kritika objavljena u dodatku Objektiv dnevnog lista Pobjeda
Betmen
zauzima posebno mesto u svetu superjunaka. Betmen zrači glamurom i
pomera granice ne samo superherojskih, stripovskih filmova, nego i
bioskopskih filmova.
Onda
ne treba da čudi i da je najnoviji ,,The Batman“ bio željno
iščekivan i što su se u svim fazama produkcije, od inicijalne,
unekoliko iznuđene ideje, preko prvih fotografija i trejlera, pa do
konačnog uplovljavanja u bioskope, o njemu lomila koplja ne samo
fanova, već i zainteresovane publike.
Neki
su gradili očekivanja bazirana na prethodnim Betmen filmovima. Drugi
su se upuštali u debate sami sa sobom oko mesta novog Betmena u
franšiziranom DC univerzumu. Treći su sumnjali u izbor glumca, a
četvrti su se zgražavali nad činjenicom da ,,The Batman“ traje
skoro tri sata... S filmom u bioskopima, rasprave će se samo
intenzivirati, ali makar možemo reći da je ,,The Batman“, makar u
kontekstu Betmena i DC univerzuma, sasvim svoj, odnosno da nije
derivat nekog od prethodnih izdanja.
Istorija
Betmena na filmskom i televizijskom ekranu možda je kraća od one na
stripovskim kvadrantima, ali ona svejedno traje dugo. Nakon serije iz
šedzdesetih i animiranih varijanti, eru filmskih spektakala otvorio
je Tim Barton koji je već s originalnim ,,Batman“ (1989), a
posebno s nastavkom ,,Batman Returns“ (1992) postavio suštinu:
Betmen je gotik, mučen mračnim mislima i uronjen u svet impozantnog
dizajna i glamura, ispod kojeg se oseća miris truleži i
dekadencija.
Tu
poentu nije shvatio Džoel Šumaher, pa su nastavci bili suviše
okupani neonskim svetlima i ukalupljeni u formulu fantazijskog
spektakla. U domen mraka ga je vratio Kristofer Nolan sa trilogijom,
pritom mu dodajući obol realizma, kojim je pomalo ugušio njegovu
inherentnu fantaziju. Bili su to prvi savremeni stripovski
„blokbasteri“ koji nisu samo zabavljali publiku, već pozivali na
učitavanje tumačenja i paralela sa stvarnim svetom. Pa mnogi
smatraju da se Nolanova trilogija zapravo odnosi na ,,Occupy“
pokret i podgreva debatu između institucionalne i vaninstitucionalne
pravde.
Konačno,
Betmen je doživeo i to da ne bude glavni-glavni lik u filmovima u
kojima se pojavljuje, već da figurira kao konkurencija, a kasnije
podrška protagonisti Supermenu u DC-jevom serijalu pod rediteljskom
palicom Zeka Snajdera. U ovom pokušaju franšiziranja Betmen se
zapravo izgubio. U tom svetlu, možda je i najbolja tačka inače
pretencioznog i vidljivo kompozitnog ,,Joker“ (2019) bila ta što
je pripremila „reset“ celog univerzuma, a ponajviše Betmena kao
lika.
,,The
Batman“ se odmiče od toga i počinje ispočetka i čak vraća
korenima i Betmena kao lika i DC-a kao izdavačke kuće. Skraćenica
dolazi od engleskog termina Detective Comics, što znači da je
maskirani osvetnik s puno opreme ispod čije se maske krije
milijarder-siroče Brus Vejn zapravo više detektiv koji istražuje,
nego akcioni superheroj koji blatantno koristi moći. To ne znači da
ćemo ko zna koji put videti „origins story“ i scenu u kojoj mali
Brus ostaje bez roditelja Tomasa i Marte. Priču ćemo, doduše,
čuti, a režiser Met Rivs i koscenarista Piter Kreg već su time
povukli dobar potez: ukazujući publici poštovanje i verujući joj
da ona već u startu zna dovoljno o Betmenu.
,,The
Batman“ počinje naracijom u maniru Skorsezovog ,,Taksiste“ u
kojoj nam Betmen (Robert Patinson) objašnjava da on ulogu maskiranog
osvetnika „igra“ dve godine, što ga je pretvorilo u „noćnu
životinju“. Međutim, nema previše nade da će sam uspeti da
očisti Gotam Siti od truleži koja se tu nakupila, ali ipak ne
odustaje: sledi svetlosni signal i čini sve što je u njegovoj moći
da se zločinu suprotstavi na licu mesta. Ne živi u senkama, sam je
senka, i on je osveta. Nakon uspešne noći, povlači se u pećinu
koja se nalazi u produžetku okretnice metroa, a iznad koje se nalazi
kula Vejnovih, čije prizemlje podseća na gotičku katedralu.
U
Gotamu stalno pada kiša, a i kad ne pada, bare se nikako ne suše, u
toku je i kampanja za gradonačelnika u kojoj se glavne teme vrte oko
stope kriminala, korupcije i sredstava iz fonda za obnovu. Takođe,
pojavio se i serijski ubica Ridler (Pol Dejno skriven iza
improvizovane maske sklepane od vojne opreme) koji policiji i Betmenu
lično ostavlja kriptične poruke, a njegov pohod započeo je
ubistvom samog gradonačelnika i favorita u izbornoj trci. Jedan od
retkih poštenih policajaca, Gordon (Džefri Rajt), otvoreno sarađuje
i komunicira s Betmenom, na zgražavanje većine kolega, koji
uglavnom legalizmom i procedurom maskiraju korumpiranu prirodu.
