kritika originalno objavljena na Monitoru
2018.
režija:
David Leitch
scenario:
Rhett Reese, Paul Wernick, Ryan Reynolds (prema Marvelovom stripu)
uloge:
Ryan Reynolds, Josh Brolin, Morena Baccarin, Zazie Beetz, Julian
Dennison, Brianna Hildebrandt, Shioli Kutsuna, Leslie Uggams, Stefan
Kapičić, Karan Soni, T.J. Miller, Eddie Marsan, Brad Pitt, Bill
Skarsgard, Terry Crews, Rob Delaney, Lewis Tan
Ma
koliko me zabavio sa svojim logorejičnim protagonistom, živahnim
scenariom prepunim referenci, meta-filmskih momenata i rušenja
četvrtog zida, te sa osvežavajućom samostalnošću u okviru
Marvelovog filmskog sveta i kompaktnim formatom od svega nešto preko
100 minuta, jedan sam od onih koji u originalnom Deadpoolu
nisu videli nešto istinski revolucionarno u svetu “superhero”
filmova. Ispod te anarhično-šarene površine krila se osnova
tipičnog super-herojskog filma “origins” sorte i u to se nije
diralo. Pomislite na majicu sa likom Najpoznatijeg Svetskog Ikoničkog
Revolucionara™ kao proizvod Poznate Kompanije™ koju su sašili
radnici u nekoj zemlji trećeg sveta na rubu ili preko ruba
eksploatacije. Mislim, majicu ćete nositi ako vam se sviđa (a u
Deadpoolu ima dosta toga za pohvalu), ali time nećete
promeniti svet, zapravo samo ćete učvrstiti postojeće stanje.
Bilo
kako bilo, Deadpool je dobio svoj nastavak, sa jačim budžetom
i u jačem terminu, te sa poznatijim rediteljem u fotelji. Ti
“detalji” samo podižu očekivanja, a nastavci, posebno oni sa
brojem 2, su sami po sebi problematični. Jer kako se odnositi prema
hitičnosti prvog dela? Još istoga? Ponovno izmisliti točak? Nešto
između? Promeniti mu suštinu, a ostaviti formu? Napraviti blagu
varijaciju na temu tipa “isto to, samo malo drugačije”? Hajdemo
reći da Deadpool 2 balansira između poslednje sve solucije i
da je u konačnici ovo (još) više Marvel, a manje Deadpool film,
ako me razumete.
A
nije da se scenaristički dvojac Rhett Reese / Paul Wernick, sada
proširen na trojac glavnim glumcem Ryanom Reynoldsom koji izgleda
sam sebi piše replike kao kakvu stand-up rutinu, ne trudi da učini
nastavak posebnim filmom, referirajući se na njegovu porodičnu
potku koja se skriva ispod ponosno iznešenog amblema R-filma
(namenjenog 17+ gledaocima), ili čak ubijajući glavnog lika negde
pri početku filma (referirajući se, naravno, na Logana,
prošlogodišnju ozbiljnu superjunačku dramu). Ili nudeći komentar
političke situacije kroz stvaranje rodno neutralne progresivne
super-skupine X-Force (derivativno ime odmah biva prokazano), da ne
pominjemo da se jedan od junaka u njoj zove Zeitgeist i jedina mu je
mutantska osobina riganje kiseline (što je bio efekat Zeitgeist
filmova i političke filozofije na mene), a Colossus (glasovnu ulogu
reprizira Stefan Kapičić) je sada otvorenija ruska komunjara nego
što je to bio u prvom filmu – Marxov portret mu visi sa zida. Za
pohvalu je i uvođenje prve gay superhero veze – Negasonic Teenage
Warhead (Hildebrand) sada ima devojku Yukio (Kutsuna) koja izgleda
kao odbegla manga-heroina.
Srž
obiteljske drame u filmu je pokušaj spasavanja duše jednog
izmučenog klinca, Russella, odnosno Firefista (Julian Dennison iz
The Hunt for Wilderpeople), mladog mutanta koji ima nameru
ubiti direktora sirotišta (Marsan) koji ga sadistički muči, što
će mu dati osećaj moći i pretvoriti ga u super-zlikovca (jer
super-heroji ne primaju debele u svoje redove). Po njega iz
budućnosti dolazi Cable (Josh Brolin u drugoj ulozi u drugom Marvel
filmu u mesec dana, što biva primećeno i u scenariju), kao očiti
omaž originalnom Terminatoru, sa kojim će naš naslovni
junak održavati prijateljsko-neprijateljske odnose do kraja filma.
E,
da, Deadpool nam je nešto depresivan i suicidalan jer su mu ubili
Vanessu (Morena Baccarin, izuzetna), pa jedva čeka da joj se
pridruži. Naravno, ništa od toga ne mora biti permanentno, ali
žrtvovanje jednog takvog lika sa kojim protagonista ima hemiju i
ping-pong dijaloge obično osakati film. Ovde to igrom slučaja nije
slučaj, jer se u X-Force pojavljuje jednako pričljiva, duhovita i
bezobrazna Domino (Beetz), cura koja stvarno ima puno sreće, pa će
ona uskočiti u Vanessine cipele u humorno-dijaloškom smislu, ne i u
onom romantičnom. Od Reynoldsa smo navikli da mu Deadpool kao lik
toliko stoji da ga sada više ne skida ni u drugim svojim filmovima,
ali Zazie Beetz se može pokazati kao pravo otkrovenje filma.
Zašto
idem ovako zbrda-zdola? Prvo, film se toliko oslanja na svoj zaplet
da ga je teško zaobići, a isti je prilično linearno zasnovan.
Drugo, kada bih nabrajao štoseve redom, samo njima bih ispunio
mesečnu kvotu reči. Inače, njih baš ima, čak iako nisu svi
jednako uspeli, i po tom rapidnom ispaljivanju je Deadpool 2
potpuno na liniji sa originalnim filmom. Uspeh tog pristupa, međutim,
nije isti – u prvom Deadpoolu je to sve bilo novo i sveže
za pojmove superhero filma, ovde nemamo samo iskustvo Deadpoola,
već i Suicide Squada i još koječega. Opet, valja napomenuti
cameo-ulogu Brada Pitta koju ćete bukvalno propustiti ako trepnete u
krivom trenutku.
Opet,
film nije samo prosti zbir svojih štoseva. Zanatski i formalno,
Deadpool 2 je sasvim solidan kao Marvel film koji se malo
poigrava sa ozbiljnošću koja se za dotični filmski univerzum
podrazumeva i koji inspiraciju nalazi u starim samostalnim ili
rano-franšiznim žanrovskim klasicima poput Terminatora ili
Robocopa. Međutim, kao nastavak Deadpoola je u svojim
htenjima i dometima logičan, premda ne i dovoljno srčan. Naprosto
fali momentuma.
No comments:
Post a Comment