kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Fabrice du Welz
scenario:
Fabrice du Welz, Romain Protat, Vincent Tavier
uloge: Thomas Gioria, Fantine Harduin, Anaël Snoek, Benoit
Poelvoorde, Peter Van den Begin, Charlotte Vandermeersch
Sa
svojim najnovijim filmom Adoration, jedan od najznačajnijih
evropskih autora današnjice Fabrice du Welz je zaključio
svoju "Ardensku Trilogiju" koju je započeo još pre 15
godina sa uznemirujućim, uvrnutim i duboko visceralnim filmom
Calvaire, a nastavio sa naslovom Alleluia (2014). Ono
što je karakteristično za sva tri filma je visceralnost, odnosno
udar na autonomni nervni sistem, a ne na racio, analogna fotografija
i stil nalik na doterani i mrakom obojeni poetski realizam.
Zajednički
su takođe udari na svetinje i to je nešto po čemu je du Welz
poznat. U Calvaire je to bio pojam domaćinstva i
jednostavnosti ruralnog života, u filmu Vinyan (2008)
roditeljstvo, odnosno materinstvo, dok je u slučaju filma Alleluia
to bila ljubav kao takva koja je u njegovoj viziji postala
iracionalno glupa i destruktivna. U međuvremenu je du Welz uspeo da
izbaci i korektan policijski akcioni triler Colt 45 (2014) u
Francuskoj i da pokuša proboj preko okeana sa Message from the
King (2016) koji će ipak ostati u domenu kurioziteta i
opskuriteta usled nerazumevanja američke kritike. Svetinja na koju
udara u Adoration je detinjstvo, odnosno pretpostavka dečije
nevinosti i to mu, pretpostavljam, takođe neće doneti puno fanova.
Dvanaestogodišnji
Paul (Gioria) je oličenje dečije nevinosti i dobrote, ali
takođe i naivnosti i lakovernosti. On je tip osobe koja će
spasavati ranjene životinje i u svim ljudima videti dobro i biti
uvek spreman da im pomogne. U principu nam je jasno kako bi to moglo
izgledati kada se momak poput Paula susretne s nekim prevejanim i
manipulativnim, ali takva konstrukcija bi bila suviše jednostavna za
du Welza. Ovde se ipak radi o nečemu drugom, provokativnijem i
potencijalno opasnijem - o nečemu van planova i šablona što će
poremetiti Paulovu mirnu egzistenciju sa majkom u kućici u blizini
šume i jedne nimalo tipične bolnice...
To
nešto je Gloria (Harduin), godinu-dve starija devojka u
krvavo-crvenoj haljini. Ona je pacijentkinja u bolnici i očito pati
tamo kao što i pati od psihičkog poremećaja neke vrste. Iako ga
majka i direktorka bolnice upozoravaju da se ne druži sa Glorijom
jer će upasti u nevolje, Paul je jednostavno suviše osetljiv na
ljudsku patnju pa će joj čak pomoći da pobegne iz ludnice u koju
je, kako kaže, zatvorena na inicijativu svog ujaka koji bi je rado
razbaštinio.
Paul
i Gloria beže zajedno, cilj njihove avanture je Bretanja gde ona
navodno ima dedu i kuću za koju je vezuju retke lepe uspomene, i
usput se zaljubljuju jedno u drugo onako kako samo deca to mogu, ali
se putem pojavljuju prepreke u vidu sve očitije narušenog
Glorijinog psihičkog stanja i sve uvrnutijih paranoidnih
konstrukcija koje ona u svom umu gradi. Može li njihova ljubav
opstati i trijumfovati uprkos svim pritiscima spoljnim i unutrašnjim,
pogotovo zbog toga što će se Paul neretko naći na meti Glorijinih
nasilnih ispada?
Ovako
opisano, osim u detaljima, za autora tipično morbidnim, Adoration
liči na još jednu filmsku avanturu namenjenu mlađoj publici, što
ne može biti dalje od istine. U pitanju je duboko uznemirujući film
koji ostavlja jak utisak koji nije uvek jednostavno izraziti rečima.
Naime, jasno nam je da je Gloria predator neke vrste, a da je Paul
njen plen, ali nam nije jasno koliko je ona u tome proračunata,
koliko ga namerno iskorištava i koji je uzrok njene traume jer
pozadinska priča koju priča može biti i istinita i lažna i svugde
između na tom spektru. Odnosno, ona verovatno nema nameru da ga na
bilo koji način povredi (ako ni zbog čega drugog, onda zbog osećaja
zahvalnosti prema nekome ko ju je spasio iz ludnice), ali će do
učiniti u nedostatku drugih opcija i u trenucima panike...
Du
Welz nam te razne neprijatnosti retko pokazuje u eksplicitnoj formi,
već nam pruža sugestiju snimajući iz različitih perspektiva, čas
iz Paulove, čas iz Glorijine, tako da zapravo nismo sigurni u istinu
kao takvu koja se skriva negde između Paulove naivnosti i Glorijinog
okorelog cinizma. Njegova kamera ostaje uvek blizu likovima, ponekad
čak i neprijatno, prirodne boje su tek ponekad začinjene svetlom, a
snimanje na traci (35mm) daje ugođaj topline i bliskosti koji
itekako može da zavara. Zapravo se taj poetski realizam u trenutku
može pretvoriti u horor i to du Welz zna, kao što zna i svoju
reputaciju, i na tome kapitalizira.
U
tome mu u ovom slučaju dosta pomažu glumci sposbni da igraju po
vešto skrojenom, ali eliptičnom scenariju koje belgijski autor
potpisuje sa dvojicom svojih stalnih saradnika Vincentom Tavierom
i Romainom Protatom. U fokusu su, naravno, dvoje mladih
glumaca Thomas Gioria koji je pažnju na sebe skrenuo u filmu Custody
(2017) i Fantine Harduine koja može da se pohvali da je igrala kod
Hanekea u njegovom poslednjim filmu Happy End (2017).
Oboje demonstriraju izuzetnu sposobnost doziranja i pronalaženja
prave mere u ekspresiji što je za tako mlade glumce retkost, a za
šta treba zahvaliti i reditelju koji ih sjajno usmerava. Izvrsne
uloge ostvaruju i epizodisti, uglavnom flamanski glumci kao što su
Benoit Poelvoorde, Peter Van den Begin i Charlotte
Vandermeersch koji uspevaju kanalizirati dvosmislenost svojih
likova.
Fabrice
du Welz kao autor možda nije svima po ukusu jer je njegov stil vrlo
specifičan, ali to ne znači da nije jedan od najprofiliranijih
žanrovskih autora danas. Sa Adoration će svakako učvrstiti
svoju reputaciju, kako kod fanova, tako i kod onih koji mu baš nisu
skloni. Reč je o filmu vrednom više gledanja, ali i filmu koji
zahteva dobar stomak.
No comments:
Post a Comment