kritika originalno objavljena na DOP-u
Bivši
glumac, a sada autor sa statusom večite nade Hollywoodskog filma
Scott Cooper iza sebe kao scenarista i reditelj iza sebe ima
četiri filma od kojih samo u slučaju prvenaca Crazy Heart,
baladično-romantične country drame indie štiha, nije zagrizao više
nego što je sposoban sažvakati. Usledili su filmovi koji su
zacementirali njegov potencijal, koji su po delovima i na momente
graničili sa savršenstvom filmske umetnosti, ali koji su se
raspadali kao celina, “backwoods noir” Out of the Furnace
(grandiozan kao Springsteenov album, sa dinamičkim akcentima
na pogrešnim mestima za filmsko delo) i gangsterska drama Black
Mass u kojoj je pokušao da u “matter of fact” maniru ponovi
priču o Jamesu “Whiteyu” Bulgeru koju je Martin
Scorsese onako koloritno ispričao u The Departed. Na red
je došao western Hostiles nastao po starom i možda
zaboravljenom manuskriptu pokojnog Donalda E. Stewarta
(originalna Jack Ryan trilogija, Missing Coste-Gavrasa)
koji je ostao razapet između različitih tendencija u narečenom
žanru.
Western
se kao žanr dosta menjao od ranih vremena kada je film služio samo
kao novo oruđe za učvršćivanje mitoloških obrazaca iz usmenih
legendi i jeftine literature, preko klasičnog i zlatnog doba Hawksa
i Forda, novohollywoodskog revizionizma, početaka političke
korektnosti 90-ih, Tarantinovog postmodernizma, pa do
savremenih “dark & gritty” trendova koji oslikavaju manje
glamurozne, realistične aspekte života na granici poznatog
(civiliziranog) sveta. Hostiles svojim tonom pokušava da se
uvrsti u poslednju kategoriju i Cooper to podvlači osećajem
važnosti poruke koju film prenosi i kako je prenosi, ali i ta poruka
(da neprijatelj nije nužno rasno/etnički kodiran) i način na koji
se do nje dolazi pripada nekom drugom vremenu. Uostalom, je li zaista
novina da su beli Amerikanci nad domicilnim indijanskim stanovništvom
počinili genocid i treba li zaista kodirati indijanska plemena kao
dobre i loše momke samo prema njihovom odnosu prema belim
doseljenicima i načinu života gde su oni dobri istovremeno mudri i
mistični, a oni loši potpuni divljaci žedni krvi?
Upravo
sa tim kodiranjem film i počinje. Uvodna sekvenca je parafraza
Fordovog klasika The Searchers (koji će i kasnije biti
citiran u vezivnom tkivu Hostiles, vistama-vedutama sa kolom
na konjima pod Suncem) gde divlji Komanči usred bela dana napadaju
usamljenu farmu doseljenika, ubijaju oca porodice i troje dece, dok
se majka Rosalee Quaid (Rosamund Pike) spasava tako što beži
u šumu i skriva se tamo. Ta sekvenca stoji u opoziciji sa sledećom
scenom u kojoj kapetan američke vojske, Joseph Blocker (Christian
Bale) nadgleda kako njegovi vojnici lasom hvataju Apače, odvode
ih u zarobljeništvo i čiste teren za nove doseljenike. Blocker će
još dodatno biti uspostavljen kao noseći lik filma, veteran pred
penzijom koji mrzi Indijance, u sceni razgovora sa svojim suborcem
narednikom na rubu PTSP-a Metzom (Rory Cochrane), čime je
određena njegova polazna tačka u razvoju lika.
S
tim u vezi, misija, ona arhetipska poslednja misija koju dobija, da
po predsednikovom naređenju sa grupom odabranih ljudi sprovede
umirućeg čejenskog poglavicu iz zarobljeništva u New Mexicu do
tradicionalnog obrednog mesta za sahranu u Montani, biće i njegov
put transformacije i iskupljenja na kojem će shvatiti da
neprijatelji mogu biti i od izolacije poludeli traperi i psihopate u
vlastitim redovima, pa i zemljoposednici koji misle da su iznad
zakona, a ne samo Indijanci, naročito ne oni od mudre i mistične
vrste. Naravno, na tom putu će njegova ekipa vrlo brzo upoznati
istraumiranu udovicu iz prve scene, pa će se između ovo dvoje
nagriženih ljudi uporedo s linearnom pričom razvijati i tinjajuća
ljubavna priča.
Priča
o belačkoj krivici i iskupljenju prirodno pripada valu westerna iz
ranih 90-ih (manuskript, pak, datira iz perioda kasnih 80-ih), ali
svoj toj briljantnoj fotografiji Masanobua Takayanagija i
emocijama nabijenoj orkestraciji Maxa Richtera, kao i glumi
vrhunski izabrane postave uprkos ne uspeva dostići nivoe koji su
zacrtali Dances with the Wolves i The Unforgiven. To ne
znači da je reč o lošem filmu, daleko od toga, pre svega zbog
interakcije među glumcima i pojedinim briljantno napisanim i sjajno
postavljenim scenama koje zaista zalaze u dubinu ljudskog bola (kao
što je razgovor kapetana sa ranjenim suborcem ili udovičino
insistiranje da sama pokopa svoju familiju dok Blocker i njegovi
ljudi to posmatraju). U tim trenucima Cooper dokazuje da je reč o
izuzetno darovitom autoru.
Problem
je, međutim, domet filma koji dobacuje negde do nivoa The
Revenant, što nije nimalo laskavo. Jednako tako je linearan i
oslonjen na dramaturške klišee, jednako tako arbitraran prema
istoriji i jednako tako manjak “mesa” pokušava da nadoknadi
viškom stava kako reč o nečemu iznimno važnom. Dobro, Cooperov
film ipak dobacuje malo više od toga, ali zaista ume da iritira
idejom da bi se zbog tobožnje slobode gledaoca da poveže motive
istom uskrate relevantne informacije. One, doduše, ponekad bivaju
promumlane u kadru, ali to nije ni izbliza dovoljno da bismo stekli
realnu i detaljnu sliku.
I
tako nešto imamo od samog početka (zašto bi, osim zato što je to
zgodno, Komanči jurišali na familiju danju, a ne noću). I
nastavlja se u motivaciji našeg protagoniste (otkud on zna čejenski
jezik), pa i celoj postavci misije (otkud čejenski poglavica u
zatvoru daleko na jugu SAD). Otkud Francuz koji ne govori engleski u
američkoj vojsci i zašto ga igra Timothée Chalamet ako
služi samo da pogine u prvom obračunu. Nekakva faktografija se mora
uspostaviti ako se već priča priča koja ima ambicije da nadiđe
tipične sage o kaubojima i Indijancima, dobrim i lošim momcima,
crnim i belim šeširima. Ili čisto filmski, zašto su likovi koji
imaju potencijala da budu nešto više od ispaljivača stavova i
figura u rekreaciji komadića istorije, toliko podređeni centralnom
dvojcu (možda trojcu, sa poglavicom, ili četvercu ako se pridoda
još i Metz) da se čini kao da ih van filma i nema? Ponavljam,
Hostiles je daleko od lošeg filma, ali ga njegova
nedomišljenost čini izuzetno ranjivim na nezgodna pitanja.
No comments:
Post a Comment