kritika objavljena na XXZ
2019.
scenario
i režija: Kevin McMullin
uloge: Jaeden Martell, Keean Johnson, Alex Neustaedter, Daniel
Zolghadri, Shea Whigham, Mike Hodge, Kristine Froseth
Na
prvi pogled, čini se da u Low Tide nema ničega osim
istrošenih klišea iz najmanje dva žanra: "coming of age"
avanture i "preferans" krimi-trilera u kojem svako pokušava
da nasamari svakog, što zbog iznenadnog dobitka, što zbog eksterne
pretnje, te retro-stila koji pre asocira na početak 90-ih nego na
kraj 80-ih, ali to bi bilo površno i pogrešno gledanje.
Autor-debitant u dugometražnoj formi Kevin McMullin itekako
demonstrira da je "učio škole" od najboljih,
kanalizirajući pritom ikoničke radove velikana kao što su to
Steven Spielberg, Richard Donner (The Goonies),
Rob Reiner (Stand by Me), John Hughes (The
Breakfast Club) i, interesantno, Jeff Nichols (Mud,
na koji Low Tide još i najviše liči), ali da zna i kada
treba da stane, osloni se na intuiciju i na kraju isporuči
majstoriju po pitanju ekonomike pripovedanja. Ovo je naoko mali film,
ali takav da dolazi direktno iz "petlje", sa mozgom i
dušom, pa se stoga može smatrati velikim.
Mesto
radnje je Jersey Shore, obalni pojas u saveznoj državi New Jersey
koji je u prošlosti verovatno video i bolje dane, ali koji savršeno
funkcioniše kao poligon za preispitivanje socijalnih razlika
američkog društva. Taj dodatni pod-tekst siromašnih lokalaca i
bogatih turista, za potrebe filma "spušten" na nivo
tinejdžera, jedna je od najjačih karika u filmu koji po tom pitanju
postaje i ostaje inteligentniji, dublji, hrabriji i vanvremenskiji od
izvikanog i precenjenog recentnog Jokera.
Zaplet
je, doduše, prilično tipski i oslonjen na klišee starije od
filmske umetnosti. Trojica protagonista, Alan (Johnson), Red
(Neustaedter) i Smitty (Zolghadri) sačinjavaju lokalnu
provalničku bandu koja upada u kuće odsutnih (ili prisutnih)
turista i pljačka sitnije i krupnije dragocenosti. Lokalce poput
njih samih uglavnom ne diraju, ali svejedno privlače pažnju
lokalnog policajca Kenta (Whigham). Njih trojica su različitih
pozadina: Alanov otac je po pravilu odsutan zbog posla na ribarskom
brodu, Smitty je smotan, zbunjen i čak pomalo ljigav slabić kojem
banda donosi osećaj pripadnosti više nego što mu donosi
materijalne koristi ili ugleda, a Red po svemu sudeći nije sirotan,
već sukob sa turistima koristi da bi maskirao narav psihopate u
nastajanju.
Dve,
odnosno tri stvari će uticati na njihovu međusobnu dinamiku. Prva i
najmanje važna je pojava turistkinje Mary (Froseth) u koju će
se Alan zatreskati i pomisliti da ne bi bilo loše malo promeniti
životni stil. Druga je Smittyjeva povreda "na poslu" zbog
čega će u bandu biti prisilno iniciran mali Peter (Martell),
Alanov pametniji i ozbiljniji mlađi brat. Treća je iznenadna smrt
lokalnog ekscentričnog bogataša i blago (doslovno zlatnici, prvo u
vrećici, onda premešteni u kovčeg pa zakopani) na kojem on leži.
To blago unosi pritisak iznutra, a policijska prismotra i indicije da
je neko od drugara "taster" spolja.
Taj
jednostavni literarni kliše služi kao čvrsta spojnica između dva
zapravo ne toliko različita žanra (jer šta je kriminal sa svojim
nadmetanjem drugo nego avantura za neodrasle) koja deli magična i
eluzivna granica između sveta odraslih i dece. Njihove pljačke nisu
nimalo razrađene, naprotiv, vrlo su jednostavne i drske, pa je jasno
da bi i tuplji policajci od Kenta pre ili kasnije shvatili ko iza
njih stoji. Takođe, milje klinaca koji se zezaju sa stvarima za
odrasle, malo na tragu antologijskog srednješkolskog noira The Brick
Riana Johnsona, je izveden kako treba pre svega zbog odsustva
odraslih, odnosno svođenja njih na neaktivne likove sa izuzetkom
policajca i vlasnika zalagaonice (Hodge).
McMullin
to podvlači sjajnim režijskim instinktima, insistiranjem na oštrim
montažnim rezovima u akcionim scenama i ekonomičnim pripovedanjem
koje čak i tipski zaplet čini ugodno napetim. Oko za detalje mu je
izvrsno, kao i izbor glumaca iz kojih izvlači maksimum. Alex
Neustaedter je uverljiv kao budući psiho, bez karikaturalnosti i
hinjenja, Daniel Zolghadri ima ono nešto neprijatno u svojoj auri,
dok Keean Johnson sjajno kanališe lika koji misli da sve ima pod
kontrolom, a zapravo nema. O Jaedenu Martellu ne treba previše
trošiti reči, on je jednostavno najbolji glumac svoje generacije i
bilo bi pravo čudo da slučajno ne napravi veliku karijeru u
prilično bliskoj budućnosti.
Nedostataka,
međutim, ima. Socijalna priča se negde oko polovine filma naprosto
ugasi i navodno povuče u pozadinu, a ona ljubavna između Alana i
Mary se nikad u punoj meri ne razvije dalje od stereotipnog viđenja.
Zaplet, naročito kako ide prema kraju, prilično je providan,
telefoniran i upotrebljen previše puta u najrazličitijim filmovima.
To su sve omanji problemi, a čvrstina i sigurnost sa kojom McMullin
nastupa dovoljni su da nas uvere da više od toga nije ni potrebno.
Low Tide je film za preporuku.
No comments:
Post a Comment