kritika pročitana u emisiji Filmoskop na HR3
Nekoliko je polaznih točaka za razumijevanje fenomena kakav je
Osveta, debitantski film francuske autorice Coralie Fargeat.
Počnimo od samog naslova, tematike i pod-žanrovske odrednice. U
pitanju je, dakle, film o silovanju i osveti (“rape and revenge”),
što je često rabljen koncept u (eksploatacijskom) trileru koji ga
približava žanru horora i čiji su najzvučniji naslovi Last
House on the Left Wesa Cravena iz 1972., Ms. 45 Abela
Ferrare iz 1981. i kultni I Spit on Your Grave Meira Zarchija
iz 1978., s kojim Osveta ima i najviše zajedničkog po
pitanju radnje. Zatim, riječ je o filmu koji dolazi iz Francuske,
zemlje sa jakom tradicijom žanrovske kinematografije, i to kao jedan
od naslova koji oživljavaju tzv. Novi Ekstremizam, pokret s
prijelaza milenija. U filmovima Novog Ekstremizma po pravilu su žene
najviše patile i putem preživljavanja te patnje su se oslobađale i
osnaživale kao u filmovima Mučenice Pascala Laugiera iz
2008., A l’interieur Alexandrea Bustilloa i Juliena Maurya
iz 2007., Krvava romansa Alexandrea Ajaa iz 2003. i Nepovratno
Gaspara Noea iz 2002., s kojim Osveta ima najviše
(površinskih) sličnosti. Novost kod tog “novog” Novog
Ekstremizma je, međutim, to da u filmovima žene nisu samo likovi i
objekti, već da žene, i to debitantice, preuzimaju potpunu autorsku
kontrolu uz jasnu feminističku potku. Tako je prošle godine u
hrvatskim kino-dvoranama prikazan film Sirovo Julie Ducournau
koji je prije toga bio svojevrsna festivalska senzacija i to ne nužno
na žanrovskim festivalima.
Potpuna svježina Osvete, međutim, ne krije se ni u posve
predvidljivom prosedeu (djevojka biva silovana, pa kreće putem
osvete), ni u feminizmu kao ključnoj moralnoj i filozofskoj
odrednici, premda ga ovdje imamo u najsirovijem mogućem obliku, pa
čak ni u pažljivo dorađenom audio-vizualnom identitetu koji dijeli
s još jednim senzorno bombastičnim i visceralno moćnim
prošlogodišnjim žanrovskim filmom-partnerom na festivalskoj
turneji, žarkim suncem obasjanom francusko-belgijskom koprodukcijom
Laissez bronzer les cadavres (autori Helene Cattet, Bruno
Forzani,) iako svi ti elementi savršeno funkcioniraju uz pustinjske
lokacije, napetu akciju i jurnjavu kao svojevrsnu posvetu najvećem
feminističkom “blockbusteru” Mad Max: Fury Road. Vještina
s kojom se Coralie Fargeat poigrava sa postavljanjem kadrova (za
pustinjsku panoramu kojom se film otvara ispostavlja se da je odraz u
avijatičarskim naočalama, a kasnije slike kroz obojeno staklo
luksuzne vile izrazito su atraktivne), postavljanjem očekivanja
(bijeli kauč kao da jednostavno zaziva rasprskavanje krvi po njemu),
pravilnim upotrebama “čehovljevskih pušaka” i korištenjem
elektronske zvučne pratnje zaista je impozantna, a sigurnost s kojom
konstantno amplificira “cool” efekt skoro nevjerojatna za
autoricu bez iskustva. Opet, najveći adut filma je transformacija
njegove heroine od žrtve do osvjetnice koja, s jedne strane djeluje
naglo, ali je s druge potkrijepljena čvrstim dokazima u formi
izrazito realističnih dijaloga. No, krenimo redom.
Taj prvi kadar i nekoliko koji ga slijede postavljaju nam situaciju.
