kritika objavljena na XXZ
2019.
scenario
i režija: Hlynur Palmason
uloge: Ingvar Eggert Sigurdsson, Ída Mekkín Hlynsdóttir, Hilmir
Snaer Gudnason, Sara Dögg Ásgeirsdóttir, Björn Ingi Hilmarsson,
Elma Stefania Agustsdottir, Haraldur Stefansson
Koliko
zaista volimo neku osobu, a koliko zapravo samo svoju viziju te
osobe? Koliko je moguće nekoga istinski voleti? Makar istinski
poznavati? Šta se dešava kada nam se objektivna istina i čista
faktografija postave u kontru, kada moramo da se suočimo s njima?
Šta ako se to dogodi kada nam se život već raspada, a na okupu ga
drže tek neke navike, potrebe i rituali? Koliko ludilo može uzeti
maha? Sve to, i još dosta toga što se verovatno nikada niste sami
upitali, pašće vam na pamet gledajući islandski film A White,
White Day po scenariju i u režiji Hlynura Palmasona.
Velike
promene u životu potresaju Ingimundura (Sigurdsson), šefa
policije u malom i po svemu sudeći zabačenom islandskom selu. Na
prinudnom je odmoru već duže vreme i ima obavezu odlazaka kod
psihoterapeuta otkako mu je žena poginula u saobraćajnoj nesreći
prikazanoj u jednom dugom kadru na početku filma. Smisao života mu
je, čini se, podizanje kuće van grada (islandske kuće su nešto
posebno u svojoj ogoljenoj funkcionalnosti) i briga o unuci
osnovnoškolskog uzrasta i imena Salki (Hlynsdóttir), delom
zato što to želi, a delom i zato što njegova kći (Agustsdottir)
na tome insistira i ubija više muva jednim udarcem. U teoriji, ona
dobija više vremena za sebe i mlađe dete, devojčica ima ispravan
uzor u životu, a Ingimundur ima obavezu koja mu skreće misli sa
stvari koje vode direktno u depresiju.
Problem,
međutim, nastaje kada on dođe u posed zaboravljenih stvari koje su
pripadale njegovoj pokojnoj supruzi, a među tim stvarima je i
video-kaseta kao dokaz bračne prevare sa jednim od meštana sa kojim
je, gle čuda, Ingimundur igrao fudbal u svojstvu rekreacije. Sad,
nije Ingimunur čovek nekih tvrdih, nehumanih moralnih principa, ali
on sam nikada nije prevario svoju suprugu i bio je ubeđen da je i on
njoj dovoljan. Sa svojim policijskim i detektivskim znanjem (što
možda deluje smešno i neuverljivo za zemlju sa skoro nultom stopom
kriminala), on kreće u konstrukciju krimi-priče i kreće na put
osvete čoveku koji verovatno nije ni za šta kriv, osim za rušenje
njegove iluzije o skladnom životu.
Ono
što prvo upada u oči u filmu je njegova rigidna formalnost,
dominiraju statični, simetrični kadrovi od kojih su velika većina
njih situacione prirode i često se ponavljaju jedna za drugom iste
ili tek varirane kompozicije u drugačijem svetlu. Radnje gotovo da i
nema do sredine ili čak i malo iza, a u ekspoziciji je komponenta
komfornog buržoaskog života predložena, ali i podigrana. U
principu, gledamo starijeg, ali ne baš starog čoveka i udovca koji
izgurava dan za danom uz pomoć svoje unuke. Sam trilerski zaplet, sa
sve svojom opravdanom psihološkom potkom, bio bi, pak, idealan za
neki kratkometražni film koji u ovom formatu ipak deluje pomalo i na
silu razvučen.
Formalizam
se mogao očitati i Palmasonovom prvencu Winter Brothers koji
je u njoj ipak bio interesantniji film i po pitanju forme
(radikalniji eksperimenti) i u pitanju sadržaja i tretmana istog,
ispitujući izolaciju i grupnu dinamiku na putu za ludilo. U tom
smislu je A White, White Day konvencionalniji festivalski film
čiji se potencijal za adekvatni žanrovski tretman događaja otvara
tek prekasno. Čak je i format konvencionalniji, iako opet analogan,
umesto stešnjene 16mm zrnaste slike, sada imamo granulaciju, ali i
toplinu 35mm filma koji čini da najrazličitije igre svetla budu
uhvaćene prilično verodostojno i tako da ostave utisak.
Glumac
Ingvar Eggert Sigurdsson je neko od koga u konačnici zavisi čitav
film i on je zapravo razlog koji tek korektni, ali ne baš uspeli
eksperiment u pričanju priče diže na nivo sasvim solidnog filma.
Njegov portret sredovečnog, odnosno već i starijeg udovca sa svojim
anksiozama je zaista nešto posebno, bez karikaturalnosti, bez
sentimentalnosti, bez foliranja. Sigurdsson je inače glumac koji zna
biti viđen i u internacionalnom kontekstu, ali njegove najbolje
uloge su vezane za islandsku kinematografiju i filmove poput Of
Horses and Men i Sparrows. Njegova sposobnost finog
glumačkog podešavanja i doziranja kada je reč o različitim
emocijama je izvrsna, kao i sposobnost igranja sa drugim glumcima,
ovde naročito sa vrlo mladom Ídom Mekkín Hlynsdóttir.
Opet,
čak i više nego Winter Brothers, A White, White Day
je film autora koji očito ima priču i ideju kako da je ispriča,
ali mu fali razrade, prilagodbe, fleksibilnosti. Bljeskova
genijalnosti kod Palmasona ima, ali oni su tek bljeskovi, pa onda
pogrešne odluke još i više istupaju. Ovo će biti jedan od onih
poslovičnih "ranih radova", koji možda ne ispunjavaju sva
očekivanja ali najavljuju dolazak majstora. Hoće li Palmason to
postati već sa svojim narednim filmom, nekada kasnije ili neće
nikada, ostaje da se vidi. I ta provera će biti uzbudljiva.
No comments:
Post a Comment