kritika originalno objavljena na DOP-u
Kada
se sve sabere i oduzme, sa Down a Dark Hall smo još i dobro
prošli iako ništa novo (a naročito ništa pametno) iz ove
fantazijske misterije sa horor-elementima nismo izvukli. Opet, mogao
je to biti jedan od beskrajnih franšiznih nastavaka ili franšizno
osmišljenih prvih delova, mogao je biti prequel, sequel, spin-off,
spin-off spin-off-a ili jednostavno dosadno drvljenje jednog te istog
jer horor-formula radi, donosi novce i spasava industriju. Ovako je
skoro pa podnošljivo, Down a Dark Hall će na živce ići
samo prekaljenim veteranima, ostalima će služiti kao sasvim
funkcionalna i na momente prilično ukusna žvaka za mozak, za
konzumaciju u trajanju od sat i po vremena i zaboravljanje u roku od
15-ak minuta.
Trope
broj jedan. Problematična devojka u milenijalskom kontekstu čak
potencijalna “finalka”. Ona se zove Kit, igra je inače
intrigantna mlada glumica AnnaSophia Robb i izgleda onako kako
problematične devojke obično izgledaju – piercing u nosu, “smoky
eyes” šminka, malo sarkastičnog humora i puno stava. Saznaćemo
kasnije da se ona teško nosi sa traumom iz prošlosti (imate pravo
na jedan pokušaj da pogodite s kojom) i da odatle potiču sva njena
sranja poput markiranja škole i incidenata sa paljevinom. To će je
i dovesti do internata, “zapravo više akademije”, kaže nastavno
osoblje, za talentirane i problematične cure.
Trope
broj dva. Škola Blackwood locirana u derutnom zamku u sred ničega.
Nisam siguran da li bi bilo očitije da su mu nakačili natpis
“Oprez, duhovi!” ili upozorenje “Tišina, duhovi spavaju!”
Ima čak i deo u kojima je učenicama zabranjem pristup. Spoo-ky! Što
se kurikuluma tiče, on se sastoji iz kniževnosti, matematike,
likovnog i muzičkog obrazovanja jer to je sve što modernoj curi iz
18. stoleća treba, uostalom škola je za luzere.
Što
nas dovodi do trećeg i četvrtog trope-a: nastavnog i školskog
osoblja, te Kitinih školskih drugarica. Poslednje pomenute su
galerija klasičnih epizodistica lagano etnički obojenih u skladu sa
trendovima, sa po jednom do dve karakterne crte za svaku od njih. One
dobijaju svoj slo-mo ulazak i to je otprilike to, za radnju do pred
finale ostaju uglavnom nebitne, a neke i ne prežive dotle. Isto bi
vredelo i za stručno osoblje, hej, jedina multipraktik domaćica
(Rebecca Front) čak i ne govori, samo izgleda zastrašujuće,
da tu grupu ne predvodi Uma Thurman kao profesorica slikanja i
direktorica Madame Duret, sa sve idealno preteranim francuskim
akcentom. To što ona pride ima sina (Noah Silver) koji je
profa muzike i potencijalni “love interest” za našu junakinju je
manje bitno, do pred kraj, naravno.
Kako
se na tako čudnim mestima nastanjenim sa tako čudnim ljudima po
pravilu dešavaju čudne stvari, ovde je to iznenadni akademski
napredak svih cura u po jednoj disciplini, kao i fokus na rad koji je
jedini bitan. Nema veze što u ostalima zaostaju kada u toj jednoj
dostižu nivo genijalnosti. Sad, kako smo u hororu, misteriji i
fantaziji, znamo da to nije slučajno ili rezultat nekog zalaganja,
već natprirodnih radnji koje se tu odvijaju. Spoileri nadalje: one
su, dakle, samo tela za prerano preminule genije pomoću kojih oni
dovršavaju svoj rad.
Razuman
čovek će se zapitati zašto profesori to uopšte čine, ako ne za
materijalnu korist, odakle im sredstva da održavaju školu, zašto
za nju biraju baš cure i to baš problematične, a ne, recimo,
siročad iz zemalja trećeg sveta (jer ove devojke ipak imaju
familije kojima će teoretski nedostajati ako im se nešto fatalno
desi), zašto zabave narečenih genijalnih duhova izgledaju kao one
iz Eyes Wide Shut u okruženju iz The Shining i zašto
se na njima pojavljuje neki tip a la Nosferatu? Je li ovo
potonje možda poruka da je nauka đavolja rabota i poziv da se
vratimo u okrilje svete materi crkve i neznanja? Na ova pitanja
pametnog odgovora nema, obrazloženje se svodi na “tako piše u
scenariju”. Kraj spoilera.
Ako
zanemarimo odsustvo bilo kakve interne logike, možemo ustvrditi da
je Down a Dark Hall kompetentno urađen film, dopadljivo
dizajniran (za nas koji padamo na gothic) i na momente dovoljno
jeziv, odnosno da su prepadi dozirani. Reditelju Rodrigu Cortésu
i/ili scenaristima se takođe mora odati priznanje za jedan trenutak
nepatvorenog bezobrazluka kad Kit, leđima okrenuta raskošnoj
draperiji, barem pola minute prestravljeno zuri u nešto, a da oni
nemaju ni najblažu nameru pokazati šta je to.
Ipak,
film sa raspoloženom Umom Thurman kao negativkom na granici trasha
zaslužuje malo više karaktera nego što ga dobiva. Psihologije,
stava, čega god. Možda se tajna krije u tome da je ovo ekranizacija
jednog štanc-romana Lois Duncan (najpoznatija po predlošku
za I Know What You Did Last Summer). Ili čak u tome da je kao
producentica potpisana Stephanie Meyer, znana po (ne)delu
zvanom Twilight Saga. Ovo je tek još jedan young adult film,
iako je Cortés u prošlosti radio i intrigantnije stvari poput
Buried. Nije čak ni u vrhu žanra koji je sam posebi prepun
smeća, ali ga se mora tolerirati jer je jedan od retkih kanala koji
daju šansu mladim glumicama. Ovde čak ni toga nemamo, AnnaSophia
Robb nema prilike da pokaže svoje veštine.
No comments:
Post a Comment