kritika originalno objavljena na XXZ
2018.
režija:
Pawel Pawlikowski
scenario:
Pawel Pawlikowski, Janusz Glowacki, Piotr Borkowski
uloge:
Joanna Kulig, Tomasz Kot, Borys Szyc, Agata Kulesza, Cédric Kahn,
Jeanne Balibar
Ako
je verovati Balaševićevoj konstataciji, sve prave ljubavi su tužne.
One iz kategorije nemogućih su česta tema filmova, sintagma
“star-crossed lovers” je prilično učestali hollywoodski termin
za ono narodsko “nije im suđeno”. Ta konstrukcija se svakako
može primeniti na ovogodišnji canneski naslov Cold War
britansko-poljskog reditelja Pawela Pawlikowskog (premijera uz
nagradu za režiju), ili je to bar bila autorova zamisao. Posveta
roditeljima ostavlja dojam da je ta priča nekako njegova, odnosno
njihova (biografski podaci o majčinom begu u Veliku Britaniju to
potkrepljuju) i da je on u svoj film investirao ne samo svoje umeće,
već i deo sebe.
I
zaista, Cold War je film sa emocijom koji prati nikad u punom
sjaju ostvarenu ljubav dvoje ljudi po raznim lokacijama (od ruralne
Poljske, preko još uvek nepodeljenog Berlina i Splita do Pariza i
nazad) blokovski podeljene Evrope u periodu iz naslova, odnosno u
rasponu od kraja Drugog svetskog rata do početka 60-ih godina
prošlog stoleća. Možda je njihova ljubav upravo taj naslovni
hladni rat, sa eksplozijama strasti, vođen egom i sujetom prisutnom
kod oboje i trasiran prema tragediji, kako to obično biva.
Prvo
upoznajemo Wiktora (Kot), muzičara, muzikologa i kompozitora, na
misiji prikupljanja narodnih pesama sa još dvoje ljudi. Jedna je
njegova (bivša) ljubavnica Irena (Kulesza), a drugi je partijski
birokrata Kaczmarek (Szyc). Njihova misija ima za cilj otvaranje
muzičke škole za talente u domenu narodne muzike i osnivanje
školskog ansambla koji će se sastojati od hora i plesne trupe.
Vreme je friško posleratno, reklo bi se olovno teško, a Wiktor je
već svojim buržoaskim manirima i rezonima sumnjiv
radničko-seljačko-narodnjačkom komunističkom društvu u povoju.
Tu u
priču ulazi Zula (Kulig), devojka tinejdžerske dobi, divljeg
talenta, sumnjive prošlosti (navodno je bila na robiji zbog napada
nožem na rođenog oca) i izvežbanog instinkta za samoodržanjem.
Takva kakva je, privlači pažnju na sebe, prvo Wiktorovu, a onda i
Kaczmarekovu. Njeno srce svakako naginje uglađenom kompozitoru, ali
partijac ima moć dovoljnu da je natera da ga špijunira, što je i
prva tačka njihovog spora i najava da njihova veza neće biti baš
idilična.
To
će se potvrditi i kada on ipak emigrira bez nje, jedne noći u
Berlinu. Racionalno gledano, prilika koja mu se pružila je bila
suviše dobra da bi je propustio, a ona nije imala hrabrosti da ga
tada sledi. Od tada počinje njihovo lovljenje po evropskim gradovima
gde ona nastupa (Split je tu zanimljiva epizodica realizovana sa
iznimnim osećajem za geopolitičke detalje perioda) dok mu se
konačno, nakon peripetija (brak bez ljubavi i slično) ona konačno
ne pridruži u Parizu. Međutim, snovi o sreći u ljubavi su jedno, a
održavanje veze nešto sasvim drugo, naročito u situaciji kada su
oboje razvili neke sasvim svoje težnje potpuno odvojeno…
Primenjujući
vizuelnu formulu iz svog prethodnog filma, Oscarom nagrađene Ide,
što će reći crno-belu fotografiju u formatu 4:3 za koju je opet
zadužen Lukasz Zal i pritom razlike u kompozicajama odrđenih
kadrova, te pokret kamere ili njegovo odsustvo, koristeći u svrhu
narativa (većina scena u Poljskoj su snimljene statično i smeštene
na otvoreni, pusti prostor, nasuprot živim i dinamičnim klubovima i
kućnim zabavama u Parizu), Pawlikowski uspeva da u svakoj od
vinjeta, odnosno vremenski odvojenih pasaža pomoću kojih priča
priču, ostavi neki trajni dojam. Vrlo odmerena montaža Jaroslawa
Kaminskog i eklektična muzička podloga od folklornih melodija do
jazza i fusiona tu svakako pomažu.
