kritika originalno objavljena na XXZ
2018
režija:
Carlos López Estrada
scenario:
Rafael Casal, Daveed Diggs
uloge: Daveed Diggs, Rafael Casal, Janina Gavankar, Jasmine Cephas
Jones, Ethan Embry, Utkarsh Ambudkar
Bilo
bi potpuno pogrešno nazvati Blindspotting neambicioznim,
derivativnim ili neuspelim filmom. Naprotiv, reč je o delu koje se
dohvata mnogih aktuelnih tema, univerzalnih i ujedno lokaliziranih,
to čini na jedan sasvim novi i potpuno prirodan način, a unatoč
povremenom posezanju za različitim oprobanim formulama koje u
ovakvom filmu nemaju šta tražiti u svrhu nekakvog generičkog
rešenja, Blindspotting se može pokazati kao naslov koji će
u velikoj meri prodrmati ustaljene tokove američkog nezavisnog filma
iz Sundance kuhinje. Merne jedinice klasične tročinske strukture su
svaka za sebe reformirane neparnim, čak granično nepravilnim
ritmovima, apsurdno-komično se meša sa snoliko-zastrašujućim i
dramatičnim na rubu tragičnog scenu za scenom, čak u istoj sceni,
a likovi kao nosioci određenih ideja i koncepata takođe obitavaju
kao osobe od krvi i mesa.
Nakon
efektne uvodne montažne sekvence ulaska u centar Oaklanda urađene u
“split screen” tehnici, upoznajemo se sa našim protagonistom
Collinom (Diggs) koji nakon odslužene dvomesečne zatvorske
kazne odsutno sluša pravila svoje uslovne slobode u periodu od
godinu dana, poput obaveznog posla, dolaska kući pre 23:00 i
održavanja reda, uz, podrazumeva se, izbegavanje bilo kakvog
zločina. 11 meseci i 27 dana kasnije, dakle ostala su mu još tri
dana, eto njega sa najboljim prijateljem Milesom (Casal) na
otvaranju obnovljenog fast food restorana koji se, kao i dosta toga u
gradu, prilagođava novim trendovima – džentrifikaciji i
hipsteraju.
To
se možda čini veštačkim problemom, ali ne treba zaboraviti da u
Americi, pored jasnije izražene klasne komponente, postoji i ona
rasna. Nije tu reč samo o veganskim hamburgerima i preskupim
bljutavim pripravcima i ljudima koji to konzumiraju misleći da time
čine veliku stvar, nego te stvari poskupljuju i druge usluge u
“etničkim” centralnim kvartovima i teraju domicilno stanovništvo
van, pritom menjajući identitet grada. Njih dvojica to najbolje
znaju – oni rade selidbe i to po pravilu iseljenja.
U
posebnom identitetskom problemu je tu Miles, belac odrastao u
crnačkoj kulturi koji u novoj hipserskoj paradigmi izgleda kao neko
ko se komično previše trudi da deluje “ulično”. U kombinaciji
sa njegovim impulsivnim temperamentom i nepogrešivom sklonošću ka
lošim odlukama, situacije s njim vrlo često postaju eksplozivne i
potencijalno opasne, posebno za njegovog najboljeg prijatelja Collina
koji je crnac na uslovnoj slobodi, osuđivani prestupnik (ispostaviće
se da je Miles suštinski doprineo incidentu u pitanju) i laka i
logična meta za do zuba naoružanu i na obaraču laku policiju koja
po pravilu postupa po rasnim i klasnim šablonima. Collin to dobro
zna jer biva svedokom situacije u kojoj policija ubija verovatno
nenaoružanog crnog mladića i sve to posprema pod tepih.
Kao
dodatni set tema, može se ispostaviti prijateljstvo i lojalnost,
semantika reči “nigger” i implikacije njene upotrebe, značenje
frizure i uniformnog oblačenja u kontekstu rase, te programiranost
ljudskog mozga da, kao na testu sa Rubenovom vazom, vidi samo jednu
stvar ma koliko slika bila višesmislena. Dodatni zapleti takođe
obuhvataju odnos dvojice drugara sa svojim porodicama i Collinovu
“on-off” vezu sa Val (Gavankar), dispečarkom u kompaniji
za selidbe, koja na njega vrši dodatni pritisak da promeni svoj
način života, dok su košmari vezani za policijsku brutalnost
redovna pojava za Collinove noći i jutarnju jogging rutinu…
Iz
opisa se čini pretrpanim i u praksi je u određenoj meri tako, mada
opet valja reći da je i u životu tako: nekim važnim, naizgled
nepovezanim temama se moramo baviti paralelno, nije sve odmereno
rukom blagonaklonog autoriteta ili određeno nekim sveobuhvatnim
pravilnikom, svaki događaj ima svoje posledice, a nepravedni sistem
kažnjava onog kojeg može, ne nužno onoga kojeg treba, a nevolja
već poslovično ne dolazi sama, dok se greške, naravno, ne praštaju
ukoliko nečim ne zadužiš nekog ko ih prašta. Opet filmovi imaju
neku svoju logiku i ekonomiku i to nije bez vraga, mada sva ta
nepisana pravila valja povremeno prodrmati i preispitati, što Casal,
Diggs i Estrada čine sa svojih pozicija.
Film
je, međutim, najbolji u onim delovima u kojima je najjednostavniji,
kad dvojica drugara razgovaraju ili se podbadaju “freestyle”
rimama i kada se dotiču tema koje njih kao likove i hipotetičke
stanovnike Oaklanda zaista zanimaju, bilo da je reč o identitetskim,
egzistencijalnim ili rasnim pitanjima. Šta znači biti crnac u
Americi, a šta belac u crnačkom okruženju? Do koje mere se može
usvojiti kulturu kojoj se originalno ne pripada, u kojoj meri
dokazivanje (i kome) ima smisla. Za to treba pohvaliti pre svega
dvojicu glumaca-scenarista koji na filmu nemaju nekog ekstenzivnog
iskustva (Diggs dolazi iz sveta teatra, Casal sa televizije), i to
pre svega u sferi dijaloga i prenosa njihove drugarske dinamike iz
života na platno.
Opet,
nije sve tu išlo po planu i to isto tako valja reći. Nešto od
toga je rezultat prevelike ambicije i manjka iskustva, kao ničim
izazvani monolog koji izgovara epizodni lik u izvedbi Utkarsha
Ambudkara u jedinoj sceni u kojoj se pojavljuje. Monolog se
zapravo radi o incidentu koji je Collina odveo u zatvor i mesto mu je
u nekom drugom filmu, gangsterske ili komične sorte, ma koliko “na
papiru” delovao kao dobro sredstvo za razbijanje monotonije.
Takođe, deo sa frizerkom koja suviše zna o Hitchcocku i
Shyamalanu iako njihove filmove ne gleda i ne voli je iz
sličnih razloga potpuni višak. Veći je problem, međutim, sam kraj
iz udžbenika klišea indie filmova, ta potreba za suočavanjem
subjekta sa percipiranim izvorom svojih problema u liku policajca
Moline (Embry) izveden potpuno slučajno, a to da se Collin s
njim verbalno obračunava u rimi dok ga drži na nišanu pištolja je
samo i isključivo nepotrebno, kontraproduktivno preterivanje. Opet,
sveža krv koju Blindspotting unosi u okvire nezavisnog filma
odnosi prevagu nad nedostacima filma.
No comments:
Post a Comment