kritika objavljena na XXZ
2017.
scenario
i režija: Rouzi Hasanova
uloge:
Aleksandar Hadžiangelov, Jana Titova, Aleksandar Aleksijev,
Aleksandar Ivanov
O
bugarskoj kinematografiji ne čujemo previše, iako je reč o zemlji
sa jako razvijenom filmskom industrijom. Možda je stvar upravo u
fokusu te industrije na međunarodne koprodukcije i lokacijske usluge
(šifra: “generička Rusija”) za najčešće B-filmove, a možda
i u tome što je bugarski filmski izraz toliko u senci rumunskog da
se može učiniti kao kopija ponekad “krštena” sa uticajem
ruskog novog socijalnog realizma. Mada, s vremena na vreme bugarski
filmovi imaju podužu festivalsku turneju kao recimo The Lesson,
Godless, Glory ili, da uzmemo najsvežiji primer,
recentni sarajevski pobednik Aga.
Opet,
pojava Radiograma na Vukovar Film Festivalu je pomalo čudna.
Ne toliko što je film završio u takmičarskoj konkurenciji (ipak
dolazi iz jedne podunavske zemlje, što je i takmičarski okvir
festivala), koliko činjenica da je ikako uvršten. Film, naime, nije
najsvežiji, a nije ni festivalska uspešnica na kraju turneje, a na
kraju krajeva je pitanje može li se reći da je dobar ili bilo čemu
poseban. Možda je ipak tema bila presudna: pobuna posleratnih
generacija protiv tvrdolinijaškog komunizma i istovremeno ukazivanje
na zločine počinjene od strane vlasti za vreme diktature.
Pobuna
se odvija preko muzike, odnosno rock n rolla, koji je već nekako
došao i do zabačenog sela u Rodopima. Ne samo da takva muzika sama
po sebi neguje vrednosti zapadnjačkog hedonizma i individualizma
koji su, je li, u potpunoj suprotnosti sa komunističkim vrednostima,
već se samo i isključivo može čuti na stranim radio-stanicama
poput Slobodne Evrope, DW-a i BBC-a gde je muzika još i najmanji
problem u poređenju sa istinom koju te stanice plasiraju. Sad, rock
kao muzika pobune je postalo filmsko opšte mesto, a upotreba pesme
My Generation grupe The Who koja se čuje kao tema svaki put
kada se uključi radio to samo cementira.
Drugi
motiv filma, komunistički zločini, ima jedan sasvim konkretan i u
filmu i politici ređe spominjan kontekst. U pitanju je šikaniranje
i sistematsko zlostavljanje bugarskih muslimana i pripadnika turske
nacionalne manjine u čemu vlasti nisu prezale od zabranjivanja
ispovedanja vere, narodnih nošnji, pesama i ostatka tradicije, pa ni
od brisanja nepoćudnih iz knjige državljanja, oduzimanja dokumenata
i nasilnog preimenovanja. Autorica filma, Rouzi Hasanova, i sama vodi
poreklo iz te diskriminirane grupe, a za svoj film tvrdi da je
zasnovan na istinitim događajima iz domena porodične istorije.
U
takvom svetu (početkom 70-ih godina prošlog veka) odrasta mali
Ahmet (Ivanov) koji, nesvestan opasnosti, besomučno sluša tu novu i
stranu muziku kako to deca već normalno rade. On ne dovodi opasnost
samo sebe, već i oca Alija (Hadžiangelov) koji je već bio u sukobu
s vlastima i majku Jasmin (Titova) dok selom hara komesar Zaharijev
(Aleksijev), i sam konvertit koji je postao jurišnik nove vlasti,
rešen da sprovede partijsku direktivu o nasilnom preimenovanju
meštana njegovog rodnog kraja. Otac Ali će se zaputiti u grad sa
ciljem da nabavi naslovni uređaj i njegovo putovanje će se pokazati
kao formativno jer će on shvatiti važnost borbe za slobodu.
Sve
to zvuči zanimljivo i intrigantno, ali se čini da Hasanova, inače
debitantkinja u dugometražnom formatu, nema bilo znanja, bilo volje
da zakopa dublje ispod površine. Vidimo te nesretne ljude, neki
likovi su čak i profilirani, vidimo natruhe mučenja i bahatost
državnih organa. Neke paralele (sa daljom prošlošću, kao i sa
događajima na drugim mestima u isto vreme) su se same nametale, ali
je Hasanova uspela da ponudi samo jednodimenzionalnu i šturu kritiku
komunističkog totalitarizma u maniri standardnih istočnoevropskih
festivalskih filmova iz “misery porn” sekcije. Jednostavno
rečeno, ovakav se film, uz određene preinake u pravcu lokalnog
konteksta, mogao pojaviti u bilo kojoj bivšoj komunističkoj zemlji.
Sa
pozitivne strane, valja istaći da je gluma dobra, a pažnju posebno
privlači mladi Aleksandar Ivanov koji ima potencijala da izraste u
vrsnog glumca. Druga stvar koja zaslužuje pohvalu je fotografija
Kirila Prodanova koji se prethodno kalio na dokumentarcima i
kratkometražnim filmovima, a koji ovde uspeva da uhvati unutarnju
teskobu i osećaj obruča koji se steže sa raskošnom prirodom
planinskog kraja. Deluje da ni detalji perioda (za koje je bila
zadužena scenografkinja i kostimografkinja Ivelina Mineva) nisu
promašeni, ali to sve samo još više podseća koliko je Radiogram
imao potencijala da bude bolji film nego što to na koncu uspeva
biti.
No comments:
Post a Comment