kritika originalno objavljena na XXZ:
2018.
režija:
Spike Lee
scenario:
Spike Lee, Kevin Willmott, David Rabinowitz, Charlie Wachtel (prema
knjizi Rona Stallwortha)
uloge: John David Washington, Adam Driver, Laura Harrier, Ryan
Eggold, Jasper Pääkkönen, Topher Grace, Alec Baldwin, Harry
Belafonte, Corey Hawkins, Frederick Weller, Michael Buscemi
Ako
ćete ovaj film pogledati bez predznanja o pozadinskoj priči,
imajući u vidu samo naslov, pripazite da se ne razočarate. Jer
BlacKkKlansman nije film o crncu-rasisti sa krizom identiteta
(bivalo je i takvih), već o crnom policajcu koji se infiltrirao u Ku
Klux Klan, što je jednako neverovatno, ali opet suviše bizarno da
bi bilo istinito bez dodatnih objašnjenja. Naime, Ron Stallworth
se zaista infiltrirao u KKK, prvo lokalnu podružnicu u Colorado
Springsu, da bi se kasnije spojio sa kojim već po redu Velikim
Čarobnjakom (kretenska titula samo ističe “kretenskost”
organizacije) i prvim i još uvek politički aktivnim Nacionalnim
Direktorom Davidom Dukeom, ali samo telefonskim putem
(fingirajući “belački glas”, odnosno govoreći gramatički
korektno), dok je na sastanke, logično, išao njegov svetloputi
kolega.
Takva
istinita priča je dovoljno interesantna da se po njoj snimi film u
kojem se prepliću ozbiljni i komični pod-tonovi na temu rasizma u
Americi i njegove sklonosti ka menjanju pojavnog oblika, dok suština
ostaje ista. Ključna pitanja su, međutim, ko će to uraditi, kada i
sa kakvim namerama. BlacKkKlansman je film (odnosno, kako
autor voli da kaže “joint”) Spikea Leeja, izrazito
plodnog i verovatno najrelevantnijeg afro-američkog autora, dolazi u
vremenu sadašnjem (premijeru je imao u Cannesu uz osvojenu Veliku
Nagradu žirija i posebno priznanje ekumenskog žirija) i u najvećoj
meri “gađa” sadašnji politički trenutak Trumpove
administracije, ali obazirući se na pitanje rasizma kroz istoriju XX
veka, ne samo 70-ih godina kada je radnja filma smeštena, već se
referirajući na pojedine događaje od početka prošlog veka
nadalje. Širina konteksta, unekoliko tipična za Leejeve politički
intonirane filmove, u određenoj meri opterećuje konkretni uradak u
čisto filmskom smislu – BlacKkKlansman je dobar film, ali
ne više od toga i važniji je kao izjava nego kao umetničko delo.
Opet,
to ne znači da u svom političkom agit-prop pristupu Lee nije vešt
filmaš, što demonstrira već uvodnom scenom u kojoj Alec
Baldwin, igrajući neonacističkog (fiktivnog) političara iz
50-ih godina, uvežbava svoj politički govor protiv integracije
ispred ekrana na kojem se vrti u filmskim krugovima cenjeni južnjački
ep Gone With the Wind. U jednoj kasnijoj sceni koja služi kao
emocionalni i dinamički vrhunac filma, Lee paralelno montira
ceremoniju inicijacije novog članstva Ku Klux Klana na kojoj se
tradicionalno pušta The Birth of a Nation, još jedan
rasistički film koji se zbog svoje inovativnosti u tehničkom smislu
smatra revolucionarnim, sa potresnim svedočenjem starog aktiviste
kojeg igra Harry Belafonte. To sve ima svoj efekat, i čisto
emocionalni, ali i spoznajni u smislu toga da je održanju rasizma u
velikoj meri doprinela i hollywoodska propagandna mašinerija
perpetuirajući krive i zastarele društvene obrasce.
Za
svoje standarde rasplinutosti i pravedničkog gneva, Lee se čak
čvrsto drži niti u BlacKkKlansmanu i pokazuje sklonost ka
realizmu i nijansiranju. Članovi Klana se možda na prvu loptu čine
karikaturalnim (što je možda čak i opravdano, imajući u vidu čega
su članovi) i tipiziranim – na lokalnom nivou imamo jednog idiota,
jednog administrativca blage naravi (Eggold), jednog psihopatu
(Pääkkönen) i njegovu submisivnu ženu, ali ta tipskost ima
čak dvostruku funkciju. Prvo, oni izgledaju kao sasvim obični ljudi
koje možemo sresti po američkim provincijskim gradićima. Drugo,
Lee poentira, sasvim ispravno, da je lako prepoznati budalu koja se
otvoreno ponaša kao budala, psihopatu koji svoju prirodu jedva
sakriva i “klanovca” kada nosi kukuljicu i pali krst, ali da su
naoko normalni “administrativci” i uglađeni “nacionalni
direktori” (Topher Grace igra Dukea sa ljigavim šarmom
gušterovog osmeha) čak i opasniji jer ih je teže prepoznati, pa se
mogu uvući i u državne strukture i u društvenu paradigmu kao nešto
sasvim normalno, čak i poželjno.
BlacKkKlansman,
međutim, pomalo pada kao žanrovski čisti policijski procedural po
istinitom događaju. Intervencija da je Stallworthov partner u filmu
Jevrejin Flip Zimmerman (Driver) je donekle smislena, ali
udara po poznatoj noti da rasizam i antisemitizam po pravilu idu
zajedno, a sama akcija infiltracije kao da je sasvim u drugom planu i
sama po sebi služi za ubiranje lakih poena po pitanju humora.
Takođe, linija zapleta sa ljubavnom pričom i političkom debatom u
koju se Stallworth (John David Washington, sin Denzelov)
upušta sa radikalnom aktivistkinjom Patrice (Laura Harrier)
kao da ne vodi nikuda, a Lee ni sam ne zna kojem bi se “privoleo
carstvu” - borbi protiv rasizma u okviru sistema i koristeći
njegove mehanizme ili antisistemskom radikalizmu što je njemu i kao
autoru i kao političkom biću verovatno i bliže.
Rekoh
već, konfuzija motiva kojih se Lee dohvata i političarenje, nekako
su standardni za njegov autorski postupak iz više razloga. Što se
BlacKkKlansmana tiče, uspeh je već to što je film sa
tolikim nabojem izrazito pitak, a Lee svejedno uspeva da provuče
svoju poentu, što ga čini jednim od boljih i kompletnijih autorovih
filmova ne samo u novom milenijumu (u kojem je skoro pa na silu
izbacio i nekoliko prilično užasnih uradaka), već se može nositi
i sa autorovim ranijim i boljim naslovima, iako je u smislu spoja
žanrovsko-formalne strogosti i relevantne političke teme, Leejev
prethodni igrani film Chi-Raq bio još i uspeliji. Problem je,
međutim, što Lee nije uspeo da odoli da ne “zakuca” svima
ionako jasnu poentu na kraju sa dokumentarnim snimcima iz
Charlottesvillea gde su se prošle godine sukobili rasisti i
antifašisti, te sa Trumpovom sramotnom izjavom po tom pitanju. Lee i
u tom slučaju govori ispravnu stvar, ali to čini pomalo vređajući
inteligenciju svoga gledaoca koji je to shvatio i ranije, a shvatio
bi ne samo bez dokumentarnih snimaka recentnih događaja, već i bez
“namigivanja” u tom pravcu kroz likove “klanovaca” koji
ispaljuju Trumpove slogane iz predsedničke kampanje.
No comments:
Post a Comment