kritika originalno objavljena na Monitoru
2017.
scenario
i režija: Donato Carrisi
uloge:
Toni Servillo, Alessio Boni, Jean Reno, Lorenzo Richelmy, Galatea
Ranzi, Michela Cescon, Lucrezia Guidone, Antonio Gerardi, Greta
Scacchi
Nestala
(devojka), Devojka na vlaku, Devojka u magli... Nastavi
niz. Sva tri su romani, dobro prodavani, koji su dobili svoje filmske
adaptacije. Sva tri uključuju devojku koja nestaje / gine i
predgradsku / malogradsku / seosku zajednicu na koju to utiče i koja
skriva neke svoje tajne. Razlika je, međutim, u ambicijama i
dometima dotičnih filmskih adaptacija: Gone Girl beše vrlo
dobar film vrhunske produkcije, The Girl on the Train je
pokušaj šlepanja na Gone Girl koji je otišao kvragu, a The
Girl in the Fog je od početka do kraja u suštini televizijski
film koji bi bilo moguće premontirati na dvodelni vikend-format ili
trodelnu mini-seriju, a autor Donato Carrisi je čak i ostavio upute
televizijskim realizatorima gde ubaciti reklame u vidu onih
intermezza sa maketom planinskog sela.
Zapravo,
to i ne treba da čudi imajući u vidu autorovo dvojno poreklo. Sa
jedne strane, on je romanopisac i The Girl in the Fog je
njegov roman koji je on, kako kaže, manje striktno adaptirao u
filmski scenario. Drugi medij sa kojeg Carrisi dolazi je upravo
televizija gde je pisao scenarije za jedan TV film i seriju Anti-Drug
Squad. The Girl in the Fog mu je debitantska režija i za
to je već kasirao nacionalnu nagradu David, dok se za scenario morao
zadovoljiti samo sa nominacijom.
Ceo
film je ispričan kroz seriju flashbacka za vreme seanse policijskog
inspektora Vogela (Servillo) sa psihijatrom Floresom (Reno) u malom,
nekada turističkom selu u Južnom Tirolu. U pitanju je epilog
događaja oko istrage povodom nestanka lokalne devojke Anne Lou
Kastner koja je jedne večeri krenula u crkvu ali tamo nikada nije
stigla. Ona inače važi za dobru devojku koja je istaknuti član
lokalne turbo-katoličke sekte, život joj se svodi na kuću, školu
i crkvu gde je upravo postala veroučiteljica za decu, u mobilnom
telefonu ima ukupno pet-šest brojeva i jedino što voli više od
Isusa su mačke.
Vogel
je, pak, prekaljeni policijski inspektor sa vrlo neobičnim metodama
koje se svode na to da svaki slučaj pretvori u medijski cirkus, pa
da njegov posao zapravo rade (tabloidni) novinari koji su po pravilu
agilniji od policijskih službi. Dok to u ranoj fazi savršeno ima
smisla (jer će policija poslati pojačanje, forenzičke timove i
ostalo u zabito selo tek kad slučaj dospe u medije), kasnije će se
pokazati ne samo kao teret u smislu lažnih informacija i krivih
tragova, već će zapravo stajati na putu istine. Ekonomska logika je
jasna i nemilosrdna: kolika god bila, sredstva su ograničena i lakše
je krojiti istragu prema jednom prigodnom osumnjičenom nego tražiti
novog.
U
ovom slučaju, pak, prvi osumnjičeni, momak koji je tek došao u
grad i još se nije snašao, ali ima hobi da sve, a naročito curu
koja mu se sviđa (to jest Annu Lou) snima kamerom, brzo otpada, pa
se fokus istrage preusmerava na beli terenac sa snimaka i njegovog
vlasnika, profesora Martinija (Boni), takođe recentnog došljaka
koji je u tu nedođiju došao da sa familijom počne život ispočetka
iz ne baš jasnih razloga. Martiniju situacija ne ide u prilog pre
svega zbog toga što nije najspretniji u socijalnim situacijama pa
svojim učenicama nudi privatne časove glume, a i zbog toga što ima
običaj da se nađe u krivo vreme na krivom mestu. Takođe, povreda
zarađena na planinarenju baca sumnju na njega.
U
istragu se brzo uključuje novinarka iz velike medijske kuće Stella
Honer (Renzi), te advokat koji Vogela “proganja” još od
prethodnog slučaja, Levi (Gerardi), pa je inspektor primoran da
slučaj što pre nekako zaključi. Druga novinarka (Scacchi), pak,
postavlja slabo proverenu teoriju da je u tom kraju ranije harao
serijski ubica zvani Čovek iz magle koji je ubijao riđokose
srednjoškolke i da je Anna Lou njegova žrtva.
Logički
preskoci i nedokuhani obrati pred kraj filma kao da su postali
standard u žanru kriminalističkog trilera, tako da toga imamo i
ovde. Verziraniji gledaoci će, naravno, pretpostaviti rasplet dosta
pre kraja filma, što je pouzdan znak za šprancu kao osnovnu ideju
vodilju u konstrukciji priče i snimanju filma. Takođe, ideja o
serijskim ubicama i/ili strašnim zločinima u maloj sredini ima veze
s pameću kada se ispituje čudaštvo i pokvarenjaštvo te male
sredine kao što je bio slučaj sa Calvary Johna Michaela
McDonagha ili Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Martina McDonagha, čega ovde ima tek u tragovima jer sektaši vrlo
rano ispadaju iz fokusa. Posebna dubioza je to da u malom mestu u
kojem je poenta da svako zna sve o svakome uopšte može operirati
serijski ubica, a da nije istaknuti član zajednice. No, dobro,
“setting” planinskog sela je iskorišten kako namig prema
skandinavskim snežnim trilerima i donekle Fargu braće Coen,
a ne kao bilo kakav korak u pravcu realizma.
Ne
treba gubiti iz vida ni činjenicu da je ovo adaptacija pulp
literarnog dela, pa se tom logikom mora i voditi, kao ni činjenicu
da u pitanju nije naročito raskošna produkcija. To u prevodu znači
da akcije kao takve i spektakla (osim ako se u to ne računa par
masovnih scena sa puno statista i pokušaj inkorporiranja različitih
formata snimki) neće biti, pa će se sve manje ili više dešavati
kroz razgovore, monologe, rekapitulacije i glasna razmišljanja.
Zgodno je to za laku literaturu, ali na filmu tako nešto poprima
teatralno-drvenu notu i na kušnju stavlja glumce.
Oni
su, pak, dovoljno jaki igrači da iz toga nekako isplivaju bez
afektiranja i tikova. Jean Reno svesno igra stranca, akcenat mu je
osetan, ali ne i prenaglašen. Sorrentinov “kućni glumac” Toni
Servillo ima pomalo teatralan nastup, ali takav mu je i lik, dok
Martini u interpretaciji Alessija Bonija ima onu jezivu notu
smotanosti kao Walter Finch, lik kojeg igra Robin Williams u
Nolanovom remake-u Insomnije. Opet, to nije dovoljno da film
izdigne iznad njegovih određenih okvira. The Girl in the Fog
je korektan uradak koji u bioskope može dospeti samo u mršavoj
sezoni poput ove.
No comments:
Post a Comment