kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Andy Muschietti
scenario:
Gary Dauberman (prema romanu Stephena Kinga)
uloge:
James McAvoy, Jessica Chastain, Bill Hader, Isaiah Mustafa, Jay Ryan,
James Ransone, Andy Bean, Bill Skarsgard, Jaeden Martell, Wyatt
Oleff, Jack Dylan Grazer, Finn Wolfhard, Sophia Lillis, Chosen
Jacobs, Jeremy Ray Taylor, Teach Grant, Nicholas Hamilton, Xavier
Dolan, Joan Gregson, Peter Bogdanovich, Stephen King
Pre
dve godine, nova ekranizacija magnum opusa Stephena Kinga,
romana It, odnosno njen prvi deo, rasturila je bioskopske
blagajne iz više razloga. Film je izvrsno pratio trendove i ciljao
svoju publiku: bilo je tu nostalgije za 80-im godinama prošlog veka,
avanture, prestravljivanja, prijateljstva i pseudo-mudrosti, što je
radilo posao za mlađu publiku, dok je ona nešto starija poredila
klovna Pennywisea današnjice sa Pennywiseom svoje mladosti, u
izvedbi Tima Curryja u televizijskoj seriji iz ranih 90-ih.
Reditelj Andy Muschietti i trio scenarista (Gary Dauberman,
Cary Fukunaga i Chase Palmer) su vrlo mudro
prekomponovali radnju iz romana kako bi se nastavak podrazumevao.
Sada
pred sobom imamo drugo poglavlje koje prati našu sedmorku klinaca 27
godina kasnije kada se zlo u trećem licu jednine srednjeg roda
ponovo pojavi u gradu Derryju, savezna država Maine. Novina mu je to
da će se naši junaci ponovo morati nositi s njim jer ga prošli put
nisu do kraja "ubili", te da se ovog puta ono manifestuje u
više oblika, ne samo kao klovn koji mami i ubija decu. Ako se
prethodno poglavlje bavilo zlom u svom natprirodnom, ali i prirodnom
obliku u doba odrastanja (nije tu stvar samo u klovnu, nego i u
siledžijama, nasilnim, posesivnim, kontrolišućim roditeljima,
inherentnom rasizmu zabite sredine itd), ovo ima ambicije da definiše
zlo sa kojim se odrastao, pretpostavimo dobar čovek mora nositi. I
to je samo jedno od merila po kojem je ovo drugo poglavlje slabije i
nespretnije izvedeno od prethodnog.
Drugi
nivo, sasvim subjektivni, je taj da nam naši simpatični klinci nisu
toliko simpatični sada kada su odrasli. Uostalom, ekipa je skraćena
za jedan lik jer se starmali Jevrejin Stan (Bean) ubije odmah
na početku u nemogućnosti da se ponovo suoči sa onim što ga čeka.
Ostali su dakle, hipohondar Eddie (Ransone) koji je sada
neurotični broker, crnac Mike (Mustafa) koji je jedini ostao
u gradu i u međuvremenu si pribavio etiketu lokalne lude koja se
zamlaćuje s teorijama zavere, novajlija / debeljko Ben (Ryan)
koji je u međuvremenu smršao i postao hipster-arhitekta, lajavi
serator Ritchie (Hader) koji je sada polu-uspešni stand-up
komičar, te Bill (McAvoy), vođa bande koji je postao poznati
horor-pisac u krizi i devojka Beverly (Chastain), zarobljena u
lošem braku sa bogatim dizajnerom. Oni se baš i ne druže
međusobno, za pretpostaviti je da se nisu videli 27 godina, ali ne
krivim ih: teško da bi se iko pri zdravoj pameti družio s njima.
Treći
je tretman trauma odrasle dobi: one, naime, ovde nisu ni izbliza
simbolički moćne kao one iz prvog poglavlja, odnosno rane mladosti.
