kritika originalno objavljena na DOP-u
Za
Pascala Laugiera, kao i za većinu njegovih kolega iz redova
Novog Francuskog Ekstremnog Filma, ne može se reći da je štancer,
da svoje projekte ne bira i da se u njih ne unosi dovoljno. Pa opet,
Laugier se, opet kao većina njegovih kolega, nije najbolje snašao u
globalnim okvirima izvan specifičnog francuskog (ili makar
frankofonog) konteksta, odnosno radeći na engleskom jeziku i za
globalnu publiku. Autor kultnog “torture porn” horor filma
Martyrs (2008) se nakon ne baš uspelog trilera The Tall
Man (2012) ponovo obreo na snimanju u Kanadi sa Ghostland
koji se, makar po nekim motivima (koliko nasilja žena može istrpeti
od strane muškarca), može smatrati njegovim povratkom korenima.
Nepotrebno je posebno isticati, ali reč je o još jednom prilično
problematičnom filmu kojem je pre mesto na video-platformama nego u
redovnoj kino distribuciji.
Sa
našim junakinjama se upoznajemo odmah. One su tinejdžerke Beth
(Emilia Jones), darkerka, ambiciozna horor-spisateljica i
ljubiteljica H.P. Lovecrafta, te njena godinu-dve dana starija
“normalna” sestra Vera (Taylor Hickson) sa tipičnim “teen
angst” stavom koju sestrin darkeraj nervira. Njih dve se zajedno sa
majkom (kanadsko-francuska muzička zvezda Mylene Farmer) u
starom karavnu sele u kuću majčine pokojne rođake Bogu iza nogu u
teškoj američkoj provinciji. Šta tu može poći po zlu?
Po
sistemu “trope na trope”, Laugier nam servira znake za uzbunu.
Prvo ih pretiče sablasni kamion sa sladoledom još sablasniji zbog
činjenice da je vreme jesenje-zimsko, sivo i muljavo. Onda se na
benzinskoj stanici Beth susreće sa rasejanom prodavačicom što
sigurno nije dobar znak i nailazi na novinski članak o serijskom
ubici koji ubija roditelje, ali pošteđuje kćeri prethodno opšteći
s njima. Na kraju, tu je i kuća, izolirana i sablasna dakako, u
paketu sa “staračkim” tapetima i pozamašnom kolekcijom jezivih
lutaka. Naravno da će se kamion tu parkirati i da će iz njega izaći
ne jedan, nego dvojica mučitelja, od kojih je jedan ogromni, ćelavi,
mutavi retard (Rob Archer), a drugi je, ne zezam se, tip u
veštičijoj haljini (Kevin Power). I naravno da će oni prvo
napasti majku, a zatim kćeri koje će od tog događaja imati traume…
Nekih
20 godina kasnije, Beth (Crystal Reed) je uspešna književnica
koja živi u Chicagu sa divnim mužem i još divnijim sinom, a njen
najnoviji roman Incident u Zemlji Duhova je planetarni hit.
Ona, međutim, još uvek sanja nemile događaje i budi se sa
vriskovima. Majka i sestra su ostale živeti u toj kući i Beth će
se tamo vratiti kada je poludela Vera (Anastasia Phillips)
pozove u panici. Ponovni susret sa majkom i sestrom deluje malo kao
san, a malo kao noćna mora. Šta je tu zapravo realnost?
Ti
obrati i fluidno kretanje između prošlosti i sadašnjosti, sna i
jave, upravo su najbolja komponenta filma. Druga dobra stvar je što
se Laugier ne folira da radi nešto drugo nego običan ekstremno
nasilni žanrovski film. On vrlo dobro kadrira scene, održava
napetost i tempo kao i svaki dobar zanatlija. “Trope” momenti su
tu upravo zato što su takvi kakvi jesu, stereotipni i standardni,
bez dramaturških akrobacija da ih se objasni i opravda. Nema čak ni
neke naročite metafore iza svega toga, nasilje, jeza, grozota i
implikacije pedofilije su tu radi našeg šoka, a Lovecraft kojeg se
pominje obilato možda služi kao alibi, i to ne baš sjajan, za
Laugierovu morbidnu viziju. Dobro, retard i transvestit kao negativci
su možda malo bezvezan i uvredljiv štos, ali makar nemamo neko
nesuvislo objašnjenje zašto su oni takvi.
Sa
druge strane, Ghostland pati povremeno od gubitka interne
logike, pa nam nije najjasnije koliko to što se dešava traje (a
važno je), a inače dobar orkestracijski “soundtrack” povremeno
prerano “upada”, pa postaje “spoiler” za scenu koja sledi.
Ono što je kriminalno i gotovo neoprostivo u filmu ovakvog profila
su efekti maske i šminke. Jasno, Laugier je hteo da potencira
fizička oštećenja, ali ono što vidimo na ekranu deluje, blago
rečeno, amaterski. Druga ozbiljna zamerka je gluma. Oba para glumica
koje igraju sestre afektiraju više nego što je to prihvatljivo, sa
izuzetkom Crystal Reed koja jednako iritantno fingira smirenost.
Američki akcenat Mylene Farmer je lažan kao Versace sa buvljaka, a
gluma joj je teatralna preko svake mere, mada čini se da ni ona ni
Laugier nisu imali nikakve aspiracije prema psihološkom realizmu.
Ona je zapravo ikona horor-estetike (njeni spotovi su ozbiljna dela
kratkometražnog horor-filma), pa je njeno pojavljivanje u filmu
čista posveta. Što je potpuno u skladu sa utiskom o Ghostlandu
kao filmu sa boljom idejom nego realizacijom iste.
No comments:
Post a Comment