Zgodni bogati ljigavac Richard (u interpretaciji Kevina Janssensa)
svoju vjerojatno novu, a svakako izuzetno mladu ljubavnicu Jen
(Matilda Lutz) vodi na romantični vikend u luksuznoj vili u
marokanskoj pustinji dok je svojoj supruzi slagao da je u lovu s
prijateljima. Jen svakako izgleda izazovno u hiper-seksualiziranoj
odjeći koja više otkriva nego što skriva, s pozom nešto odraslije
Lolite sa lizalicom u ustima i sa stavom buduće zvijezde opće
prakse (“celebrity”), ali ne djeluje kao najpametniji primjerak
ljudske vrste. Čak i kada se pojave Richardovi prijatelji lovci
svakako sirovijeg izgleda od svog kolege, Jen se novoj situaciji
prilagođava na takav način da se upušta u flert sa jednim od njih,
komunikativnijim Stanom (Vincent Colombe) dok priglupi Dimitri
(Guillaume Bouchede) sve to zainteresirano promatra. Jasno, s
postavkom Jen kao ne baš bistre kokete koja “sama traži nevolju”,
Fargeat kao da računa na tipičnu reakciju publike da upadne u zamku
i pomisli da je junakinja nekako sama kriva za svoju sudbinu, što
naprosto ne stoji. Silovanje nitko ne priziva, a Jen će se ono
dogoditi tri puta u tijeku filma. Prvo je doslovno, s uvodom u vidu
Stanovog sablasno realističnog pitanja (“Šta to sa mnom ne valja
da sada nećeš, a sinoć kao da si htjela?”) i, u nekom drugom
filmu možda crnohumornim trenutkom nelagode kada ih Dimitri zatekne,
a nakon što odbije Stanov poziv da se pridruži, autoričina kamera
se seli s njim, u dnevnu sobu, uz pojačavanje muzike da nadjača
vriskove koji s kata dolaze. Richarda tada, zgodno, nema u blizini
(otišao je po lovačke dozvole), što ne znači da druga dva
silovanja, ona metaforička i simbolička, neće počiniti on sam.
Kao i svaki privilegirani frajer, njegov prvi pokušaj će biti
kontrola štete: podmićivanje obećanjem posla u Vancouveru (“To
ti je praktički Los Angeles”), zastrašivanje i fizičko nasilje –
šamar kada Jen ne pristane na njegovu igru već inzistira da je
odvede doma i još biva “dovoljno drska” da zaprijeti da će sve
priznati njegovoj ženi. Jasno, on joj ne može vjerovati jer ju ne
drži u šaci, pa ćemo doći i do trećeg silovanja, vani, na litici
s koje će je iznenada baciti, a ona će se “prizemljiti” na
oštru granu koja će probiti njen abdomen. Osveta, dakle, nije
nikakav njen plan ili instinktivna reakcija na traumu koja joj se
dogodila, već joj je to jedina šansa za preživljavanje. Spasenje
svakako nije teklo glatko, ali se Jen, odnosno autorica Coralie
Fargeat mora pohvaliti za inovativnost da se to izvede kao svojevrsno
vatreno krštenje (spaljivanje suhe trave i granja kako bi se srušilo
stablo ili odlomila grana na koju je ona nabijena) i asocijacija na
Feniksa, pticu koja se diže iz pepela. Prvi dio transformacije je
obavljen: Jen je od plavuše usljed gareži i prašine postala
brineta, te je barem svjesna da je njih trojica živu neće pustiti.
Svoju prvu žrtvu će prigodno ubiti prije nego li se dovrši njena
potpuna transformacija, i ta žrtva će biti najslabija karika u
čoporu, Dimitri, kojeg će pokušati iznenaditi lovačkom puškom,
da bi ga “dovršila” nožem u krvavoj bliskoj borbi. Drugi dio
transformacije odigrava se kasnije, u toku noći, u špilji, uz pomoć
halucinogene droge da otupi bol odstranjivanja ostatka grane iz
trbuha, i termički obrađene limenke piva čiji će se logotip
pretvoriti u atraktivnu tetovažu ptice raširenih krila oko Jenina
pupka. Od one tupaste kokete skoro da ništa više nije ostalo, Jen
se u potpunosti pretvorila u ratnicu-osvetnicu s puškom u ruci
spremnu na akciju što god to moglo značiti. Pritom je njena osveta
potpuno funkcionalne prirode, ona čini to što mora i zato što
mora, bez užitka.
Filmovi uopće, a u ovom žanru naročito, zahtijevaju određenu
suspenziju nevjerice da bi progurali svoje često žestoke obrate, i
to je slučaj i s Osvetom. Međutim, oni su ovdje efektni i
kao način da se okrene radnja filma, i kao vizualni trik, ali i kao
izjava autorice koja nas tjera da propitamo svoj inherentni seksizam
ili makar površnost da sudimo žene na osnovi fizičkog izgleda i
pojave koja je podređena našim (gledalačkim, ali i općenito
muškim) očekivanjima i preferencijama. Ne, u njenoj viziji Jen nije
objekt, nije ni priglupa ni nesposobna, samo se takvom predstavljala
jer se to od nje očekivalo i jer je mislila da će je to dovesti
nekamo u muškom svijetu. Naoružana i sa svojim mučiteljima
jednaka, ona može sama postavljati pravila.
No comments:
Post a Comment