Kako
se leševi i šifrovane poruke ređaju, a na Ridlerovoj meti su
korumpirani policijski načelnik, tužilac i njuške iz sveta
organizovanog kriminala, pa čak i Brus Vejn čija je familija
povezana i sa kriminalom i politikom, tako se raspliće klupko
interesnih grupa koje drže Gotam u šaci. U toj priči se pojavljuju
mafijaški bos Karmajn Falkone (Džon Turturo), vlasnik ekskluzivnog
kluba u kojem zajedno piju političari, mafijaši i predstavnici
zakona, Oz zvani Pingvin (Kolin Farel), jedna neobična konobarica u
tom klubu, Selina Kajl (Zoi Kravic) koja će se zbog privatnih
istraga premetnuti u provalnicu Ženu mačku. Naravno, osim vernog
batlera i pomoćnika Alfreda (Endi Serkis), niko ne zna Betmenov
pravi identitet, a on, odnosno Brus Vejn, moraće da krene na put
iskupljenja.
Prvi
put imamo Betmena kojem nije cilj da od sveta (ili makar Gotama)
napravi samo bezbedno, već i bolje mesto. Ta moralna poenta sjajno
se uklapa u Rivsovu viziju filma koji je više spoj žanrova kao što
su detektivski noar, triler o lovu na serijskog ubicu, kao i
mafijaški i politički trilet, nego što je u pitanju akcioni
superherojski spektakl. Akcije, međutim, ima, a kada je ima
impresivna je, kao ona auto-trka s Pingvinom po ulicama snimljena u
novoholivudskom maniru u kojoj ćemo imati prilike da vidimo novi
Betmobil u ,,Mad Max“ stilu, ili makar pristojna kao u onim
kasnijim scenama poplave i obračuna u dvorani.
,,The
Batman“ je prilično mračan na način koji je različit od
Nolanove trilogije (čak realističniji), i „gotik“, ali ne kao
kod Bartona predominantno stilom i dizajnom, nego atmosferom i
unutrašnjim bićem. U tome pomaže fotografija Grega Frejzera,
jednog od najpouzdanijih holivudskih snimatelja koji je za rad na
Vilnevovu ,,Dinu“ kasirao drugu nominaciju za Oskara, precizna
montaža Vilijama Hoja i Tajlera Nelsona, kao i muzika Majkla Đakina
u kojoj se, pored moderno-klasičnog stila kojim dominiraju horne i
udaraljke, našlo mesta i za Nirvanu, odnosno pesmu ,,Something in
the Way“ savršeno upotrebljenu da odslika žrvanj depresije.
Uzore
režiser Rivs ponosno ističe kao značke na reveru. Tu su, naravno,
Šreder, Skorseze, Fridkin i Kopola, ali pre svih Dejvid Finčer
kojeg Rivs najobilatije i najdirektnije citira. Prosedeom dominira
,,Se7en“, budući da se Ridler ponaša kao Džon Do (a tu je i sva
ona kišurina, vlaga i memla), način na koji se Ridler poigrava s
policijom i Betmenom je direktan omaž Zodijaku (čak i stilski šifre
podsećaju na Zodijakovo pisanije), a mogu se pronaći i elementi
,,Fight Club“. Omaž ide toliko daleko da se možemo krajnje
validno zapitati o originalnosti materijala.
Osim
originalnosti, potencijalni problem je i trajanje filma koji bi se
bez problema mogao spakovati na dva ili u najgorem slučaju dva i po
sata, posebno ako uzmemo u obzir da to ekscesno trajanje nije bilo
podređeno razvoju i profiliranju likova (to je ispunjeno za Betmena
i Ženu-mačku, uslovno rečeno još i za Ridlera i Gordona), već
zapetljavanju priče, otvaranju novih rukavaca i nabijanju atmosfere.
Problem je koncepcijski: ,,The Batman“ zapravo više funkcioniše
kao sezona televizijske (mini)serije, na šta je deo publike naviknut
i što zapravo i želi.
Robert
Petinson je izuzetan kao Betmen, možda i najbolji, što će mnogima
biti iznenađenje. Patinson je, međutim, jedan od najboljih glumaca
svoje generacije koji se dokazao u filmovima kao što je ,,The
Lighthouse“. Kao uzor za Betmena je pominjao Al Paćina i njegovu
interpretaciju Majkla Korleonea u prva dva nastavka ,,Kuma“, što
se vidi i po ekspresivnosti, po kojoj se Patinson približava nivou
Paćina u mlađim danima.
Zoi
Kravic unosi nešto seksepila kao Žena- mačka, ali ipak ne dostiže
nivo zavodljivosti Mišel Fajfer u Bartonovom filmu. Ipak, s
Patinsonom deli određenu hemiju koja se ne može zanemariti. Džon
Turturo koji obično igra smetenjake je sada uverljivo jeziv i
ljigav, Džefri Rajt „sidri“ lik Gordona u prepoznatljivom stilu,
a Pingvin u interpretaciji Kolina Farela je dosta drugačiji od
izvedbe Denija de Vita, ali je sasvim funkcionalan kao oportuni
gangster. Konačno, Pol Dejno je izvrstan kao Ridler.
,,The
Batman“ je drugačiji, podrobno osmišljen, ambiciozan i pritom
prilično uspeo film o Betmenu namenjen odraslijoj i
skoncentrisanijoj publici. Ambicija je jasna još od samog naslova:
Met Rivs je iskazao pretenziju da napravi ultimativni Betmen-film,
zato i taj određeni član. Koliko je uspeo, pokazaće vreme i
nastavci kojih će svakako biti. Ali Betmen kao detektiv koji
istražuje serijska ubistva, porodičnu istoriju, politiku i mafiju,
svakako je osvežavajući.
No comments:
Post a Comment