kritika pročitana u emisiji Filmoskop na HR3
Plamen ćemo možda samo
jednom vidjeti u, za sada, ponajboljem filmu tekuće godine Izgaranje
cijenjenog južnokorejskog redatelja Chang-Dong
Leeja koji se na
scenu vraća nakon osmogodišnje pauze, poslije intrigantne,
kompleksne drame Poezija.
Taj plamen javlja se u snu protagonista Jong-Sua (maestralna
interpretacija Ah-In
Yooa u niskom
registru emocija) u kojem on pali jedan hambar. Ako ovaj motiv
djeluje poznato, valja imati na umu da je tu riječ o adaptaciji
kratke priče Harukija
Murakamija pod
nazivom Spaljivanje
hambara, koja je,
pak, i sama adaptacija istoimene pripovetke Williama
Fauknera, ali ih
Leejev film svojom kompleksnošću nadilazi. Kao što je u
umjetničkim djelima metaforički žar i plamen (u smislu emocija,
ljubavi, strasti, zavisti i konflikta) svakako značajniji od
fizičkog, tako je i Izgaranje
film o svemu drugom prije nego li o spaljivanju gospodarskih zgrada
na seoskim domaćinstvima. Međunarodna filmska kritika je vrijednost
filma prepoznala već na premijeri u zvaničnoj konkurenciji na
festivalu u Cannesu, gdje je Izgaranje
nagrađeno nagradom
FIPRESCI žirija, kao i posebnom nagradom za tehničko dostignuće –
u ovom slučaju scenografiju Jum-Hee
Shina.
Narativ filma je najprije
moguće usporediti sa najfinijom svilom - poput nje on je savitljiv i
neuhvatljiv, ali istovremeno čvrst i otporan toliko da ga je skoro
nemoguće probiti. Eluzivnost je značajna već i za našeg junaka
Jong-Sua s kojim se prvim upoznajmo, ali podaci koje na kapaljku
dobivamo o njemu tek su djelići mozaika koji do kraja filma možda i
nećemo do kraja sastaviti, ali ćemo svejedno imati generalnu
predodžbu i o njemu i o situaciji u kojoj se našao. On radi kao
dostavljač u Seulu, ali silom prilika (njegov otac, ratni veteran,
upao je u probleme sa zakonom) živi u rodnoj ruralnoj oblasti Paju
toliko blizu granice sa sjevernom susjedom da se, ovisno o vjetru, u
njegovoj kući ponekad čuje komunistička propaganda. Svoje emocije
on drži duboko u sebi, čini se da svijet oko sebe ne razumije u
potpunosti i da se u njemu ne snalazi najbolje. Također, on je i
pisac u pokušaju i želja mu je da objavi roman nastao pod utjecajem
američkih autora Williama Fauknera i Francisa
Scotta Fitzgeralda,
čije se knjige pojavljuju u kadru kao referenca i, možemo reći,
neka vrsta ključa daljeg zapleta.
Tri će stvari njegov život
promjeniti iz korijena. Prva je (ponovno) poznanstvo sa Hae-Mi
(odlična Jong-Seo
Jeon), školskom
kolegicom iz rodnog kraja koju je Jong-Su, kako ona tvrdi, u školskim
danima nazivao ružnom, čega se on ne sjeća. Odrasla Hae-Mi ni u
kojem slučaju nije ružna, naprotiv, izrazito je lijepa ne samo kao
mlada žena u najboljim godinama, već i uslijed uspjelih, doziranih
plastičnih operacija. Reklo bi se da je po svim parametrima ona za
klasu iznad smušenog Jong-Sua: vesela je i komunikativna, radi na
boljem poslu nego on, čak i živi u gradu, doduše u minijaturnoj
unajmljenoj garsonjeri, pa se čini čudnim da ona na njemu išta
vidi. Svjestan da mu se posrećilo (indikativna u tom smislu je
briljantna scena seksa između njih dvoje, snimljena iz njegove
perspektive s fokusom na zid u njenom stanu), Jong-Su se brzo vezuje
za nju, pa je spreman čuvati joj stan i mačku (koju nijednog
trenutka ne vidimo toliko da se upitamo postoji li zaista, ili je
samo izgovor za neku igru osvete koju Hae-Mi igra) dok je ona u
Africi, na putu o kojem je cijelog života maštala. Valja zamijetiti
da Lee i njegov koscenarist Jung-Mi
Oh vješto pletu
niti socijalne drame o radnicima u metropolitanskom gradu, niti
romantične i psihološke drame o kompenzaciji za traumu.
