kritika objavljena na portalu Dokumentarni.net
Nadia Murad
je do svoje 21. godine živela miran život u svom selu Kocho u
oblasti Sinjar na severu Iraka. Obavljala je kućne poslove, čuvala
ovce, bavila se poljoprivredom, vredno učila u školi i želela da
postane frizerka. Onda su septembra 2014. godine njeno planinsko selo
napale i osvojile trupe Islamske države. Starije meštani su
pobijeni, mlađi zarobljeni, a od žena i devojčica starijih od
devet godina načinjeno je seksualno roblje. Greh tih ljudi je bio
taj da su bili pripadnici jazidskog naroda, odnosno da nisu bili
muslimani, već su štovali staru veru nastalu spojem mesopotamskih,
zoroasterijanskih i ranohrišćanskih uticaja. Nadia je u
zarobljeništvu provela oko tri meseca, da bi potom pobegla, našla
utočište u izbegličkim kampovima u iračkom delu Kurdistana i
odatle progovorila o praksama ISIS-a i tretmanu zarobljenih žena. U
međuvremenu se povezala s nevladinom organizacijom Jazida i njenim
liderom Muradom Ismaelom, nakon čega su zajedničkim
snagama pokrenuli kampanju da se zločin nad Jazidima nazove pravim
imenom – genocidom i da se kao takav procesuira pred međunarodnim
institucijama. Nadia je u međuvremenu postala neka vrsta
glasnogovornice protiv Islamske države, ambasadorka dobre volje
Ujedinjenih Nacija zadužena za žrtve trgovinom ljudima i dobitnica
Nobelove nagrade za mir.
Ceo prethodni paragraf
sadrži manje ili više vikipedijsko znanje i kao takav je
(s izuzetkom poslednjih informacija) obavljen u uvodnim
minutima filma koji nadalje prati Nadijinu borbu za istinu i pravdu
za žrtve pred različitim institucijama, od govora u UN-u, preko
obraćanja parlamentima, nastupa na protestnim skupovima i poseta
izbegličkim kampovima. Film “Na njezinim plećima”
/ “On Her Shoulders” (2018) američke autorice
Alexandrije Bombach (poznate po još jednom
interesantnom angažiranom dokumentarcu “Frame By Frame”)
nosi znakovit naziv, jer ako na ramenima junakinje zaista stoji ako
ne sudbina čovečanstva oguglalog na zločine, a ono makar njenog
naroda suočenog s osipanjem i izumiranjem.
Ono u čemu se ovaj film
razlikuje od slično tematiziranih televizijskih specijala nije nužno
ni stil jer Nadia dosta često govori u kameru, doduše otvorenije i
manje navežbano nego u prosečnom aktivističkom filmu, dok
je autoričina kamera prati uglavnom na javnim nastupima te privatnim
momentima pre i posle njih. Razlika između “Na njezinim plećima”
i sličnih aktivističkih filmova, pre svega je jasan stav (o
zapadnjačkoj nesposobnosti da zaista pojmi bol koji je sastavni deo
života u manje srećnim krajevima sveta) izrečen dovoljno diskretno
(a ne nabijen čekićem) i fokus na na protagonistkinju koja
odbijajući da igra ulogu žrtve seksualnog nasilja, a zarad
plemenite misije očuvanja sopstvenog naroda, postaje žrtva
medijsko-političkog cirkusa, stvari na koje troši veliku količinu
energije. To, naravno, ne znači da Nadia nije sposobna s osmehom
odraditi poneko slikanje s političarima, ili da u
određenim momentima svog novog, dobrog života neće
uživati s dečijom naivnošću, kao i da neće iskreno zaplakati
kada čuje novu tužnu priču. “Na njezinim plećima” dokumentuje
i njenu borbu za bolji svet, pružajući uvid u njenu zadivljujuće
jednostavnu ličnost te kao takav uspeva i kao aktivističko i kao
filmsko delo.
No comments:
Post a Comment