kritika originalno objavljena na DOP-u
Ono
što je u vezi sa filmom Ederlezi Rising Lazara Bodrože
punilo novinske stupce po Srbiji, a pomalo i van nje, malo veze ima s
filmskom umetnošću i teško se čak i može nazvati nekakvim
filmskim PR-om. Najviše pažnje je privlačio izbor porno-glumice
Stoye za glavnu žensku ulogu robotice Nimani (njen debi u
ne-pornografskoj glumi), te produkcija koja se zavukla na preko 6
godina sa sve budžetskim teškoćama, prekrajanjima i
dosnimavanjima. Jednom kada je film konačno ugledao mrak
kino-dvorane, može se reći da je nadišao očekivanja u svakom
pogledu kao jedan od pionirskih regionalnih SF filmova, a da pritom
izgleda savremeno i “svetski”, budžetskim ograničenjima uprkos.
Okruženje
je takvo da je godina 2148, kapitalizam je iscrpeo sve resurse i
propao, a čovečanstvo je prigrlilo socijalizam pod hegemonijom
reformiranog SSSR-a i ideologijom đuče (severnokorejsko učenje o
samodostatnosti) uzdignutom na nivo religije. U tom svetu moskovska
korporacija Ederlezi šalje astronauta-misionara jugoslovenskog
porekla Milutina (Sebastian Cavazza) u sistem Alfa Kentaur da
propoveda ideologiju, a kao društvo na putu mu određuje fem-bota
najnovije generacije, spomenutu Nimani, dizajniranu da mu pomaže,
pravi društvo i ispunjava želje (seksualne i ine prirode), ali i da
ga nadzire. Socijalna inženjerka (Maruša Majer) to
objašnjava činjenicom da su muškarci skloni da rade bolje ako su u
društvu lepe žene koju valja impresionirati i korporaciju nije
briga što je Milutin samotnjak i depresivac kojeg su žene u
prošlosti povređivale.
Iako
je kao inspiracija za film poslužila priča Zorana Neškovića
Predveče ne može nikako iz 80-ih godina prošlog stoleća,
ovaj “set-up” prikazan na funkcionalno intoniranim info-karticama
i izrečen više nego istražen u prvom delu filma delo je scenariste
Dimitrija Vojnova, nekadašnjeg filmskog kritičara i aktivnog
borca za repertoarski film (ma šta to značilo). Funkcija toga je,
čini se, fetišizacija totalitarno-komunističke ikonografije i SFRJ
pop-kulture, što nekad ima smisla (recimo sjajna scenografija Aljoše
Spajića, a naročito brutalistički dizajn svemirskog broda koji
deluje obrabljeno iznutra i iz vana) ili je makar elementarno zabavno
u smislu “blast from the past” referenci: ime robota asocira na
pop-pevačicu Zanu Nimani, a njen opeartivni sistem se zove
Tifa po jednom od pevača Bijelog dugmeta. To opet
otvara niz nedoumica, od naslova preko mehanike nadalje, ali sa njima
nema potrebe zamarati se.
Sve
to zapravo više ima funkciju, pored golicanja mašte ex-YU i post-YU
publike, nekakvog elementa zapleta kada je to zgodno, a kada se film
drži izvorne priče koja je zapravo o muško-ženskim odnosima,
psihologiji oba pola i dualitetima usamljenost-uparivanje i
čovek-mašina, onda stvari deluju dosta bolje. Zaplet je takav da
Milutin prvo uključi Nimani na “sex mode”, da bi tek kasnije s
njom pokušavao imati sadržajni odnos, što rezultira nesporazumima,
uključujući i jedno silovanje (roboti su, saznajemo kasnije,
programirani da ispune i tu tipičnu fantaziju). U nekom trenutku će
on poželeti da sa Nimani ima pravi ljudski odnos, pa će joj
obrisati osnovni operativni sistem i ostaviti samo onaj nastao iz
njihovih zajedničkih iskustava (pigmalionska fantazija muškarca
koji ženu oslobađa samo da bi ona “izabrala” da bude s njim iz
ljubavi ili zahvalnosti), ali će se zbog toga gorko pokajati jer je
Nimani odana misiji i korporaciji pre nego njemu, što otvara nove
bio-etičke probleme i preti da ugrozi samu misiju.
U
praksi, Ederlezi Rising je zapravo komorna, artistički
nadahnuta (melo)drama o međuljudskim odnosima, strahovima i
otuđivanjima koja SF koristi samo kao okruženje i reditelju Lazaru
Bodroži (inače grafičkom dizajneru po vokaciji) pruža priliku da
se skupa sa direktorom fotografije Kostom Glušicom poigrava
sa vizualima. Trik je u tome, da i pored ne nužno dubokoumnih
dijaloga između dvoje protagonista, sve to ostaje zanimljivo zato
što jednostavno lepo izgleda čak i kad u prvom planu nije Stoyina
zgodna i često razodevena figura, inače “slikana” po više puta
iz svih mogućih uglova.
Što
se čisto filmskih referenci tiče, Ederlezi Rising u svom
genetskom kodu baštini oba Solarisa (Tarkovskog i
Soderbergha), očito Blade Runner (kao i svaki film o
čoveku, mašini i emocijama), ali i Kubrickovu 2001: A
Space Odyssey, pre svega zbog uznemirujućeg prisustva brodskog
kompjutera nalik na HAL 9000 kojem je glas posudila Kirsty
Besterman. Druge refence koje se mogu iščitati su one iz
filmova snimljenih u doba kada je Ederlezi već bio u ranim
fazama produkcije, poput Her ili Ex Machina, pa je
upitno koliko su oni direktno uticali na pojedine elemente filma i
preinake, ali paralele sa njima su svakako više moguće nego sa
klasičnim hollywoodskim spektaklima na slične teme poput Gravity
ili Passengers.
Može
se činiti etički upitnim izabrati (bivšu) porno-glumicu za samu po
sebi hiper-seksualiziranu ulogu seks-robota, ali valja primetiti da
to ne predstavlja naročitu novinu u svetu filma. Soderbergh je
sličnu stvar napravio sa Sashom Grey u The Girlfriend
Experience, dok je, što se muškaraca tiče, led probio James
Deen u Schraderovom filmu The Canyons. Posebno
treba uzeti u obzir feministički imidž koji Stoya gaji u svojoj
matičnoj profesiji koji ovde dolazi do izražaja kasnije u filmu.
Scena seksa ima, i to u obilnim količinama, ali one nisu ni
vulgrane, eksploatacijske ili pornografske, već se mogu nazvati
senzualnim, erotičnim, čak i poetičnim.
Predvođen
sjajnim glumcima (Cavazza je očekivano dobar u doziranom portretu
depresije i patrijarhalne frustracije), interesantno dizajniran, oku
i uhu ugodan (muzika Nemanje Mosurovića sačinjena od
sintetiziranih orgulja i ženskog hora je iznimna), Ederlezi
Rising je na globalnom planu sasvim solidan film. Na domaćem /
regionalnom terenu i u uslovima manjka ženrovskog, naročito SF
filma može se čak nazvati prelomnim.
No comments:
Post a Comment