Podela
priče na momente u vremenu možda nije najoriginalnija ideja u
filmskoj dramaturgiji, ali uz sigurnu i nepretncioznu režiju u kojoj
tek pred kraj filma smeta inflacija zatamnjenih ekrana, ona itekako
služi svojoj svrsi da se gledalac mentalno aktivira i sam spaja
tačkice, pa ma kako one ključne ponekad ostale van okvira onoga što
se vidi na ekranu. Pawlikowski vodi računa i o detaljima, ne samo
istorijskim, političkim i kulturnim (tu zapravo briljira, što je i
za očekivati jer je reč o iznimno obrazovanom filmskom stvaraocu
koji je svoju karijeru započeo sa dokumentarnim filmovima često
kulturne, antropološke i političke tematike), već i u smislu
dijalekata i akcenata kada isti glumci govore različite jezike.
Valja napomenuti da Cold War u određenom smislu ide suprotnom
putanjom od Ide, iako je smešten donekle u istom okruženju i
vremenu: dok u Idi jedna lična potraga demaskira prilično
gadnu političku pozadinu, Cold War počinje kao najava
političke izjave, ali se politika, naslovu uprkos, povlači u
pozadinu u odnosu na priču o ljubavi i (auto)destrukciji.
Gluma
je takođe na vrhunskom nivou. Tomasz Kot je uverljiv u svojoj
buržoaskoj distanci, ali i kao slobodni umetnik koji živi od posla
do posla i, u nešto manjoj meri, kao čovek zaljubljen toliko da mu
je racio isključen. Agata Kulesza, tako briljantna u ulozi
razočarane i cinične tetke Wande u Idi, ovde je svedena na
kratku epizodu, ali zato Joanna Kulig dobija priliku da zasija. Ovo
joj je inače treća saradnja sa Pawlikowskim, nakon sporedne uloge u
euro-trileru The Woman in the Fifth i epizode jazz-pevačice u
Idi, a ovde pokazuje da je reč o glumici širokog raspona
uloga koja nam odrasta pred očima od problematične, intrigantne
klinke do punokrvne fatalke, pritom sve vreme noseći neku inherentnu
tragičnost u sebi.
Problem
je, međutim, sa samom pričom koja svojim tokom liči na parafrazu
Kunderine Nepodnošljive lakoće postojanja sa, ako je to
moguće, dodatkom tragedije, kao i sa likovima za čije postupke
motivacija koju dobijamo nije dostatna. Oni su uverljivi svaki za
sebe, čak i zajedno u toj privlačnosti i zadrškama, ogradama i
kapricima koji ih boje, ali problem je u tome da to što oni izvode i
pokazuju nije ljubav. Odnosno, nije ljubav prema osobi, već prema
ideji o osobi, a da se njih dvoje zapravo ne poznaju suštinski.
Možda Pawlikowski (kojeg kao autora iznimno cenim, da ne bude
zabune) baš tako vidi ljubav samu po sebi ili makar ljubav kojoj je
svedočio, ali to prilično obesmišljava naslov i svodi ga tek na
arbitrarnu vremensku odrednicu. Naime, njih nije rastavio Hladni rat
(mada su vanjski faktori igrali određenu ulogu u celoj priči), već
karakterne razlike. To znači da ćemo 90 minuta gledati dvoje
sebičnih ljudi (na stranu etička upitnost glede razlike u godinama
na početku) koji nikako da “kliknu” i da shvate šta žele od
sebe i drugih, pa jedni drugima nanose bol do samog dramatičnog
kraja. Pa ko je spreman na to…
No comments:
Post a Comment