kritika objavljena u dodatku Objektiv dnevnog lista Pobjeda i na portalu Analitika
Svetsku premijeru na
Berlinalu, sa koje direktno stiže na domaći teren, na beogradski
Fest, gdje će biti prikazan 1. marta, imao je i film „Šavovi“
režisera Miroslava Terzića. U „Panorami“, programski možda i
najsolidnijem sklopu festivala, „Šavovi“ su osvojili drugu
nagradu publike i priznanje udruženja prikazivača Label Europa
Cinemas.
To se može smatrati
priličnim uspehom i garancijom da će film ići po festivalima i u
distribuciju. Taj uspeh je još i veći ako se uzme u obzir i to da
je njegova priča lokalizirana i potpuno istinita, uz nekoliko
izmenjenih detalja.
U pitanju je afera koja
nikada nije dovoljno potresla Srbiju i o kojoj se uglavnom govorilo
šapatom jer je bila gotovo nezamislivo monstruozna. Osamdesetih i
devedesetih godina prošlog stoleća u Srbiji, verovatno i šire u
Jugoslaviji, iz porodilišta je nestalo više od 500 beba čijim su
roditeljima podvaljene lažirane smrtovnice, a decu su usvojile
(pretpostavlja se uz izdašne novčane kompenzacije) boljestojeće
familije.
Ove odvratne mućke nisu
mogle proći bez svesnog učešća medicinskog i administrativnog
osoblja, a usled lenjosti, korumpiranosti ili čak bazične neverice
sudskih i policijskih struktura, nijedan slučaj nije rešen do dana
današnjeg.
Jedna od retkih žrtava
te afere, krojačica Drinka Radonjić kojoj je na taj način ukraden
sin, postala je relativno poznata zbog pravne borbe koju vodi.
„Šavovi“ su priča o njoj.
Drinka je ovde
preimenovana u Anu. Nju igra maestralna Snežana Bogdanović koja se
u sferu srpskog filma vratila posle pauze od bezmalo 30 godina. Ana
ima mali krojački salon, vreme kod kuće provodi uglavnom u
nekomunikaciji sa mužem Jovanom (Marko Baćović) i kćerkom Ivanom
(Jovana Stojiljković), a ostatak vremena gotovo manično visi po
bolnicama, šalterima, policijskim stanicama i u blizini dečjih
igrališta tražeći sina ili makar istinu o njemu.
Vreme radnje je
olovno-sparno leto u prvoj deceniji novog milenijuma, a mesto
uglavnom Novi Beograd sa kolosalnim socijalističkim stambenim
blokovima spram kojih Ana deluje kao David u borbi sa Golijatom.
Upravo taj sivi,
(post)socijalistički vizuelni identitet, taj Novi Beograd sa
zgradama i stanovima, liftovima i hodnicima, zarđalim ogradama i
nekompletnim klupama, jeste prvi problem koji verzirani gledalac
treba da prevaziđe. Razlog je razmerno jednostavan: „Šavovi“ po
tome liče na svaki i bilo koji srpski film snimljen u novom
milenijumu, s tim da je u Terzićevom slučaju reč o nadasve
namernoj odluci, potkrepljenoj činjenicom da se mnogo pažnje
posvećuje detaljima scene, kostima i fotografije.
Jednom kada se na sve to
naviknemo, čeka nas punokrvni socijalni noar podvučen psihološkom
dramom i čak oplemenjen dozom misterije, u tom smislu da se pitamo
da li je Ana zaista poludela od bola jer joj ne veruju više ni njeni
najbliži - muž, kći i sestra (briljantna Vesna Trivalić). Za tu
misteriju je ipak potrebna određena suspenzija neverice imajući u
vidu da slučaj nije baš toliko nepoznat. Takođe, Terzić i
scenaristkinja Elma Tataragić apsolutno nemaju nameru da u
doku-dramskom maniru priču rašire i na druge aspekte i slučajeve,
već ostaju fokusirani na Anu, njenu potragu i psihu koja se pritom
ruši.
U tom smislu bi kraj
filma svakako mogao biti bolji i (žanrovski) čvršći, sa manje
zgodnih, a proizvoljnih rešenja „posuđenih“ iz melodramatskog
registra sa kojim je Terzić flertovao i u prethodnom filmu, prvencu
„Ustanička ulica“. Pritom, ni rešenje sa pesmom koja sumira
sve, u filmu koji je lišen muzike, nije baš najsrećnije. Ali
uprkos manama i nedostacima, „Šavovi“ nisu samo važan, nego i
vrlo dobar film koji vremenom raste u očima gledalaca.
No comments:
Post a Comment