kritika objavljena na XXZ
2018.
scenario
i režija: Barry Jenkins (prema romanu Jamesa Baldwina)
uloge:
KiKi Layne, Stephan James, Regina King, Colman Domingo, Teyonah
Parris, Aunjanue Ellis, Michael Beach, Emily Rios, Brian Tyree Henry,
Ed Skrein, Dave Franco
Kako
stoji u uvodnoj kartici filma, citatu giganta ne samo afroameričke,
nego i uopšte američke i svetske književnosti Jamesa Baldwina,
Beale Street je mitsko mesto gde su svi Afroamerikanci rođeni.
Verovatno je prva asocijacija istoimena ulica u New Orleansu gde su
rođeni i jazz i blues kao još uvek najznačajniji afroamerički
doprinos globalnoj kulturi, ali svaki grad od Memphisa i Jacksona do
Harlema ima svoju ulicu Beale.
Međutim,
film Barryja Jenkinsa, jednog od najprofiliranijih
afroameričkih autora mlađe do srednje generacije (dobitnik nekoliko
Oscara 2017. godine Moonlight), kao uostalom i Baldwinow roman
(već ekranizovan kasnih 80-ih u Francuskoj), nije samo studija na
polju crnačke kulture, sociologije i (usmene) istorije, već je pre
svega ljubavna priča. Tish Rivers (fantastična debitantkinja KiKi
Layne) i Alonzo "Fonny" Hunt (Stephan James) su
mladi zaljubljeni par iz Harlema. Oni su odrasli zajedno kao susedi i
prijatelji dok im se nije dogodila ljubav. Tish je trudna, a Fonny je
u zatvoru nevino optužen za silovanje, pa je ona u cajtnotu da ga
odatle izvuče kako bi se njih dvoje venčali pre rođenja deteta. To
će ići malo teže s obzirom da ga je žrtva silovanja (Rios)
prepoznala u policijskoj vrsti i vratila se na Portoriko da se izbori
sa traumom, a da je celu stvar složio policajac sa rasističkim
stavovima (Skrein).
Ono
što je u filmu zanimljivo je njegova struktura, izdeljenost na
vinjetice fluidno smeštene u vremenu pre i posle Fonnyjevog
zatvaranja, pa tako naizmenično imamo trenutke sreće, ljubavi,
nade, ali i strepnje, teskobe i saznanja da u američkom društvu
nisu svi jednaki ni pred zakonom, ni inače. To ne važi samo za
vreme radnje, početak 70-ih godina prošlog veka, već je utisak da
se nije puno toga promenilo na bolje. Takva epizodična struktura bi
u rukama nekog manje multidisciplinarnog i verziranog reditelja
verovatno rezultirala možda čak i fatalnom neujednačešću,
odsustvom tona i nekoherentnošću, ali Jenkins se kalio na kratkim
filmovima i ima iskustvo sa teatrom, pa nad svakom vinjetom
demonstrira potpunu kontrolu.
Primera
radi, sekvenca pri početku filma u kojoj Tish prvo prenosi vesti
svojim roditeljima (Colman Domingo i "oscarovka"
Regina King, vrlo dobra iako njen kipić ima auru kalkulacije
i kompenzacije) i sestri Ernestine (Parris) koja pomalo služi
i kao "comic relief", pa oni onda pozivaju Fonnyjevu
porodicu koja očito pripada višem i religioznijem sloju naizmenično
je smešna i potresna. Fonnyjev otac Frank (Beach) to maskira
žovijalnošću, ali majka (Ellis) i sestre jasno i
nedvosmisleno pokazuju klasni prezir iza prve linije odbrane koju
čine biblijski citati. Regina King će i kasnije imati svoj blistavi
trenutak oko puta na Portoriko i suočavanja sa Fonnyjevom navodnom
žrtvom koja je zaista žrtva, ali ne njegova, premda to ne može
prihvatiti.
Još
je nekoliko memorabilnih scena, poput one sa rentijerom (Franco)
koji mladim ljubavnicima ne želi izdati stan ili sa Fonnyjevim
drugom Danielom (Henry) koji se upravo vratio iz zatvora i
čija se čvrstina (neophodna za preživljavanje u Harlemu) ruši
njemu pred očima, ali on to ne primećuje iako će ga, znamo,
zadesiti slična sudbina. Sa druge strane, scene koje ljubavnici dele
pucaju od nežnosti (pre odlaska u zatvor), odnosno čežnje (nakon
odlaska).
U
svemu tome Jenkins ne poseže za sladunjavom nostalgijom jer, sasvim
logično, američki crnci nemaju za čime biti nostalgični u prošlim
vremenima, iako pažljivo rekreira detalje perioda, od uređenja
doma, preko odeće do automobila i uličnog štimunga. On tako ostaje
veran Baldwinovom delu čiji je duh itekako prisutan ne samo u
Tishinoj naraciji prepisanoj direktno iz knjige (što Jenkins,
recimo, nije činio sa dijalozima koje je sa sigurnošću prekaljenog
dramaturga doradio), već i u svojevrsnom pogledu na svet koji je u
Jenkinsovom viđenju dosta mračan, ali ne na način da potopi
gledaoce i ostavi ih bez nade.
Konačan
rezultat je film koji možda svojom strukturom ne ostavlja trenutni
utisak na način na koji je to činio Moonlight, ali koji
takođe nije ništa manje slojevit i aktuelan. U njemu su prošlost i
sadašnjost isprepleteni čvršće nego u brojnim "period piece"
filmovima koji se dotiču rasizma. Kod Jenkinsa on sasvim jasno nije
rešeno pitanje, već ono neodgovoreno, možda mutirajuće, ali
suštinski večito.
No comments:
Post a Comment