kritika originalno objavljena na DOP-u:
Nekima
je zaista uspelo. Recimo, ekipi koja je radila “trailer” za The
Nun na osnovu kojeg je film samo u Americi utrostručio svoj
budžet u prvoj sedmici prikazivanja. Uspeh na domaćem terenu se
prelio i drugde, primera radi u Varaždin, gde je najveća
kino-dvorana bila skoro puna sedmog dana prikazivanja i to uglavnom
mlađim posetiocima. Pročitah negde da prosečan gledalac godišnje
pogleda jednocifren broj filmova i da je danas, kada kino više nije
narodska, priuštiva zabava i kada potencijalni “blockbusteri”
svejedno izlaze praktično svakog četvrtka, najveći uspeh ubediti
potencijalnu publiku da baš taj jedan film vredi da se nađe na tom
kratkom spisku. Kapa dole marketinškom odeljenju!
Međutim,
šta nam The Nun kao film donosi? Ništa pametno, rekao bih. U
filmskom smislu, sve je to već viđeno nebrojeno puta (pop i
časna-pripravnica se uvale u nevolju kada odu istraživati
samoubistvo jedne opatice u udaljenom samostanu, pa nabasaju na
demona), sa sve klasičnim prepadima oko kojih se gradi ceo film i
koji nam se bacaju u lice gotovo slučajno, u nerazrađenom i
neizgrađenom obliku. Ono što je, pak, novo u filmu nikako nije
dobro: potpuna nebriga za bilo kakav kontekst, istorijski i teološki,
pa čak ni za elementarnu internu logiku, dok se film podređuje
jednom jedinom autoritetu o kome ćemo nešto kasnije.
Vreme
i mesto radnje, udaljena katolička opatija u Rumuniji, 50-te godine
prošlog veka. Oba faktora su tu problematični, Rumunija je
dominantno pravoslavna zemlja, a katolički samostani su izuzetno
retki i servisiraju manjine poput Nemaca ili Mađara koji su tamo
ostali i iza rata, što je više izuzetak nego pravilo. Takođe,
50-ih godina Rumunijom vladaju komunisti koji bi jedva čekali
incident da opatiju sravne sa zemljom i na njenom mestu podignu šta
god. Šta na takvom mestu i u to vreme radi kvebeški proto-hipster,
organski farmer Frenchie (Jonas Bloquet kome ni akcenat ne ide
baš najbolje), dakle tip koji je pronašao obešenu časnu i o tome
obavesti Vatikan (nije baš najjasnije kako), nemamo pojma…
Ekspedicija
koju su biskupi i kardinali poslali sastoji se od oca Burkea (Demian
Bichir) koji i sam vuče traume od jednog neuspelog egzorcizma i
sestre-novakinje Irene (Taissa Farmiga) takođe nije
najverovatnija opcija. Dobro, Burke važi za nekakvog istražitelja,
ali neiskusna kaluđerica čiji su adut nekakve ničim potvrđene
vizije tu baš i ne može biti od pomoći, a nije čak ni lokalka pa
da poznaje teren ili kloštar iznutra. Vatikanske mudre glave ne bi
bile tu gde jesu da su baš tako nepromišljeno slale svoje
službenike u smrt.
Bla
bla bla, upadi, prepadi, demoni, iluzije, vizije, košmari i
elaborirani nesretni slučajevi, eto nama naslovne sablasne časne
(Bonnie Aarons) koju smo već videli u drugom delu The
Conjuring. Film tada dobiva na dinamici i počinje da se ponaša
kao klasičan horor, pa čak i misterija postaje malo više
fokusirana. Dominantno oružje koje reditelj Corin Hardy (The
Hallows) koristi su prepadi, ali gorka istina je da mu sa ovako
slabim i nedotupavno glupim scenariom i ne preostaje više od toga.
Po pitanju vizuelizacije, on je na svom terenu, kloštar i iz vana i
iznutra deluje jezivo, u nekom gothic ključu, ali sama vizuelizacija
po pravilu nije dovoljna za dobar film.
Čini
se da je jedini cilj scenariste Garyja Daubermana (koji je
inače napravio solidan posao na prošlogodišnjem rano-jesenjem
hororu It) da celu tu muljažu nekako poveže sa univerzumom
The Conjuring koji producent James Wan razvija po
ugledu na Marvelove super-herojske filmove. Daubermanu to uspeva, ali
tek na samom kraju i nedovoljno da bi Časna kao film našla
opravdanje za svoje postojanje jer scena ili dve nisu ni izbliza
dovoljan razlog da bismo trpeli sat i po vremena slučajnosti i, za
The Conjuring univerzum, atipično slabih, nemotiviranih i
nekarakteriziranih likova. Čini se da Wan (koji je već našao
rediteljsku “tezgu” kod Marvela sa Aquamanom) i društvo
svojim težnjama ka franšiznom poslovanju seku jednu od retkih
zdravih grana u Hollywoodu radi kratkoročne dobiti, jer horori nisu
isto što i super-heroji iz stripovskog univerzuma, pa zasićenje
može i brže nastupiti, pa i drugima pokvariti posao.
No comments:
Post a Comment