kritika originalno objavljena na DOP-u
Čitanje
svežih kritika s lica mesta povodom premijere najnovijeg filma Larsa
von Triera potaklo me je na razmišljanje koliki govnar moraš
biti u svojoj potrazi za nepodeljenom pažnjom svetske javnosti da bi
direktno izvređao sve i svakoga na kugli zemaljskoj. Za LVT-a smo to
znali ili barem slutili od incidenta sa “čisto ljudskim”
razumevanjem sa Hitlera ili najkasnije od one onanije u drugom tomu
Nimfomanke, ali daleko od toga da je on jedini “autor”
takvog tipa. Pitanje je samo koliko dugo se još može održati
odbrana koja se svodi na “on je jadan i depresivan, a ovo mu je
terapija.”
A
sada nešto sasvim drugačije. Autori scenarija za najnoviji horor u
hrvatskim kinima u poplavi žanrovske konfekcije s početka leta
Gospodnjeg 2018, The Crucifixion, braća Chad i
Carey W. Hayes nisu ni jadni ni depresivni. Naprotiv, kao
kreatori jedne od uspešnijih franšiza u poslednje vreme The
Conjuring, cenjeni su, bogati i verovatno ispunjeni. Što ih,
naravno, ne sprečava da budu govnari neke druge vrste: oni koji će
povesti križarski rat protiv ateista tako što će u slavu vere
braniti stvarni slučaj egzorcizma koji je pošao po zlu i završio
smrću, odnosno ubistvom mentalno neuravnotežene monahinje za koje
su osuđeni sveštenik koji je ritual izvodio i nekoliko monahinja
koje su mu u tome pomagale.
Slučaj
je stvaran i dogodio se u rumunskom pravoslavnom manastiru Tanacu
2005. godine, ubijena žrtva se zvala Maricica Irina Cornici,
a sveštenik koji je ritual izvodio Daniel Petre Corogeanu. Po
novome, nesrećna monahinja je umrla usled prevelike doze adrenalina
koju joj je ubrizgala ekipa hitne pomoći na putu za bolnicu, što ne
skida odgovornost sa onih koji su je lancima vezali za križ i
iscrpljivali danima bez hrane i vode. Slučaj je već dobio i svoju
filmsku obradu od strane Cristiana Mungiua, film se zvao
Beyond the Hills i u stvaran događaj je ubačena doza fikcije
i gay ugao, čime je rešena motivacija žrtve da se iz Nemačke
vrati u Rumuniju kako bi sa sobom u bolji život povela svoju
prijateljicu detinjstva, monahinju u manastiru u koju je ne tako
tajno bila zaljubljena.
The
Crucifixion je, međutim, potpuno drugi tip filma. Umesto
art-pristupa, imamo klasičan (dvo-)žanrovski, sa jedne strane u
pitanju je “brbljiva” misterija u formi novinarske istrage koju u
Rumuniji provodi američka novinarka Nicole Rawlins (britanska
glumica Sophie Cookson) šunjajući se po crkvi, manastiru,
selu i po Bukureštu, te razgovarajući sa potencijalnim svedocima.
Ona je, naravno, radikalna ateistkinja ljuta na Boga što nije
pomogao njenoj umirućoj majci, što ujedno predstavlja njenu jedinu
motivaciju da se interesira za slučaj. Takođe, kao takva je u
glavama i perima pisaca sama “kriva” za ono što će joj se
dogoditi, što je i drugi žanr ovog filma, dakle horor sa demonima,
egzorcizmom i nadasve prepadima kao osnovom mehanike novodobne
horor-konfekcije.
Za
braću Hayes iz intervjua koje su davali znamo kakvi su frikovi (od
one sorte što citiraju Bibliju u svakoj drugoj rečenici), te da je
njihov The Conjuring ako ne pokrenuo, onda barem ključno
doprineo poplavi filmova “po istinitim događajima” o
egzorcizmima, duhovima, demonima i ostalim ezoterijama. Nadali smo se
da će se barem ograditi od svega toga kada im se već pruža prilika
u unikatnom rumunsko-pravoslavno-mističnom “settingu” punom
praznoverja gde naivni seljani koriste crkvu kao alternativu (neretko
čak i prvu opciju) u odnosu na prilično zapušteni sistem javnog
zdravstva. Takođe smo nade polagali u to da će, kada već furaju
agendu verskih fanatika bez obzira na verske razlike, to učiniti
inteligentnije i dublje, sa profiliranijim likovima, što je inače
ključna razlika između The Conjuring filmova i drugih na
sličnu tematiku. Nismo mi takve sreće, scenario je dosta glupav i
služi za ispaljivanje njihovih stavova kroz usta zaista vernih, a
osim toga jedva skiciranih likova. Mi osetljivi sitnu utehu u
njihovom kršćanskom fundamentalizmu možemo naći u činjenici da
je ničim izazvano ubačeni mladi Rom sa hendikepom (SPOILER!) ipak
Božji stvor, a ne otelotvorenje demona usled stare ciganske kletve
ili tako nečega.
Jasno
je da reditelj Xavier Gens, jedan od autora Novog Francuskog
Ekstremizma, tu nema mnogo čega sa čim može raditi, pa se trudi
vizuelno pripovedati koristeći slike iz Rumunije koje percipiramo
kao standard poput Predsedničke Palate u Bukureštu, planinske ceste
Transfagarasan (gde su koju godinu ranije snimali jednu epizodu Top
Geara), konjske zaprege, Cigane, blatnjava sela, žene sa marmama
na glavama koje čiste seoski hotel i slične stereotipe. Naravno,
svi govore engleski, makar malo, a akcenti variraju od manje do više
“drakula” načina izgovora. Rodni britanski akcenat tu i tamo
pobegne i našoj protagonistkinji iako navodno igra Amerikanku, dok
njen urednik i ujak Phil (Jeff Rawle) ima akcenat koji je
britanskiji od kraljevske porodice i Eltona Johna zajedno.
Gens
detektivsku priču vodi korektno koliko može, trudeći se da je
oplemeni egzotikom pravoslavnih hramova, upotrebom rumunskog jezika
kada rumunski likovi međusobno razgovaraju i pokušajem rekreacije
osećaja udaljenosti od civilizacije. Faktičke greške mu se,
naravno, dešavaju poput obrijanog episkopa ili ih nasleđuje iz
scenarija koji dobar deo poente gradi oko junakinjinog greha
zavođenja mladog sveštenika, potpuno nesvestan činjenice da parosi
(ekvivalent župnicima) nisu obavezni pridržavati se celibata.
U
hororu je, pak, Gens na svom terenu, zna graditi i gradirati
atmosferu, a prepadi su mu munjeviti i nenadani toliko da nas čak
može prodrmati i uplašiti, što je prilična retkost kod modernih
horora. Tih nekoliko scena i “vrućih šamara” koje će nam
lupiti rutinirani reditelj (kojem je ovo drugi film prošle godine,
uz Cold Skin, kostimiranu SF fantaziju koja je imala nesreću
da se pojavi u isto vreme kao i The Shape of Water sa kojim
deli deo tematike) jedini su razlog da The Crucifixionu damo
nekakvu šansu, iako nećemo pogrešiti ako ga odmah otpišemo kao
pokušaj legitimizacije zločina.
No comments:
Post a Comment