kritika objavljena na XXZ
2018.
scenario
i režija: Jurij Bikov
uloge:
Denis Švedov, Andrej Smoljakov, Vladislav Abašin, Sergej
Sosnjovskij, Aleksej Fedejev, Aleksandr Bukarov, Ivan Jankovskij,
Dmitrij Kuličkov, Ilja Sokolovskij, Jurij Tarasov
Jurij
Bikov je ruski polivalentni filmski autor sa izraženim osećajem
za žanr i tendencijom da sam obavlja više funkcija u svojim
niskobudžetnim, ali zato izrazito atraktivnim filmovima. The
Factory je tu nekakav anti-rekord jer je Bikov tu prisutan samo
kao reditelj, scenarista i producent, nije sam montirao, pisao muziku
i igrao neku od uloga. To implicira da se na ono što je radio više
fokusirao, ali to i dalje ne znači da je preležao sve dečije
bolesti, iako je The Factory njegov najsolidniji i najčvršći
film sa izraženom socijalnom komponentnom koju Bikov po običaju
malo previše izrabljuje.
Mesto
radnje je fabrika u nedođiji ruske provincije. Korumpirani tajkun
Kaljugin (Smoljakov) je njen vlasnik i rešio je da je u
skorijoj budućnosti zatvori zbog nerentabilnosti. Za radnike to
znači noga u dupe i pravac ulica, a među njima preovlađuju oni
koji se gotovo izvesno neće dočekati na noge: stari i bolesni, pred
penzijom, sa porodicama i slično. Štrajk neće uroditi plodom jer
gazda može da radi šta hoće (političko zaleđe se podrazumeva),
pa se grupica njih odlučuje na očajnički potez: otmicu tajkuna u
nadi da će isti platiti dovoljan otkup da svi uključeni mogu
preživeti.
Akciju
predvodi ćutljivi i pravdoljubivi ratni veteran koga zovu Sedi
(Švedov), a pridružuje se ekipa očajnika među kojima ima i
bivših kriminalaca i ljudi koji pre toga nisu baratali oružjem.
Nasuprot njima je tajkunovo obezbeđenje mafijaškog tipa predvođeno
Maglom (Abašin) koji je sa Sedim nekada davno delio ratni
put. Brojčano su tu negde i iscrpljujući pregovori mogu da počnu.
Međutim, iz vedra neba se pojavljuje policija predvođena kapetanom
Dadakinom (Sokolovskij) koju navodno niko nije zvao. Ili je
ipak neko to učinio, samo sa kojom namerom? Opasna igra između dve
strane će uskoro postati još opasnija...
Ono
što The Factory odvaja od sličnih filmova sa otmicom,
pregovorima i taktičkim nadmudrivanjima uglavnom američkog porekla
(recimo na pamet mi padaju recentni naslovi: Saulnierov Green
Room i Wheatleyev Free Fire) je njegov "setting"
- uboga fabrika metalnih šipki upropaštena privatizacijom i
zapuštena čiji su radnici tek senke od ljudi. Ta realistična
komponenta je ujedno i glavni adut filma jer otvara mogućnost da se
prozbori koja o stanju stvari u Putinovoj Rusiji, o odjecima
otimačine 90-ih i represije sovjetskog doba.
Bikov
tu mogućnost hvata i ne ispušta je iz ruku. Imajući u vidu njegovu
dosadašnju karijeru, pre svega filmove The Major
(2013) i The Fool (2014), koji su se bavili policijskom,
odnosno političkom korupcijom, taj razvoj događaja nije nimalo
neočekivan. Tu se, međutim, otvara jedan prilično krupan problem:
iako je Bikov vrlo vešt reditelj sa žicom za žanr koji zna da
razvije scene na vrlo specifičnom prostoru, on je takođe i prilično
loš scenarista sklon u najboljem slučaju tipskim, a u najgorem
jednostavno lošim dramaturškim rešenjima.
On
je, naime, jedan od onih koji govore kroz likove, i to većinu, a to
čine velikim rečima i literarnim monolozima od kojih gledaocima
koje nije teško impresionirati zastaje dah, ali to ne sakriva
činjenicu da niko živ tako ne govori u određenoj situaciji. Čak i
kad je sadržaj tih verbalnih izliva ispravan, a najčešće jeste,
Bikov ostavlja utisak nekoga ko popuje li popuje i za to očekuje
aplauz. U slučaju The Factory šteta je ipak ograničena na
drugi čin u klasičnoj tročinki po pitanju dramaturške strukture
jer se očekuje akciono razrešnje.
Ono,
pak, samo po sebi nije impozantno i do sada neviđeno, ali njima
Bikov kao reditelj demonstrira kompetentnost da film zapakuje u
maniru američkih nezavisnih trilera, obračun je dovoljno napet i
prolongiran da bi pokrio čak i moralističko razrešenje. Bikov
sjajno koristi kameru iz ruke, dozira njenu drmusavost, diktira ritam
i tempo, pritom insistirajući na preglednosti iako većina likova
služi za brojno stanje, a prepoznaju se po nadimcima i "timovima"
za koje igraju. Glumački, pak, film je na visokom nivou, a
izgovaranje "kobasičastih" replika od ansambla neretko
čini heroje filma. Denis Švedov koji igra Sedog, fokalnu tačku i
moralnu vertikalu filma, je sa Bikovim već sarađivao na filmu The
Major, pa poznaje rediteljev pristup, dok su drugi rutinirani
glumci kaljeni na televiziji, ali i na filmu i to u zemlji čija je
komercijalna kinematografija u strahovitoj ekspanziji.
Sve
to čini da The Factory bude sasvim solidan žanrovski film
koji služi pre svega svojoj svrsi zabave, a da ispod toga leži i
razrađenija socijalna priča. Poželjno je uloviti ga na festivalu
poput Motovuna ili u bioskopu ako se nađe dovoljno agilan
distributer za njega.
No comments:
Post a Comment