kritika pročitana u emisiji Filmoskop na HR3
Ako ćemo se voditi mjerilima
američkog filmskog tiska, centralna tema vezana za film Prevarantice
s Wall Streeta
Lorene Scafarije je ponovno oživljavanje glumačke karijere Jennifer
Lopez, kao i njezine šanse za Oscara u predstojećoj sezoni nagrada.
Šanse joj svakako nisu loše, naročito ako bude nominirana u
kategoriji sporedne ženske uloge jer je lik Ramone Vege, u njenoj
izvedbi, a i uopće, jedan od onih koji se dugo pamte. Ne samo zbog
svoje pozicije "mozga operacije", odnosno drske prevare u
filmu, već i kao ličnost iz svijeta kriminala i crne kronike koja
je nevjerojatnija od nečega što bismo mogli tek tako izmisliti.
Glede karijere Jennifer Lopez i njene revitalizacije, pak, stvar je
dosta jednostavnija: ovoj je američkoj pjevačici i glazbenoj
zvijezdi iz Bronxa gluma bila samo odskočna daska nakon niza
pojavljivanja u solidnim filmovima sredinom 90-ih, a kasnije dopunska
djelatnost i nešto čime je pravdala konstantno prisustvo u
tabloidima. Nakon karijernog vrhunca na prijelazu milenija, od
Soderberghovog Out
of Sight, preko
Singhovog The Cell,
pa do Maid in
Manhattan Wayna
Wanga, uslijedio je pad kojem je kumovao prijem filma Gigli,
te odluka Lopezove da se skoro isključivo posveti glazbi i plesu.
Izvan konteksta ranih radova i tog kratkog bljeska glumačke slave,
Jennifer Lopez se pojavljivala uglavnom u generičkim trilerima
pogodnima za televiziju i video, te pero-lakim romantičnim
komedijama, što joj je smanjivalo šanse da je se sagleda kao
ozbiljnu glumicu. Poslije Prevarantica
i lika Ramone Vege, perspektiva se svakako mijenja. Ali to nije tema
ovog osvrta, niti razlog zašto su Prevarantice
s Wall Streeta,
iako ne sasvim uspješan, a ono barem zanimljiv film. On, naime, nudi
jednu novu i distinktivnu perspektivu na događaje koji su potresli
svijet 2008. godine (globalna financijska kriza) i postavlja jedno
sasvim legitimno pitanje koje nam nije palo na pamet ili ga nismo
imali kome postaviti: kako se kriza prenijela na one koje su Wall
Street opsluživale i na koje su menadžeri i bankari trošili
vjerojatno tuđi novac - na striptizete kao najprekarniji sloj s
najkraćim rokom trajanja u industriji instant-zabave. "Politička
ekonomija" striptiz-klubova, svlačenja, varanja, reketiranja,
napijanja i drogiranja svakako je najjači adut filma koji je u
kino-dvorane širom svijeta zaplovio odmah nakon premijere na
festivalu u Torontu. Osnovu za njega čini jedan stvarni,
dokumentirani slučaj lančane prevare koje su počinile (bivše)
striptizete napijajući i drogirajući svoje klijente do
izbezumljenosti, ne bi li im ispraznile kreditne kartice, te novinski
članak Jessice Pressler u New York Magazinu. To je ujedno i
narativni okvir u kojem se izlaže radnja filma. Novinarka
promijenjenog imena Elizabeth (pitanje je, naravno, što je tu još i
gdje promijenjeno u transferima od slučaja do članka i od članka
do scenarija koji potpisuje sama redateljica Scafaria) koju igra
Julia Stiles, intervjuira našu junakinju Dorothy umjetničkog imena
Destiny (igra ju nadolazeća azijsko-američka filmska zvijezda
Constance Wu), a njeni odgovori imaju ulogu pristranog naratora u
priči. Asocijacija na mafijaške "kavanske epopeje"
Martina Scorsesea je jasna i dodatno podvučena obilatim korištenjem
popularne glazbe, od klasika kalibra Boba Segera do novijih
pop-hitova. Destiny je, dakle, ono što je Henry Hill bio u filmu
Goodfellas,
samo bez nasilja, ali zato sa šljokicama i potencijalnom osvetom
svijetu koji joj je zatvorio vrata.
Destiny upoznajemo na skromnim
počecima karijere: ona svoj posao ne voli, otaljava ga jer mora,
mušterije joj se gade, a većinu novca joj pokupi klub. Ono što
zaradi troši na kredite za kuću svoje bake za koju je jako vezana.