Zato Muschietti poseže za dva rešenja: flashback scenama koje su
kontra-produktivne jer nam sa svakom sledećom naši odrasli likovi
postaju sve manje i manje simpatični i prepadima kojih je još i
više nego u prvom delu i očito služe da maskiraju manjak
supstance. Srećom, pauk kao pojavni oblik je smanjen na minimum,
gola divovska baba (Gregson) je donekle efikasna ma koliko
bila loše reciklirana iz The Shining i očito dorađena CGI
efektima, a Pennywiseovo prečesto pojavljivanje uz još očitije CGI
manipulacije u suštini ubija njegovu preku stravičnost na mahove iz
prvog dela. Dodatni problem je i promena u Skarsgardovom
pristupu koji je sad teatralniji i unekoliko podseća na Curryjev,
odnosno na imitaciju istog.
Četvrti
i možda najkardinalniji je trajanje filma, pola sata duže od
prethodnog poglavlja, što je problematično jer je obrnuto
proporcionalno tematskoj kompleksnosti. Vreme nije potrošeno na
razvoj likova, već uglavnom na prazan hod i popunjavanje istog
"set-piece" scenama (od kojih su neke sasvim pristojne) i
"jump scare" momentima. U tome jednostavno nema mesta za
realne, ovozemaljske strahove, pa It Chapter Two deluje kao
pravolinijska, gotovo arkadna avantura sa nespretno podigranim
ljubavnim trouglom bez neke realne pretnje između troje nosećih
likova.
Utisak
u priličnoj meri popravljaju glumci, pre svega izuzetno uverljiva
Jessica Chastain, poslovično odlična čak i u osrednjim ili lošim
filmovima. Vrlo dobar je i versatilni James McAvoy koji uspeva da
uhvati neurozu pisca u krizi, dok se Bill Hader suviše oslanja na
verbalne gegove i proseravanje u maniru glumca iz ne baš dobrih
nepristojnih komedija. Ostatak se gubi u masi, ne svojom krivicom,
već zbog toga što su likovi usled dramaturgije zarobljeni u limbu
između glavnih i sporednih. Za gledaoce je donekle osvežavajuće
ponovno pojavljivanje mladih glumaca, pre svega Sophije Lillis
u ulozi Beverly kao devojke i Jaedena Martella, ranije
poznatog po prezimenu Lieberher) koji igra mladog Billa, te
Finna Wolfharda (zvezda serije Stranger Things čiju je
poetiku prethodno poglavlje oponašalo) kao mladog Ritchieja.
Simpatičan je izbor faca za cameo uloge, pa tako Peter
Bogdanovich igra reditelja koji može, a ne mora imati veze s
njim samim, Xavier Dolan je nažalost potrošen da bude žrtva
u prologu filma, a čak se i sam Stephen King pojavljuje u jednoj
sceni kao vlasnik radnje s antikvitetima.
Kad
smo kod Kinga, bez obzira na etiketu "majstora strave" i
bliskosti između horor-literature i filmova, sa njim treba biti
pažljiv, treba znati izabrati, pročitati i naročito filtrirati ono
što funkcioniše, a šta ne. Njegovom ultra-plodnom stilu pisanja na
granici skribomanije bolje leže kraće forme (kratke priče, novele,
kratki romani), nego "regalska književnost" koje se
reditelji po pravilu hvataju, kao što mu bolje leži prirodno ili
tek lagano natprirodno zlo, nego ono simbolički moćno jer dosta
često nema dovoljno koncentracije i discipline da ga izdigne iznad
nivoa banalnog. Scenaristička knjiga je sa tri spala na jedno slovo,
a Dauberman ne spada u red sjajnih, a Muschietti ipak nije reditelj
velikog formata, pa Kingu pristupa kao zanatlija i gotovo štancer,
što je dovoljno da "drži vodu", ali ne više od toga.
Problem
se, pak, može pojaviti u budućnosti i u formi franšize, bilo da se
radi o nekom "spin-offu" na temu Pennywisea ili o
potencijalnom nastavku. Ma koliko bila intrigantna zamisao da naše
mulce i odrasle vidimo i kao starije ljude (koji još uvek mogu proći
kao sredovečni), to, bojim se, nije nimalo dobra ideja, svejedno da
li bi to pisao sam King ili ga "dopisivao" neki filmski
scenarista. Onda ćemo tek plakati za upadljivo prosečnim drugim
filmskim poglavljem Ita.
No comments:
Post a Comment