kritika objavljena na DOP-u
Generalno
je pravilo da evaluacija nekog umetničkog dela najčešće zavisi od
naših očekivanja po tom pitanju, odnosno ispunjenosti istih. Ona
mogu biti opravdana i neopravdana, ali ih je teško isključiti ili
ukalupiti. Dosta toga je tu subjektivnog, neuhvatljivog, “stvar
ukusa”, kako to volimo reći. Sasvim legitimno, ali opet bilo bi
neodgovorno sa naše strane izgraditi očekivanja bez dovoljno
objektivnih podataka. Onda smo sami krivi za razočaranje koje može
uslediti.
Uzmimo
film Mandy, ovogodišnju “ponoćnu senzaciju” sa velikih
festivala (Sundance, Cannes) kao ogledni primer. Njegova bi se radnja
mogla svesti na jednu složenu rečenicu poput: Red (Nicolas Cage)
i Mandy (Andrea Riseborough) žive mirnu egzistenciju u
američkoj divljini 80-ih godina prošlog veka dok narkomani, sektaši
i demoni nju ne otmu i živu spale, pa on krene da im se sveti i da
ih ubija na najkreativnije moguće načine. Ovaj bi opis odgovarao
nekom kratkom filmu ili čak i generičkom eksploatacijskom uratku od
maksimalno sat i po vremena gde bi glavnina otpala na akciju, čitaj
šoru, ali Mandy traje dva sata i sitan kusur preko toga i
zapravo je čudno, uvrnuto i snoliko filmsko iskustvo koje se topi u
crvenim nijansama razlivene boje. Ona, pak, ne vodi isključivo
poreklo od krvi (iako i nje ima u velikim količinama), već pre od
osvetljenja, time simbolizirajući ime svog protagoniste.
Očekivanja
u smeru akcionog filma podgrejana su i prezimenom njegovog reditelja.
Panos Cosmatos je, naime, sin Georgea P. Cosmatosa,
reditelja drugog Ramba i Cobre. Tu se, međutim, dve
činjenice zaboravljaju. Prva je da stariji Cosmatos nije svoju
karijeru izgradio na akcijadama, već da je tu bilo i filmova bliskih
žanru, ali distinktivno evropskog štiha kao što su Massacre in
Rome i The Cassandra Complex. Druga je da sin ne deli
ličnost sa ocem, niti mora nastaviti njegovo delo. Njegov prethodni
film, prvenac Beyond the Black Rainbow, takođe je, i pored
žanrovskih odrednica horora, SF-a i trilera, pre svega artistični
film raspoloženja, pomerene perspektive i usporenog tempa. Svi se ti
atributi mogu pripisati i filmu Mandy.
Za
treću stvar glede štelanja očekivanja su, međutim, krive kolege
novinari sklone lakim rešenjima u vidu bombastičnih naslova poput
“Najbolja / najluđa uloga Nicolasa Cagea u karijeri!!!” Kao
glumac od 100 uloga u karijeri od kojih su većina bile glavne i kao
glumac sa reputacijom nekoga ko uloge apriorno ne odbija, Cage je
imao i boljih i luđih uloga (ta dva pojma ne označavaju nužno
isto) ne samo u celoj karijeri nego, usuđujem se reći, u poslednjih
nekoliko godina. U bolje bi se svakako mogla svakako mogla svrstati
Joe u istoimenom filmu (još jedna poveznica: Joe je, kao i Red, bio
drvoseča), u luđe Brent iz Mom and Dad. Što, opet, ne znači
da mu Red nije dobra ili luda uloga, naprotiv, samo to ludilo i
glumački “show” vidimo, kako to obično biva, u bljeskovima,
poput one scene nalivanja alkoholom u kupatilu i vrištanja u prazno,
dok se kroz veći deo filma (kada se ne mlati ili ne upušta u
oneobičene dijaloge) Cage pokušava držati niskog registra, odnosno
zuriti u televizor ili u prazno. Opet, on je svakako jedan od razloga
po kojem ćemo pamtiti Mandy.
Pitanje
svih pitanja je kako se to drži sve zajedno, a jednoznačan odgovor
je teško dati. Jedino što je jasno je da je Mandy kao film
sasvim namerno takav kakav je, spor, uvrnut, pun citata na jedno
drugo vreme i njegove relikvije (od jezivih televizijskih reklama do
Heavy Metal stripova i fantazijskih pulp-romana) i da je, kao
takav, svakako bolji nego što bi bio kao potencijalno generički
triler osvete. Odnosno, moramo ga prihvatiti ili odbiti u celini, i
svu njegovu sporost i snolikost i nejasnoće kada tematizira javu, a
kada se bavi snovima, i crvene boje koje se razmućuju oko rubova kao
na staroj VHS kaseti, i negativčeve moronske, nadrogirane propovedi,
i eklektični soundtrack koji, kao svoj poslednji rad, potpisuje ove
godine preminuli Johann Johannsson na kome se može naći i
drone i metal i elektronski zvuk, ali i na promenjenu strukturu filma
(dva čina umesto tri), gde ekspozicija zauzima dobrih 60% trajanja.
Naravno,
ne radi sve u jednakoj meri i svako od gledalaca bi tu ponešto
promenio, kratio, ubrzavao, pojednostavio dijaloge ili čak promenio
glumce (premda su Cage i Riseborough prilično nedodirljivi u smislu
suverenosti svojih interpretacija), ali bi to onda bio neki drugi
film, možda i bolji, ali ne bi bio delo vizije Panosa Cosmatosa.
Ovako zamislite da se Nicolas Winding Refn sa sve svojom
sklonošću ka zasićenim, jarkim bojama, igra Davida Lyncha
(negativac kojeg igra Linus Roache je takav da bi ga ranih do
srednjih 80-ih sjajno odigrao Dennis Hopper, čak ga možemo
zamisliti kao prelaznu fazu između fotoreportera iz Apocalypse
Now i Franka Bootha iz Blue Velvet), ali u procesu otkriva
kultni šarm Nicholasa Roega. Očekujte neočekivano i pustite
se iznenaditi.
No comments:
Post a Comment