kritika objavljena na XXZ
2018.
režija:
Nick Hamm
scenario:
Colin Bateman
uloge:
Jason Sudeikis, Lee Pace, Corey Stoll, Judy Greer, Erin Moriarty,
Michael Cudlitz, Isabel Arriaza, Justin Bartha, Jamey Sheridan
"Svaki
auto počinje da umire čim izađe iz fabrike. Ovo je budućnost.",
rekao je, ako je verovati scenaristi Colinu Batemanu i
reditelju Nicku Hammu, čuveni konstruktor automobila,
najmlađi direktor General Motorsa i kasnije osumnjičeni švercer
kokaina John DeLorean (Pace) predstavljajući projekat DMC-12
svog komšiji i prijatelju Jimu Hoffmanu (Sudeikis), inače
karijernom kriminalcu, pilotu koji je prevozio narkotike nikada ne
pitajući šta prevozi i doušniku FBI-ja koji je to postao da bi
izbegao višedecenijsku robiju kada je jednom uhvaćen sa ilegalnom
robom. DMC-12, DeLorean, postao je auto budućnosti zahvaljujući
filmu Back to the Future (1985) Roberta Zemeckisa, a ne
zahvaljujući svojim konstrukcijskim rešenjima.
Hirurški
čelik kao materijal za karoseriju nije zaživeo, nezavisno vešanje
je bilo hit jedno vreme u širokoj produkciji, a "gullwing"
vrata u obliku ptičijih krila koja se otvaraju nagore su još uvek
retkost čak i kod sportskih automobila. Sam DMC-12 nije doživeo
uspeh, slabo se prodavao i nije ispunio ciljeve. Razlog tome je bila
slaba pouzdanost i performanse usled relativno slabašnog PRV V6
motora francusko-švedskog porekla koji je ugrađen kao kompromisno
rešenje usled nedostatka sredstava za razvoj vlastitog agregata ili
nabavke komplikovanog Wankel rotora, te prilično visoka cena ovog
sportskog automobila. U međuvremenu je postao kultni automobil koji
se izlaže po muzejima i salonima, te čuva u privatnim kolekcijama.
Kako je prilično redak, cena od 100.000 eura na tržištu danas ne
treba da čudi.
John
DeLorean je, međutim, još zanimljiviji od svog automobila sa kojima
nije uspeo da ostvari svoje zamisli i svoju viziju. On je, recimo, na
svoju ruku "izmislio" koncept "muscle car",
ugrađujući snažan, veliki motor u relativno kompaktni kupe. GTO je
prvo bio samo trim za model Tempest dok nije postao i ostao marka i
prva priuštiva "jurilica" namenjena običnim ljudima.
Nakon strelovitog uspona u karijeri, John DeLorean se razočarao u
Detroit i američku auto-industriju i pokušao da pokrene svoju novu
kompaniju. Kada stvari nisu krenule po planu, pribegao je očajničkim
merama. Oslobođen je optužbi kao žrtva nameštaljke, ali više
nikada nije radio u struci.
Priču
o njemu, međutim, gledamo iz Hoffmanove vizure. A njega, čim
vidimo, znamo da je u nevolji: zaustavljen je od strane policije
prilikom sletanja sa kompletnom familijom, ženom Ellen (Greer)
i dvoje dece. Agent Benedict Tisa (Stoll) mu je dao ponudu
koju nije mogao odbiti: postaće cinkaroš i pomoći "namestiti"
svog poslodavca Morgana Hatricka (Cudlitz).
Hoffman,
međutim, skoro pa slučajno upoznaje svog novog komšiju DeLoreana i
njih dvojica ubrzo postaju prijatelji toliko da mu Hoffman postaje ne
samo čuvar kuće i čistač bazena, već i čovek od poverenja u
poslu. Ljigav kakav je, Hoffman ubrzo dobija ideju da "namesti"
svog komšiju u finansijskim problemima za hapšenje. U dve linije
radnje, od kojih jedna prati njegovo svedočenje u sudnici, a druga
dramatizira događaje o kojima svedoči, ovo bi u suštini bio kratak
siže filma Driven.
Za
početak, naslov i "radi" i ne radi na oba nivoa. Prvo,
Driven nije film o vožnji. Drugo značenje reči podrazumeva
stremljenje nečemu, a dvojica likova teško da streme ičemu osim
preživljavanju u surovim i nesrećnim okolnostima. Otuda izviru i
drugi problemi filma koji kao da ima krizu identiteta i što se tiče
simpatija za svoje likove i što se tiče odnosa prema pičvajzu u
koji su se upleli, što se prenosi i na konfuziju po pitanju
žanrovskih odrednica. Ovde imamo elemente biografskog filma, drame i
komedije po istinitim događajima i trilera pljačke koji su dosta
bolje funkcionisali na primer kod Davida O. Russella u
American Hustle, pa čak i kod Scorsesea u namerno
karikiranom i grotesknom The Wolf of Wall Street koji se oba
kreću u sličnom svetu glamurizovanih prevaranata.
U
pojedinim detaljima se, međutim, krije genijalnost ovog filma koja
ne uspeva da izađe na površinu i preuzme ga u potpunosti. Recimo
njegovi podigrani politički nekorektni komični momenti ("Poslednje
što su napravili bio je Titanic", kaže neko referirajući na
industrijske potencijale Belfasta), britki komentari koje žene
upućuju muškarcima koji ih ne slušaju, dizajn "bezbrižnih"
80-ih sa rozim karminima i tapiranim kosama za žene i začešljanim
frizurama za muškarce, kičasti enterijeri i eksterijeri kao sa
razglednica se podrazumevaju. Izbor likova kojima fali ili morala ili
strateške inteligencije (dosta često oba) otvara razne mogućnosti
glumcima da pronađu balans između pozitivnih i negativnih osobina
svojih likova.
Inače,
simpatične seronje su vrlo zahtevni filmski likovi, a Jason
Sudeikis, pre svega komičar koji takve seratore igra celu svoju
karijeru je idealan izbor za Jima Hoffmana i nalazi izvrstan balans
između šarma i ljigavosti. John DeLorean takođe upada u tu
skupinu, a Lee Pace ga igra perfektno, uspevajući pritom da nađe
svetlo u njegovoj duši, pa makar kao inženjersku, dečačku iskru u
očima kada govori o svom projektu i konstrukciji automobila uopšte.
Nasuprot njima stoje dve seljačine na različitim stranama zakona,
nadobudni tupavi agent Tisa kojeg Corey Stoll igra s merom i
karijerni kriminalac Morgan kojeg Michael Cudlitz odgovarajuće
preglumljuje. Na kraju tu su i dve glumice koje od naizgled tipskih
likova cinične, ali praznoglave domaćice Ellen i lude gangsterove
devojke Katy (Erin Moriarty) uspevaju složiti žive, životne
i pre svega upečatljive filmske likove.
Uostalom,
neke stvarne priče su čudnije od bilo čega izmišljenog, a sve su
po pravilu višeslojne i određene raznim faktorima u pozadini, pa ih
zato nije naročito lako koncizno ispričati. Tu ne treba kriviti
scenaristu i reditelja jer su pokušali. Možda nisu do kraja uspeli,
ali je Driven film koji je svakako dovoljno zabavan i vredan
makar jednog relaksiranog gledanja.
No comments:
Post a Comment