kritika objavljena na XXZ
2019.
scenario
i režija: Riley Stearns
uloge:
Jesse Eisenberg, Alessandro Nivola, Imogen Poots, David Zellner,
Steve Terada, Phillip Andre Botello
Mlitavi
računovođa Casey (Eisenberg) je epitom onoga što "konzerve"
i internetski neo-fašisti nazivaju "beta"-muškarcem.
Prijateljski nastrojeni šef na poslu prema njemu nastupa sa
patronizirajuće, pasivno-agresivno pozicije. Kolege u kancelariji ga
tretiraju kao smeće. Živi sam u depresivnom stanu sa depresivnim
jazavičarem od psa. Sve na njemu i oko njega je neutralno smeđe:
tapeti, odeća, pas. On je jedan od onih likova koje možete udariti
na ulici bez bojazni da će vam uzvratiti jer - neće.
Upravo
će to napraviti banda na motorima jedne noći kada Casey izađe na
ulicu kako bi svom ljubimcu i jedinom prijatelju kupio hranu. Prvo ga
pitaju je li naoružan, da bi se posle negativnog odgovora vratili,
napali ga i brutalno prebili tako da najpre završi u bolnici, a
zatim razvije agorafobiju i postane talac svog straha. Nakon što
pokušaj da nabavi pištolj bude osujećen, odnosno odložen na neko
vreme (propisi su takvi da se mora izvršiti provera kako kupovina ne
bi poslužila za egzekuciju odluke u afektu), on otkriva ono što će
ga ojačati i pretvoriti u pravog muškarca - lokalni karate-klub
koji vodi harizmatični egomanijak koji se predstavlja kao Sensei
(Nivola).
Radnja
dalje kreće u predvidljivom smeru - uz pomoć Senseijevih "mudrosti"
i pomoć svojih kolega Casey kreće na put preobrazbe da postane ono
čega se bojao - fajter koji se zna postaviti sam za sebe. Zapravo,
ne baš jer će nam autor Riley Stearns baciti par loptica za
kojima ćemo trčati poput poslušnih pasa, ali ništa tu zapravo
nije toliko neočekivano, što nam je jasno iz same karikaturalne
postavke u kojoj postoji čovek koji u XXI stoleću po prvi put
otkriva karate (kao da je odrastao na Marsu i nije pogledao bilo koji
borilački film u životu), a ne neku drugu, efikasniju borilačku
veštinu u smislu samoodbrane, u kojoj trener lokalnog kluba ima
kopleks boga uparen sa harizmom lokalne barabe, u kojoj se jedina
cura u klubu (Imogen Poots, uvek osvežavajući prizor u
filmovima) dokazuje tako što se tuče sa muškarcima i u kojoj su
luzeri poput "plavog pojasa" Henryja (jedan od producenata
filma, i sam filmski scenarista i reditelj David Zellner)
očajni da se dokažu na bilo koji način.
Naravno,
sve su to elementi zapleta i zapravo pozadina priče o onome o čemu
Stearns zapravo govori, a to je "toksična muževnost",
odnosno ukorenjena predstava o onome šta pravi muškarac mora da
bude i kako mora da se ponaša. Radeći persiflažu upotrebom
standardnih detalja (Casey počinje da uči tvrdi nemački jezik
umesto mekanog francuskog i da sluša ekstremni metal umesto "adult
conteporary" muzike, šta god to bilo), autor vešto doliva ulje
na vatru u raspravi o rodnim ulogama u savremenom svetu u kojem je
tehnologija u velikoj meri izbrisala potrebu za njihovom klasičnom
podelom na zgražavanje mnogih koji ne shvataju da je progres
uglavnom jednosmerna ulica sa brojnim posledicama koje su prirodne i
neizbežne.
U
tome on nailazi na pomoć od strane sjajno izabranih glumaca. Jesse
Eisenberg je u filmovima u kojima je igrao često prolazio kroz
transformacije, a idealan je izbor za tunjavog, šeprtljavog lika
(obično je uz to i brbljiv, što ovde nije slučaj, ali "pokisli",
pogrbljeni stav je ostao). Možda ga nećemo u potpunosti "kupiti"
kao siledžiju s kraja filma, ali to zapravo i nije Stearnsov cilj.
Sa druge strane, Nivola se ispraksirao u ulogama siledžija i bandita
koji, osim sirove snage, imaju i "ono nešto",
uznemirujuće, harizmatično i psihotično. A Imogen Poots još
jednom demonstrira sposobnost glume u najrazličitijim registrima.
Ono
što Stearns, međutim, ne uspeva je da stvori film koji će delovati
ujednačeno, a ne kao čisti konstrukt. Zapravo, teško pronalazi ton
kojeg se može držati i koji može održati. Spoj drame i neprijatne
komedije ovde ne funkcioniše savršeno, iako su to stvari sa kojima
je autor radio na svom prethodnom filmu, dugometražnom prvencu
Faults čiji su dometi znatno viši i zapravo dosta blizu
remek-dela. The Art of Self-Defence nije toliko dobar, ali je
svakako vredan gledanja jer nudi sasvim posebni i originalni pogled
na jednu važnu društvenu temu.
No comments:
Post a Comment