obe situacije.
Reditelj Matthew Heineman je u tom smislu ostao veran svom
dokumentarističkom poreklu (pre toga je snimio filmove Cartel
Land o trgovini drogom uz američko-meksičku granicu i City
of Ghosts sačinjen od materijala koji su snimili
reporteri-aktivisti u Raki, prestonici Islamske Države, a koji
govori o urbicidu između ostalih islamističkih zločina) u smislu
naturalizma u scenama na i oko bojišta, ali je jednako tako sposoban
da se upusti u prilično maštovitu rekonstrukciju psihičkog stanja
svoje protagonistkinje. Pohvalu zaslužuje i zbog svoje odluke da ne
pokušava da nam svoju junakinju i njen postupke objašnjava jer to
verovatno ni ona nije bila u stanju - čak iako je shvatala, teško
da se tako nešto može artikulariti.
Zapravo
se jedina zamerka može uputiti naslovu, i to isključivo u smislu
navođenja na krivi trag jer nam iz filma nije jasno kakve je
privatne ratove Marie Colvin vodila i s kim. Naslov je doduše
"dignut" direktno iz članka Marie Brennan
objavljenog u časopisu Vanity Fair, a razlog je verovatno njegova
zvučnost.
Međutim,
kada govorimo o A Private War govorimo pre svega o Rosamund
Pike i njenoj interpretaciji Marie Colvin koja se, za razliku od
sličnih biografskih uloga (doduše teško da je reporterka imala
"celebrity" status osim u vrlo uskim novinarskim
krugovima), ne svodi na puku imitaciju. Glumica je u ovom filmu
ostvarila svoju do sada najbolju ulogu, konzistentno je odlična u
vrlo raznolikim scenama, a njen "line delivery" je
perfektan i, prema svedočenjima, sasvim u skladu sa onim što je
duhovita i šarmantna, ali ćudljiva novinarka znala da izjavi i na
koji način. Možda se čak može reći da je Rosamund Pike zakinuta
za oscarovsku nominaciju (s obzirom da ju je imala za manje
konzistentnu ulogu u Gone Girl), ali svi znamo koliko
Akademija izbegava teške teme ako nisu upakovane u celofan.
No comments:
Post a Comment