kritika objavljena na XXZ
2017
režija:
Dominic Cooke
scenario:
Ian McEwan (prema svom istoimenom romanu)
uloge:
Billy Howle, Saoirse Ronan, Anne-Marie Duff, Adrian Scarborough,
Emily Watson, Samuel West
Verovatno
znate onaj bajati vic kada se baba žali da je greškom gledala
porno-film, a kada je pitaju zašto nije prekinula sa gledanjem kada
je shvatila šta je to u stvari, ona odgovara: “Pa da vidim hoće
li se venčati na kraju”. Vic po svojoj definiciji služi za
izvlačenje jeftinog smeha na očigledan način, ali u ovom slučaju
govori i jednu duboku i važnu životnu istinu – u rasponu dve
generacije su se seksualne prakse, društveni kanoni i stil života
promenili do neprepoznatljivosti i tu nije reč samo o dostupnosti
pornografije kao lošeg edukativnog materijala.
On
Chesil Beach, i kao roman i kao filmska adaptacija, govori o
jednom vremenu koje je bliže babi iz vica nego meni, ali je tok
radnje potpuno suprotan porno-filmu iz istog vica. Dvoje ljudi koje
pratimo su već venčani na početku, a tokom prve polovine filma
(glavnina radnje je svedena na jedan dan na početku njihovog medenog
meseca na naslovnoj plaži na južnoj engleskoj obali) ostaje nam da
se pitamo hoće li oni konačno konzumirati taj svoj brak i kada,
odnosno kako će to učiniti.
Godina
je 1962, stari obrasci su neodrživi i srušiće se svakog trenutka,
rokenrol se uvozi iz Amerike, seksualna revolucija se valja iza ugla,
ali je za Florence (Ronan) i Edwarda (Howle) možda već prekasno.
Oni su oboje mladi, obrazovani (on je istoričar, ona akademska
violinistkinja), uglađeni i seksualno neobavešteni jer nisu imali
od koga biti u puritanskom društvu u kojem se o tako nečemu nije
razgovaralo. On deluje pomalo smotano da bi osvajao cure, a takođe i
suviše fino da bi na njih nespretno navaljivao. Ona je, sa druge
strane, pomalo uštogljena i stegnuta, što se vidi i po njihovoj
verbalnoj i neverbalnoj komunikaciji.
U
nekom paralelnom univerzumu, ovo je mogla biti i komedija. Na pamet
mi padaju najmanje tri ključa – woodyallenovski
pseudo-intelektualizam, montypythonovski čisti apsurdizam, pa čak i
hollywoodska nepristojna komedija temeljena na transferu
neprijatnosti. Uostalom, ponašanje dvojice konobara koji im
serviraju večeru pri početku filma je naslućivalo tako nešto.
Ovo, na sreću ili nažalost, nije takav film jer svojoj temi i
svojim likovima pristupa ozbiljno. Lako je smejati se smotanosti sa
sigurne distance, čak se i krajnje legitimno pitati kako su ljudi
poput ovog para “zaljuljali” ono što se podrazumeva pod
“swinging sixties”, ali njih dvoje dolaze sa primetnim i ne tako
jednostavno rešivim bagažom, što ćemo videti u obilju “flashback”
scena. Ovaj postupak nije uvek najbolje rešenje, ali donekle efektno
razbija monotoniju hotelske sobe.
Tako
saznajemo da oni imaju različito klasno poreklo što je u ondašnjoj
Britaniji ipak značilo nekakvu prepreku. Njeni su bogatiji od
njegovih – otac (West) je vlasnik fabrike elektronske opreme, majka
(Watson) profesorica na Oxfordu koja i na vlastitog muža gleda s
visine. Njegov otac (Scarborough) je “tek” direktor seoske
osnovne škole, inače čovek mudar, strpljiv i tolerantan, ali
pomalo umoran, a majka (Duff) umetnica koja pati od oštećenja mozga
usled nesretnog slučaja. Saznajemo ponešto i o hladnim odnosima
unutar doma (u njenom slučaju) ili o procenjivanju individue na
osnovu familije ili škole u koju ide (u njegovom). Saznajemo i za
njihove sitne pobune (poput njenog anti-nuklearnog aktivizma) i
hobije (njegovo posmatranje ptica), kao i kako su se upoznali –
gotovo sasvim slučajno ili jezikom romantičnih filmova, sudbinski.
Međutim,
On Chesil Beach je daleko od savršenog filma i to upravo iz
razloga pogrešnog pozicioniranja stvari koje su svakako važnije od
potencijalne sramote od neuspelog seksa dvoje ljudi. Ne uspeva da nam
objasni zašto je to toliko važno, odnosno da se osloni na kontekst,
kao ni da nam na zadovoljavajući način predstavi posledice nečeg
takvog. U tom smislu je sentimentalni kraj filma posebno razočaranje
i na tehničkom (zbog korištenja loših staračkih maski) i na
scenarističkom planu.
Da,
likovi su tretirani životno – njegova pomalo preka narav i
nestrpljenje su produkt frustracije jer je on, prema društvenim
kanonima, uradio sve kako treba, a za to ne dobija nagradu, dok se
ona oslanja na prirodni tok stvari koji ipak nije samo prirodan kada
u priču uđe represija na seksualnom i emocionalnom planu posebno
gruba prema ženama “iz finijih kuća”. Takođe su i glumci
dobri, što se moglo očekivati od Saoirse Ronan koja sa lakoćom
igra uloge kompleksnih cura i mladih žena, a Billy Howle, inače u
principu epizodista, ovde ima svoju prvu glavnu-glavnu ulogu
pristojnog momka koji se oseća prevarenim od strane ne samo svoje
žene, nego i od strane života koju igra dovoljno dobro da nikad ne
bude nadigran.
Problem
nije lako naći ni u režiji koja je konzervativna, što je očekivano
od reditelja koji sa filmom ima vrlo malo iskustva – Cooke dolazi
iz miljea teatra a na ekran je pre ovog filma postavljao samo
Shakespearea. Osim pripovedanja kroz “flashback”, nasleđenog iz
izvornog romana i iz scenarija, koje služi svrsi i finih podešavanja
skoro neprimetnih detalja (tipično za britanske filmove, jako se
pazi na kompoziciju i kretanje glumaca u kadru), on vrlo dobro rešava
i kulminaciju u sceni na plaži kada sve frustracije i kompleksi
likova isplivaju na površinu i odrede im sudbinu do kraja života.
Posebnu pažnju na tom mestu valja obratiti na fotografiju u
sivkastim, zamućenim tonovima, te na brda uvek u poslednjem planu
koja dvoje likova okružuju i zatvaraju.
Problem
je onda, logično, u scenariju, odnosno u adaptaciji romana. Ian
McEwan se sam nameče kao krivac jer je, čini se, jako čuvao svoj
originalni tekst, ne prilagođavajući ga dovoljno za potrebe novog
medija jer knjiga i film nisu isto. U tom čuvanju teksta se izgubio,
odnosno u drugi plan je skliznuo, kontekst koji je zapravo ključ
romana i njegovog uspeha kod kritike i publike. McEwan inače nije
neiskusan kao scenarista i adapter svojih dela, ali ovde je polomio
zube tako da je On Chesil Beach zbog svojih manjkavosti u
suštini nepotreban film.
No comments:
Post a Comment