Situacija će se dodatno
usložniti drugim ključnim događajem, djevojčinim povratkom s
putovanja. Hae-Mi se, naime, ne vraća sama, već u pratnji Bena
(perfektno odabrani korejsko-američki filmski i televizijski glumac
Steven Yeun
koji ima globalni zvjezdani status), čovjeka koji je sve ono što
Jong-Su nije: bogati plejboj, čini se bez ijedne brige u životu,
kome je posao zabava, a zabava posao. On je prema Jong-Suu izrazito
srdačan, bilo da se radi o sažaljenju jer je svjestan da će
stidljivi provincijalac ostati “kratkih rukava” kada se budu
svodili računi ovog potencijalnog ljubavnog trougla, bilo da i on
postaje predmet njegovog pomodnog interesa, onako s visoka, kako to
blazirani bogataši već znaju činiti, ili čak iskrenog interesa.
Bilo kako bilo, Jong-Su će figurirati kao nekakav nespretni “treći
kotač” u njihovoj vezi, svjestan da je za Hae-Mi Ben neka vrsta
ulaznice u visoko društvo. Njihovo druženje će imati kulminaciju u
Jong-Suaovom domu, nakon pića i marihuane, kada Hae-Mi, skinuvši se
do pasa okrenuta suncu u zalasku (na ovom mjestu valja pohvaliti
fotografiju koju potpisuje Kyung-Pyo
Hong, globalno
poznat po radu na filmovima Majka
i Snowpiercer
Joon-Ho Bonga,
te The Wailing
Hong-Jin Na),
kada ona izjavi da nikada nije bila sretnija u životu, a Ben kasnije
Jong-Suu prizna da ima neobičan hobi: spaljivanje napuštenih
plastenika.
Već ovo uvodi još jedan novi
žanrovski nivo, misteriju i triler koji će se razgoriti kasnije
kada Hae-Mi nenadano nestane iz Jong-Suova života, a on pomisli da
to može imati veze s Benovim piromanskim sklonostima, jer ako već
može nekažnjeno uništavati imovinu siromašnih seljana, zašto ih
ne bi i ubijao. Ova tinjajuća dilema će potrajati do kraja filma,
pa i nakon njega, iako se ulozi kako vrijeme odmiče podižu. Naime,
je li ta konstrukcija plod fascinacije književnošću kod Jong-Sua
ili je Ben zaista (serijski) ubojica? Je li Hae-Mi možda nestala iz
njegovog života sasvim slučajno, možda od sramote što ju je Ben u
nekom trenutku napustio? Je li Ben samo privilegirani, blazirani
bogataš iz Gangama (seulski kvart u kojem prebivaju skorojevići još
jedan je općepoznat korejski toponim, kao i granica na 38.
paraleli), nekakva lokalna inačica Velikog Gatsbyja, ili svoju
financijsku moć i društveni utjecaj koristi kako bi iživljavao
morbidne fantazije? U borbu s njim će Jong-Su ući, čini se bez
šansi, možda i bez razloga.
Valja napomenuti da se
Hae-Miin nestanak događa negdje na polovici filma od ukupno dva i
pol sata trajanja u odmjerenom, namjerno sporom tempu i s tinjajućom
dinamikom koja će tek na kraju preći u eksploziju nasilja.
Neuhvatljiv, meandrirajući zaplet je kičma filma na koju se kači i
tehnička vještina cijele ekipe i zaista vrhunska gluma vrlo dobrih,
sjajno odabranih i sjajno vođenih glumaca i brojni detalji u drugom,
trećem ili četvrtom planu koji o likovima i događajima otkrivaju
taman koliko je potrebno, ostavljajući ostatak u nekom zamućenom
stanju. Sve je to dio jedinstvene Leejeve autorske vizije realizirane
s pedantnom pozornošću za svaki detalj poput, recimo, intrigantnih,
a opet realističnih dijaloga. Zločin je uvijek figurirao u
autorovom stvaralačkom opusu, bilo kao brižljivo skrivana tajna
koja isplivava na površinu, u pozadini, u centru zbivanja ili kao
nepokretni pokretač radnje, ali je tek u Izgaranju,
iako striktno hipotetičan, hipnotički preuzeo čitav film. Rezultat
je nešto izvanserijsko, teško opisivo i vrijedno višekratnog
gledanja.
odlično ste napisali, svaka čast, tačno tako, fantastičan film
ReplyDelete