Baš kada se ona, a i mi kao gledaoci s njom, zapitamo ima li sve to
smisla, na scenu stupa Ramona, u donjem rublju i krznenoj bundi,
prekrivena novčanicama zadovoljnih klijenata. Dvije će se žene
brzo sprijateljiti, a Ramona će Destiny uzeti pod svoje kao
mentorica koja će je naučiti tajnama zanata: kako se pleše oko
šipke i u krilu, te da je cilj izazivati, trošiti vrijeme kako bi
se klijenti razmahali s novcem. Ultimativni cilj je naći sponzora
ili se čak udati, što će Destiny uraditi prvom prilikom. Vrijeme
krize, međutim, koincidira s njenom trudnoćom i turbulentnim
bračnim životom, a kada se kao samohrana majka vrati na posao,
zatječe potpuno druge uvjete. Wall Street, odakle je većinom
dolazila klijentela, se promijenio, cijene usluga su pale, a njihov
obim i eksplicitnost su se povećali, tako da je klub postao manje
ili više paravan za prostituciju koju izvodi jeftinija nelojalna
konkurencija iz Rusije. Ramona je u međuvremenu razvila shemu zvanu
"pecanje" - da u baru pokupi odgovarajuće klijente i da ih
zavodi kako bi se nalili alkoholom i u striptiz-klubu, gdje ima
dogovor s upravom, potrošili nekoliko tisuća dolara. U toj
operaciji nudi mjesto i Destiny i dvjema drugim kolegicama, Mercedes
(Keke Palmer) i Annabelle (Lili Reinhart), pa njih četiri nastupaju
kao tim. Ulozi se ubrzo podižu, pa se alkoholu pridružuje i formula
opojnih droga ("da ih usreći i da se ničega ujutro ne sjete"),
tim se proširuje, a na kraju se i klub isključuje iz kombinacije u
korist privatnih smještaja, sve dok vođene Ramoninom pohlepom i
nepažnjom djevojke ne opljačkaju previše pogrešnih muškaraca
koji će, suprotno općem uvjerenju, "propjevati" policiji
da ih je ženska banda zavela, drogirala i opljačkala.
Ekonomija striptiz-industrije
je svakako najzanimljiviji aspekt filma, kao i sondiranje psiholoških
profila djevojaka u tom poslu i njihovih različitih motivacija.
Naravno, svakome godi pozornost i dobra zarada, a posao kao takav
nije ilegalan - pružaju se specifične usluge za koje klijentela
plaća, ali je moralno u sivoj zoni. Opet, sve one moraju izdržavati
prvo sebe, a onda i nekog drugog (roditelje, staratelje, djecu,
partnere), a mete njihovih pljački i prevara su i sami najčešće
pljačkaši i prevaranti. S druge strane, one su u uvjerenju, možda
krivom, da im luksuz koji su u toku svog odrastanja gledale kod
drugih pripada, i da im je dostupan, makar prečicom. Tu dolazimo do
moralne sive zone filma i simpatije koju autorica pokazuje za svoje
likove, iako je svjesna da su njihove radnje većim dijelom
nemoralne, a dosta često i ilegalne. Ona im dozvoljava da se njihova
mržnja prema morskim psima iz svijeta "casino-kapitalizma"
prelije i na srednju klasu, dakle na sve one za koje one misle da
imaju više od njih (mada to često nije istina), koji su
obrazovaniji ili posjeduju neku specifičnu unovčivu vještinu. Ali
čak i sudske presude - uvjetne kazne i društveno-koristan rad -
govore u prilog tomu da se ovdje radi o zločinu bez pravog krivca,
prave žrtve i pravog zločina.
Ekonomski aspekt je također
gurnut u stranu, naročito u drugoj polovici filma, iz više razloga.
Prvi je da bi se ispričala klasična, gotovo formulaična priča o
usponu i padu određene kriminalne operacije, u čemu Lorene Scafaria
režijski ipak pronalazi balans između lakoće kakvog "caper"
trilera (obilje unekoliko komičnih montažnih sekvenci) i težine
posljedica takvih akcija na žrtve, ali i na počiniteljice. Drugi su
detalji poput odnosa kameraderije i rivalstva iza scene
striptiz-kluba ili klasnih odnosa u biznisu. Neki od njih, ma koliko
bili kratki, mogli bi biti predmet i podrobnije analize, kao ikonička
replika gdje jedan od klijenata doziva Dorothy sa: "Hej, Lucy
Liu!", čime ne pokazuje samo bahatost, nego i klasizam i
rasizam. Sekvenca u kojoj djevojke pokušavaju pronaći prave omjere
između ketamina, meta-amfetamina i alkohola (što u čemu i kojim
redom rastvarati) također je jedna od uspjelijih zbog iskreno
humornog efekta. Treći razlog je inzistiranje na jeftinom glamuru
kao na televiziji, tako da sve vrvi od markirane i neukusno složene
odjeće, obuće, nakita, što Scafaria dosta često pokazuje u "slow
motion" ulascima na scenu. Taj stil, vođen MTV i "celebrity"
kulturom, je dodatno podvučen masovnim klupskim scenama i
kameo-ulogama koje igraju rap odnosno rhytm and blues izvođači
G-Eazy, Cardi B, Lizzo i Usher koji, doduše, igra samoga sebe kao
gosta kluba. Naprosto, paradiranje glamura i poznatih ličnosti
zahtjeva filmsko vrijeme koje je moglo biti potrošeno i na važnije
teme i aspekte.
U konačnici, i pored brojnih
nedostataka i obilja praznog hoda, Prevarantice
s Wall Streeta nisu
loš film, prije svega zahvaljujući studioznoj, višeslojnoj glumi
Jennifer Lopez i Constance Wu, kao i njihovoj međusobnoj interakciji
koja pršti od glumačke kemije. Julia Stiles i Mercedes Ruehl svojim
potpuno različitim epizodama također utječu na kvalitetu filma.
Problem je u tome što se od ovako intrigantne teme i autorice Lorene
Scafarije, čiji je prethodni film The
Meddler (2015)
predstavljao pravu senzaciju na indie sceni, očekivalo nešto više
u smislu originalnosti od tek korektnog filma koji tek povremeno
pokaže naznake da bi mogao biti i više od toga.
No comments:
Post a Comment